Sebastian Ogier

1. Kim jest Sébastien Ogier?

Sébastien Ogier to francuski pilot urodzony 17 grudnia 1983 w Gap (Alpy Wysokie). Jest ośmiokrotnym rajdowym mistrzem świata w WRC, a w 2022 roku dołączył do francuskiego zespołu Richard Mille Racing w WEC (endurance).

Portret Sebastiena Ogiera WRC

Zdjęcie François Flamand / DPPI

2. Juniorska kariera Sébastiena Ogiera 

Sébastien Ogier, absolwent mechanicznego BTS, zadebiutował w rajdach pod koniec 2005 roku i wygrał selekcję FFSA Youth Rally. Podczas swojego pierwszego sezonu treningowego, w Pucharze Peugeot 206, zajął szóste miejsce w mistrzostwach i był najlepszym debiutantem, mając już niejakiego Juliena Ingrassię jako pilota. W następnym roku, w 2007, francuski kierowca zdobył Puchar 206, mając na koncie 4 zwycięstwa.

Do swojej listy osiągnięć dodał także zwycięstwo w Rallye Hivernal des Hautes-Alpes i zdobył tytuł„Wyczerp nadzieję roku”, zastępując wielkich mistrzów, takich jak Didier Auriol, François Delecour i Sébastien Loeb. W 2008 roku duet Ogier-Ingrassia dołączył do francuskiego zespołu FFSA, a następnie od razu wziął udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata Juniorów za kierownicą Citroëna C2 S1600, gdzie zrobił furorę, wygrywając w swoim pierwszym wyścigu Rajd Meksyku w kategorii juniorów. WRC i jednocześnie zostaje pierwszym juniorem w historii, który zdobył punkt w klasyfikacji generalnej WRC. Oprócz tego wygrał 3 inne wyścigi i zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Świata Juniorów. Tutaj jest gotowy na kategorię premier.

Sebastien Ogier Junior WRC

Zdjęcie: Citroën Racing

3. Kariera Sébastiena Ogiera w WRC

Kontynuując tytuł zdobyty w kategorii juniorów, Sébastien Ogier wystartował w swoim pierwszym rajdzie WRC pod koniec 2008 roku w Wielkiej Brytanii, gdzie prowadził aż do problemów technicznych podczas 5. odcinka specjalnego, które zmusiły go do rezygnacji. To właśnie w 2009 roku talent Sébastiena Ogiera docenił cały świat.

Rzeczywiście, za kierownicą swojego nowego Peugeota 207 S2000, Ogier wygrał jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów w mistrzostwach IRC: Rajd Monte-Carlo, a następnie podpisał swoje pierwsze podium w Pucharze Świata, zajmując 2. miejsce w Rajdzie Akropolu. W 2010 roku, po dwóch podium z zespołem Citroën Junior, odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w WRC w Rajdzie Portugalii, o włos pokonując Sébastiena Loeba.

To dzięki swoim wysokiej klasy występom udało mu się dołączyć do ścisłej czołówki francuskiego producenta: Citroën World Rally Team. Wróg przychodzi wówczas od wewnątrz, od legendy Sébastiena Loeba (wówczas siedmiokrotnego mistrza świata WRC), chronionego przez markę Chevron przez około dziesięć lat. Ale nie ma kompleksów, jeśli chodzi o gwiazdę Loeba, a relacje między obydwoma mężczyznami stają się nieco napięte w trakcie sezonu.

Sébastien Ogier Sebastien Loeb zderza się z WRC

Fot. Francois Flamand / DPPI

Sébastien Ogier zdaje sobie sprawę, że w Citroën Racing nie ma wystarczająco dużo miejsca na dwa numery 1, dlatego dołącza do Volkswagena. Po roku przejściowym w rozwoju Polo WRC, w 2013 roku kierowca miał niezwykły sezon z 9 zwycięstwami i 11 miejscami na podium oraz 290 punktami zdobytymi w mistrzostwach świata (rekord WRC), czyli ponad stu punktami przed swoim wicemistrz Thierry Neuville. Tym samym zdobył pierwszy w swojej karierze tytuł mistrza świata.

Sébastien Ogier Rajdowy mistrz świata Volswagen WRC

Fot. Bastien Baudin / DPPI

Pierwszy z długiej serii, odkąd zdobył trzy inne tytuły z Volkswagenem. W 2014 i 2015 roku przed swoimi dwoma kolegami z drużyny Jari-Matti Latvalą i Andreasem Mikkelsenem. Ale także w 2016 roku, przed Belgiem Thierrym Neuvillem, który jeździ dla Hyundaia, podobnie jak w 2013 roku. W najlepszym samochodzie w terenie Ogier leci! Sprawa zagęściła się jednak, gdy w 2015 roku Volkswagen uwikłał się w skandal z dieslami. Producent natychmiast wycofał się z rajdu, a duet Ogier Ingrassia znalazł się na piechotę.

