Zespół Alfa Romeo F1

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Listy utworów

Zespół Alfa Romeo F1

1. Zespół Alfa Romeo F1 w skrócie

Alfa Romeo F1 Team to włoski zespół obecny w Formule 1 podczas tworzenia mistrzostw świata. Wraz z Giuseppe Fariną w 1950 r., a następnie Juanem Manuelem Fangio w następnym roku, zdobyła pierwsze dwa tytuły w historii tej kategorii, po czym w latach 80. ukradkiem wróciła do F1, a następnie powróciła ponownie w 2019 r., bardziej dzięki sponsoringowi tytularnemu niż dzięki inwestycja operacyjna. Włoski producent zleca obecnie swój program za pośrednictwem szwajcarskiego zespołu Sauber, na którego czele stoi Frédéric Vasseur oraz Valtteri Bottas i Guanyu Zhou na czele.

Zhou i Bottas w akcji na Suzuce dla Alfa Romeo / © DPPI

2. Historia zespołu Alfa Romeo F1

Alfa Romeo i Formuła 1 to przede wszystkim historia włoskiego zespołu obecnego od pierwszych dwóch lat mistrzostw świata, w których od razu wziął udział. Pod wpływem Alfetty 158 i 159 przygotowywała się do jednoznacznej dominacji w tej kategorii, pomimo obecności w tamtym czasie głównych producentów, takich jak oczywiście Ferrari, ale także Maserati, Cooper i BRM. Od pierwszego sezonu dwaj kierowcy, Farina i Fangio, dzielili się zwycięstwami, po trzy każdy, w sześciu wyścigach, w których brała udział Alfa Romeo – włoski zespół ominął Indianapolis 500, zaliczany wówczas do mistrzostw F1. Włoski kierowca Giuseppe Farina zostaje mistrzem świata, pierwszym w historii tej kategorii, mając trzy punkty przewagi nad swoim argentyńskim kolegą z drużyny.

Giuseppe Farina, pierwszy w historii mistrz świata F1 w 1950 roku, został koronowany za kierownicą Alfy Romeo / © DPPI

W 1951 roku rywalizacja pomiędzy Alfami Romeo a Ferrari Gonzáleza i Ascari była bardziej zacięta. Jednak dzięki trzem zwycięstwom w Szwajcarii, Francji i Hiszpanii Juan Manuel Fangio pozwolił Alfie Romeo zdobyć drugi tytuł z rzędu, co było pierwszym z jego pięciu osobistych sukcesów. Jednak to właśnie w tym sezonie mediolański zespół poniósł pierwsze porażki, trzykrotnie z Ferrari i w obliczu odmowy włoskich władz udziału finansowego w przygodzie Alfy Romeo w F1, ze skutkiem natychmiastowym wycofuje się z mistrzostw.

Juan Manuel Fangio zdobył pierwszy ze swoich 1 tytułów F5 z Alfą Romeo w 1 r. / © DPPI

Pomiędzy rokiem 1960 a końcem lat 70-tych Alfa Romeo ponownie znalazła rolę producenta silników w szybko rozwijających się mistrzostwach. Początkowo wyposażał małe zespoły, zanim w 1976 r. nawiązał trzyletnią współpracę z zespołem Berniego Ecclestone'a, Brabham. Pomimo trudności w integracji włoskich silników, inżynier zespołu, Gordon Murray, znalazł rozwiązanie i pozwolił Brytyjczykom wziąć dwa pole position w 1978 r.

Następny rok upłynął pod znakiem powrotu Alfy Romeo jako samodzielnego producenta z Belgii. Chociaż w następnym roku zdobył pole position do Grand Prix Stanów Zjednoczonych za sprawą włoskiego kierowcy Bruno Giacomelliego, włoskiemu zespołowi tak naprawdę nie udało się zapewnić sobie czołowych miejsc. Jednak w ciągu tych siedmiu lat obecności na podium stanie trzykrotnie. Jednak po sezonie bez punktów w 1985 roku włoski zespół ponownie zdecydował się wycofać z Formuły 1.

Bruno Giacomelli zdobył pierwsze pole position Alfy Romeo od prawie 30 lat podczas GP USA w 1980 r. / © DPPI

Po ponad trzydziestu latach nieobecności Alfa Romeo ogłasza powrót do najwyższej kategorii sportów motorowych w 2019 roku jako sponsor tytularny szwajcarskiego zespołu Sauber. Formacja, która początkowo nosiła nazwę Alfa Romeo Sauber F1 Team, w 2022 roku przekształci się w Alfa Romeo F1 Team Orlen. Po trzech sezonach spędzonych z Kimi Räikkönenem na jednym miejscu, Robertem Kubicą, Antonio Giovinazzim na drugim i trudnych wynikach, w 2022 roku zespół przechodzi metamorfozę. Zapewnia sobie usługi Valtteriego Bottasa, Fina przybyłego z Mercedesa i Guanyu Zhou, chiński kierowca prosto z F2.

W tym roku Zhou mocno się przestraszył na Silverstone / © DPPI

Sezon 2022 naznaczony pierwszymi punktami chińskiego kierowcy w historii Formuły 1 w Bahrajnie, podczas pierwszego Grand Prix sezonu, ale także imponującym wypadkiem Zhou na Silverstone, po kontakcie z wyjazdem z mercedesem George'a Russella.

3. Oficjalni kierowcy zespołu Alfa Romeo F1 Team

W 2022 roku oficjalnymi kierowcami Alfa Romeo F1 Team zostaną Valtteri Bottas, którego kontrakt obowiązuje do 2024 roku, oraz Chińczyk Guanyu Zhou, zatrudniony wyłącznie na sezon 2022 z etykietą płatnego kierowcy. Jego kontrakt nie został jeszcze przedłużony, zwłaszcza że za nim stoi niejaki Théo Pourchaire, bardzo aktywny w F2 i chroniony przez Saubera, stara się wspiąć na wyższy poziom.

Valtteri Bottas i Guanyu Zhou (Alfa Romeo) / © DPPI

4. Opinia AUTOhebdo na temat zespołu Alfa Romeo F1

Alfa Romeo jest nieodzowną częścią Panteonu F1 ze względu na swoją zdolność dominowania w mistrzostwach w ciągu pierwszych dwóch lat istnienia. W latach 50., a nawet 40. Alfetty były po prostu nie do pokonania i pozostawały niepokonane przez wiele sezonów, zanim dostrzegły konkurencję ze strony Ferrari. Jednak od tego czasu włoski zespół utknął w martwym punkcie, a jego dwa powroty do F1 nie były tak znaczące, jak w pierwszych latach. Tak naprawdę Alfa Romeo wciąż szuka swojego pierwszego sukcesu w tej kategorii, od zwycięstwa Juana Manuela Fangio w Hiszpanii w 1951 roku. Z pewnością jest to wspaniała historia do opowiedzenia najmłodszym, ale także niemal kluczowa potrzeba, aby Alfa Romeo odzyskała dawną szlachta. Im więcej czasu mija, tym mniej oczywiste jest dorównanie gigantom mistrzostw.