Nie żyje Carlos Reutemann

Carlos Reutemann zmarł w wieku 79 lat. Odeszła wielka postać w F1.

opublikowany 07/07/2021 à 19:14

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Nie żyje Carlos Reutemann

Nie ma Carlosa Reutemanna. ©DPPI

Ostatnia bitwa Carlos Reutemann ze względu na zły stan zdrowia został przerwany 7 lipca. W wieku 79 lat były pilot Formuła 1 zmarł po kilku epizodach krwawienia z jelit, które miały miejsce na początku maja, a śmierć potwierdziła jego córka Cora.

Pochodzący ze Świętego Mikołaja Fe, 400-tysięczne miasto położone w północno-wschodniej Argentynie, wyrosło w czasie, gdy ślad czterech koronacji Juana Manuela Fangio był niezwykle silny w wyobraźni narodu Ameryki Południowej.

Nieuchronnie Carlos Reutemann poszedł w ślady swojego znakomitego modelu, rozpoczynając rywalizację w dyscyplinie numer 1 w tym regionie: turystyce. Wyścigi turystyczne, rozgrywane w centrum miasta w prowincji Kordoba lub na drogach łączących kilka obszarów miejskich, pozwalają „El Lole” wyróżnić się.

W wieku 23 lat odniósł pierwsze zwycięstwo w Villa Carlos Paz, a następnie zdobył tytuł mistrza kraju w 1966 i 1967 r. Po raz kolejny poszedł za przykładem Juana Manuela Fangio, podróżując do Europy z Automovil Club Argentino (ACA), aby znaleźć miejsce w Formuła 2.


C. Reutemann na 1 km Monza 000 na Ferrari 312 lat p.n.e. ©DPPI

Ledwo założony przez Brabhama w F1, zdobył niezły kontrakt jako oficjalny kierowca Ferrari w Sport-Proto w 1973. Współpracując z Timem Schenckenem, był rewelacją przy 312 PB. W połowie stawki na prowadzeniu 24 godziny Le Mans, jego wierzchowiec poddał się po zerwaniu korbowodu.

W F1 Carlos Reutemann jest szczęśliwszy. Na pole position od swojego pierwszego oficjalnego startu z przodu. swojej drużynie w Buenos Aires (wyczyn ten naśladowali jedynie Mario Andretti w 1968 r. i Jacques Villeneuve w 1996 r.), musiał poczekać do 1974 r., aby połączyć szybkość i regularność. W tym samym roku otworzył swój licznik zwycięstw w Kyalami (RPA) i zamknął rok na trzecim miejscu.

Carlos Reutemann, ponownie zwerbowany przez Enzo Ferrari, tym razem w ramach rekompensaty za Nikiego Laudę, który został poważnie poparzony na Nordschleife w 1976 r., został zatwierdzony na kolejne dwa lata. Pokonany przez swojego znakomitego austriackiego kolegę w 1977 r. Argentyńczyk zareagował w 1978 r. czterema zwycięstwami, ale nie mógł nic zrobić przeciwko rewolucyjnemu lotosowi 79 Mario Andrettiego.

Zachęcony akcesoriami drużyny Colina Chapmana przekroczył kanał La Manche w 1979 roku. Niestety w Hethel czekało go rozczarowanie i Lotus 80 był nie do poznania. Rozczarowany Carlos Reutemann udaje się do Williams, gdzie czekają go dwa pełne wydarzeń lata.

Gdybyśmy mieli wybrać tylko jeden sezon w środku jego 146 Grand Prix, sezon 1981 stanowiłby idealny wybór. Od drugiej rundy w ulewnym deszczu w Jacarepagua (Brazylia) nie poddał się wskazówkom Franka Williamsa i wyprzedził swojego kolegę z drużyny Alana Jonesa i zwyciężył. Ten ostatni, wściekły, nie pojawi się na podium.

 

 

Atmosfera jest szkodliwa, ale Carlos Reutemann nie zmienia kursu. Pięć razy na podium w tylu spotkaniach wydaje się, że jest w idealnej sytuacji, aby położyć kres tytułowej suszy, która uderza w jego kraj. Młody Nelson Piquet (Brabham) nabiera jednak rozpędu i podczas finału na niegodnym torze w Las Vegas skradnie laury.

Złamany moralnie przez Williamsa, który po tej porażce prawie go nie wspierał, Carlos Reutemann poddał się po dwóch wyścigach w 1982 roku.

Ciekawy z natury, zobaczymy, jak zabłyśnie rallye dwukrotnie w kraju. W 1980 roku Fiat 131 Abarth zapewnił mu trzecie miejsce na podium, za Walterem Röhrlem (Fiat) i Hannu Mikkolą (Mercedes). Pięć lat później próbował swoich sił w Grupie B przy współudziale Peugeot i Jeana Todta.

Na 205 Turbo 16 zaimponował publiczności, dotrzymując kroku najlepszym. Specjalne zwycięstwo na OS 20 (Calamuchita, 25,53 km) zapewnia nowe podium, trzecie miejsce zaledwie 31 cali za zwycięzcą, Salonon-Harjanne (Peugeot).

 

 

Wracając do polityki pod koniec tej dekady, ponownie odniósł sukces, tym razem wyborczy. Dwukrotny gubernator Santa Fe (1991-95, 1999-2003), senatorem został 7 września 2003.

Członek Peronistycznej Partii Justycjalistycznej Carlos Reutemann wspierał następnie przyszłego prezydenta Mauricio Macriego w 2015 r. Carlos Reutemann, który wyzdrowiał po raku wątroby w 2017 r., rok później z opóźnieniem głosował przeciwko ustawie o dobrowolnym przerwaniu ciąży (aborcji). Jego ostatnie wystąpienie medialne dotyczyło idei podatku majątkowego, której przeciwnikiem był inicjatywa.

Od 5 maja Carlos Reutemann przebywał na oddziale intensywnej terapii, najpierw w Santa Fe, a następnie w Rosario, gdzie zdiagnozowano kilka epizodów krwotoku jelitowego.

Cała redakcja AUTOtygodniowo składa szczere kondolencje rodzinie, przyjaciołom i bliskim Carlosa Reutemanna.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)