Naturalnie napływały prośby o Gapençais, zwłaszcza od oficjalnych producentów, ale on zrobił niespodziankę, dołączając do prywatnego zespołu Malcolma Wilsona M-Sport, który korzysta ze wsparcia Forda. Ogier pozostał tam przez dwa lata i zabłysnął, zdobywając dwa tytuły mistrza świata w 2017 i 2018 roku, za każdym razem wyprzedzając Thierry'ego Neuville'a!

Rajd Monte Carlo Ogier

Fot. Thomas Fenetre / DPPI

Jego tytuł z 2018 roku pozostanie jednym z najpiękniejszych po szalonym awansie w rankingach, awansując z 5. miejsca na koniec Rajdu Turcji we wrześniu na pierwsze miejsce dwa miesiące później, podczas ostatniego rajdu roku w Australii po szalonym scenariuszu, w którym jego główni rywale, Tänak i Neuville, popełnili błędy.

Wreszcie jedynym rokiem, w którym umknął mu tytuł, był rok 2019. Wracając do Citroëna, Gapençais najwyraźniej nie miał broni, by walczyć o tytuł, a nawet zajął 3. miejsce za nowym mistrzem Ottem Tänakiem i jego wicemistrzem Neuvillem. W rezultacie Ogier nie pozostał w Citroënie i powrócił do grona producenta, Toyoty, i tym samym odkrył czwarty zespół.

Tym razem konkurs ma charakter wewnętrzny wraz z pojawieniem się Walijczyka Elfyna Evansa. Dwukrotnie, w latach 2020 i 2021, tytuł rozgrywany jest na sam koniec roku podczas rajdu Monza. Systematycznie Habowie mieli mocne nerwy w stosunku do Evansa, który za każdym razem popełniał błąd. Pod koniec 2021 roku, po zdobyciu ósmego tytułu mistrza świata, Gapençais rezygnuje z startów w WRC, przynajmniej jeśli chodzi o pełne sezony, i ponownie przechodzi na wyścigi długodystansowe.

Jednak w 2022 roku powraca podczas Rajdu Monte Carlo, pierwszej rundy sezonu, i przez trzy dni rywalizuje z Sébastienem Loebem. Ostatecznie zwyciężył Alzatczyk, który wykorzystał dziesięciosekundową karę nałożoną na Ogiera za skradziony start. Oczekuje się, że w 2022 r. Gapençais weźmie udział w kilku rundach.

Sébastien Ogier Rajdowy mistrz świata Toyoty

Fot. Nikos Katikis / DPPI

4. Kurs wytrzymałościowy Sébastiena Ogiera

Po napisaniu części historii WRC francuski kierowca pragnie teraz przedłużyć swoją karierę w wyścigach długodystansowych. Dlatego w listopadzie 2021 r. wziął udział w teście dla nowicjuszy w Mistrzostwach Świata w Długodystansowych Mistrzostwach Świata w zespole Toyota Gazoo Racing, dzień po 8-godzinnym wyścigu w Bahrajnie. Mogliśmy także zobaczyć, jak testuje Toyotę GR010 na torach Sakhir i Motorland Aragon.

W styczniu 2022 roku francuski zespół Richard Mille Racing ogłasza skład załogi Oreca 07 nr 1, która weźmie udział w Długodystansowych Mistrzostwach Świata w LM P2, gdzie znajdziemy młodych Charlesa Milesiego i Lilou Wadoux, a także byłego rajdowca Sebastiena Ogiera. Jego kariera wytrzymałościowa zostaje oficjalnie rozpoczęta. Ogier będzie obecny na kolejnej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

Sebastien Ogier WEC Toyota Richard Mille

Fot. Germain Hazard/DPPI

5. Opinia AUTOhebdo na temat Sébastiena Ogiera

Sébastien Ogier zapisał się w historii swojego sportu swoimi znakomitymi rekordami i ośmioma tytułami mistrza świata. Jego rywalizacja z inną legendą WRC, Sébastienem Loebem, pozostanie wyryta w pamięci fanów sportów motorowych. Dziś pod względem popularności niestety wypada w porównaniu z Sébastienem Loebem, który jest bardziej medialny i ceniony przez opinię publiczną. Czy podobnie jak ten drugi odniesie sukces w innych dyscyplinach sportowych, czy też nie zaryzykuje zniszczenia swojej legendy poprzez porażkę w wytrzymałości? Ciąg dalszy od 2022 roku.

Sébastien Ogier 24 godziny Le Mans

Zdjęcie Joao Filipe / DPPI

Sebastian Ogier
Sebastian Ogier
Pays Flaga_Francji.svg
wiek 17 (1983 lat)

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Niel Jani
Niel Jani
Pays ch.png

Listy utworów