Japończyk Takamoto Katsuta (Ford R5) ustanowił najlepszy czas w WRC 2 w SS2 i przejął kontrolę nad kategorią z 2-calową przewagą nad Ole Veiby (Skoda). Abbring (Ford) podąża za nim ponad 4 sekund z tyłu.
Załogi przygotowują się do rywalizacji na dystansie 3 km Svullrya SS24,88 od godziny 9:07.
Ott Tänak (Toyota) wystartował na dystansie 21,26 km Hof-Finnskog rozpoczynającym pierwszy etap Rajdu Szwecji. Estończyk uzyskał czas 10'32"7, wyprzedzając Norwegów Andreasa Mikkelsena (Hyundai) i Madsa Ostberga (Citroën) o ponad sześć sekund oraz Thierry'ego Neuville'a (Hyundai). Esapekka Lappi (Toyota) ma osiem sekund przewagi nad swoim kolegą z drużyny Jari-Matti Latvalą. Craig Breen (Citroën) ma 11 sekund przewagi nad Teemu Suninenem (M-Sport) i Haydenem Paddonem (Hyundai).
Sébastien Ogier (M-Sport) jest dopiero dziesiąty, kilkanaście sekund od zera po otwarciu trasy. Lider mistrzostw wyprzedza swojego kolegę z drużyny Elfyna Evansa i Krisa Meeke (Citroën).
Ott Tänak zwiększa swoją przewagę do 6”8 przed Madsem Ostbergiem. Andreas Mikkelsen ma siedem sekund przewagi nad Thierrym Neuvillem i Jari-Marrim Latvalą. Esapekka Lappi ma pierwsze ponad dziesięć sekund straty do lidera wyścigu. CRaig Breen jest na siódmym miejscu, przed Haydenem Paddonem, Teemu Suninenem, Sébastienem Ogierem, Elfynem Evansem i Krisem Meeke.
O/A po SS21. Tanak 2. Ostberg +6.83. Mikkelsena +74. Neuville +7.55. Łotwa +9.86. Lappi +10.27. Breena +148. Paddon +14.29. Suninen +14.610. Ogier +15#WRC #Rajd Szwecji pic.twitter.com/FjVLddE0Wc
— Michelin Motorsport (@Michelin_Sport) 16 luty 2018
Henning Solberg jest najwolniejszy, 45 sekund za zera Tänaka. „Chcę dokończyć pętlę. Lepiej dla sponsorów. »
Mikkelsen naprawia uszkodzony tylny zderzak w SS2:
Dobry czas w SS2 @AMIkkelsenRally ale uszkodzenie tylnego zderzaka pic.twitter.com/9eEmbQ3udM
— Colin Clark (@voiceofrally) 16 luty 2018
Ostberg ustanawia trzeci czas tymczasowy, 3″6 za Tänakiem i zaledwie jedną dziesiątą za swoim rodakiem Mikkelsenem. „Może byłem trochę zbyt ostrożny. Miałem kilka strachów. »
Paddon dobiegł do mety ze stratą 12 cali i 1 cali, tracąc do tymczasowego wyniku Tänaka, ustanawiając ósmy najszybszy czas. „Brakuje nam przyczepności. Byłem oszołomiony śniegiem pomiędzy ciemnymi i oświetlonymi przejściami. »
Suninen ustanawia siódmy czas, 7″11 straty do tymczasowego punktu, kończąc wyścig ze stratą 5 dziesiątych za Breenem. „Nie udało mi się zahamować i straciłem kilka sekund. »
Breen ustanawia szósty czas tymczasowy, 6 sekund za Tänakiem. „To nie jest zbyt dobry moment. Straciłem czas, przegapiając zakręt. »
Ostberg remisuje z Tänakiem w 2. sektorze! Norweg debiutuje jednak w C3 WRC.
Mikkelsen jest najbliżej Tänaka, 6” za Tänakiem. „Jako pierwszy odcinek specjalny bardzo trudno jest wczuć się w bieg wydarzeń. » Jego Hyundai śmierdzi olejem.
Lappi osiąga trzeci czas tymczasowy, kończąc wyścig ze stratą 3 sekund do swojego kolegi z drużyny, Tänaka. "Mogło być lepiej. Czasy są dobre, pozostali mocno atakują. Droga się oczyszcza w miarę mijania. To dobry czas, ale nie jest też świetny. »
Evans podpisuje piąty tymczasowy czas na 5”14 od tymczasowego zera. Tylko Meeke jest wolniejszy. „Nie wiedziałem, kiedy mogę zaatakować. »
Neuville jest najbliżej Tänaka i ma 6″5 punktów za nim. „Poziom przyczepności może być zaskakujący, ponieważ można ją nagle stracić. Widoczność nie była optymalna, ale ruszyliśmy w dobrym tempie. »
Meeke jest najwolniejszy i uzyskał 17″5 punktów po tymczasowym zera. „Byłem ostrożny, tak naprawdę nie wiedziałem, czego się spodziewać” – wyjaśnia zawodnik, który ukończył wyścig 5 sekund za Ogierem.
Latvala poniósł porażkę 9″3 za Tänakiem, mając 3 sekundy przewagi nad Ogierem. „Nie bawiliśmy się dobrze. Nie byłem pewny tego kursu, wolałem grać bezpiecznie. »
Tänak poprawia czas Ogiera o 12″7, uzyskując czas 10’32″7. „Warunki są trudne, ale podoba mi się to. Byłem w ataku na tym kursie. »
Ogier zakończył odcinek specjalny z czasem 10’45”2. „To było dość skomplikowane. Nie mieliśmy ścian śniegu, o które moglibyśmy się oprzeć. »
Tänak wyprzedza Ogiera o ponad 6 sekund na drugim pośrednim. Kierowca M-Sport cierpi z powodu zamiatania w bardzo śnieżnych warunkach.
Na pierwszym półproduktie Tänak wyprzedza Ogiera o prawie 4 sekundy.