Ferrari daje lekcję strategii

Iñaki Rueda, który nadzoruje strategię wyścigową w Scuderii, poprowadził wykład mistrzowski, w którym wyjaśnił swoją rolę w boksie. 

opublikowany 25/05/2019 à 09:42

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Ferrari daje lekcję strategii

Tytuł tego artykułu może wywołać uśmiech, ponieważ w ostatnich latach często zwracaliśmy uwagę na błędy w ścianie boksów Scuderii. Musimy jednak pochwalić inicjatywę podjętą przez izbę Maranello przed Grand Prix Monako, aby odsłonić fascynujący fragment zasłony na temat strategii wyścigowej Formuła 1

W związku z tym Ferrari zaprosiło swojego mentora Iñaki Ruedę na przyspieszone szkolenie dla dziennikarzy. Menedżer ds. strategii The Reds odniósł zwycięstwo Sebastian Vettel podczas Grand Prix Monako 2017, zdobyte dzięki opóźnionemu pit stopowi –podcięte po angielsku – co pozwoliło mu pokonać swojego kolegę z drużyny Kimi Räikkönena, który wystartował z pole position. 

Zespoły na ogół preferują odwrotną taktykę, a mianowiciepodcięcie, aby wysyłać swoich kierowców z powrotem na tor w nowych, bardziej wydajnych oponach, podczas gdy konkurencja ewoluuje w oparciu o zużytą gumę, która traci wydajność. 

Szybkie przypomnienie faktów z edycji 2017: na 35. okrążeniu Räikkönen prowadzi przed Vettelem i zatrzymuje się, aby zamienić miękkie opony na średnie. Niemiec utrzymał się na torze jeszcze przez cztery okrążenia, po których nadeszły szybkie okrążenia, zmienił opony w ten sam sposób i wyszedł na prowadzenie, zanim pobiegł po zwycięstwo. Po co ?

W swoim miniwykładzie Rueda oparł się na mapie GPS toru, na której kierowcy i ich postępy na torze są reprezentowane w postaci punktów. Oprócz rozmieszczenia samochodów dokument pozwala na wizualizację miejsca, w którym kierowca opuści pit stop. Jak ? Przez przerywaną linię rozpoczynającą się od punktu, w którym materializuje się pilot, i kończącą się kolorowym segmentem poniżej ścieżki (patrz ilustracja powyżej). W zależności od czasu trwania pit-stopu jednomiejscowy ma wznowić tor w tym rejonie.

Pod kontrolą Räikkönena zaoferowano mu pierwszeństwo w boksach. Następnie Vettel odziedziczył prowadzenie, ale zamiast zatrzymać go na następnym okrążeniu, Ferrari zdecydowało się zostawić go na torze, ponieważ mógł znaleźć się w niebezpieczeństwie Daniel Ricciardo w przypadku pojawienia się samochodu bezpieczeństwa na tym etapie wyścigu. 

Następnie wydano polecenie zaczekania, aż pilot się zatrzyma czerwony Byk, co nastąpiło kilka okrążeń później. W międzyczasie średnie opony Räikkönena nie zapewniały pełnych osiągów, ponieważ nie osiągnęły jeszcze odpowiedniej temperatury. Pomimo zużytych okryć Vettel był w stanie uzyskać wystarczające osiągi, aby „zeskoczyć” Icemana do boksów. CO BYŁO DO OKAZANIA.

Niemiec był zaskoczony, że udało mu się to osiągnąć 'Spodcięte Monako to jednak jeden z nielicznych torów, na których taka strategia się opłaca ze względu na trudności, jakie zespoły mają z szybkim nagrzaniem opon średnich do odpowiedniej temperatury po opuszczeniu boksów.

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz
Paul Ricard – C2 PCCF 2024