To była tylko kwestia czasu, to już oficjalne. Nikita Mazepin nie jest już pilotem Haas en Formuła 1. W sobotę rano amerykański zespół sformalizował rozwiązanie kontraktu łączącego go z rosyjskim kierowcą oraz sponsorem tytularnym firmą Uralkali.
« Haas podjął decyzję o natychmiastowym zakończeniu współpracy z Uralkali i kontraktu z Nikitą Mazepinem, możemy przeczytać w opublikowanym komunikacie prasowym przez Haasa. Podobnie jak reszta społeczności Formuły 1, zespół jest zszokowany i zasmucony inwazją na Ukrainę i pragnie szybkiego i pokojowego zakończenia konfliktu. »
OŚWIADCZENIE ZESPOŁU # HaasF1 pic.twitter.com/5aEXLzYtmV
— Zespół MoneyGram Haas F1 (@HaasF1Team) 5 marca 2022 r.
Wynik ten był niestety nieunikniony dla Nikity Mazepina, pośredniej ofiary decyzji podjętych w ostatnich dniach przez Władimira Putina przeciwko Ukrainie. Jeśli uda mu się pojechać w Barcelonie podczas pierwszych testów w tym roku, reszta sezonu będzie dla niego znacznie bardziej skomplikowana. Wspierany przez Uralkali, Rosjanin nie będzie mógł nosić rosyjskiej flagi podczas wydarzeń sportowych czy to na jego garniturze, kasku, czy nawet samochodzie, ani wzmianki „Rosyjska Federacja Samochodowa (RAF)”, używanej przez kierowców zamiast „Rosja” od 2021 r. w związku z wykluczeniem Rosji z jakichkolwiek spotkań – ty światowy sportowcu.
Jeśli chodzi o następcę Nikity Mazepina, Haas nie wydał jeszcze oficjalnego komunikatu. Gdyby w ostatnich dniach padło nazwisko Pietro Fittipaldiego, obecnego kierowcy rezerwowego zespołu, amerykański zespół mógłby przesłuchać Antonio Giovinazziego, który przebywał na uboczu po jego odejściu zAlfa Romeo koniec 2021 r. Wydaje się jednak, że pierwsze miasto wyjdzie z przewagą ze względu na swój status w strukturze, ale także dlatego, że Ferrari, którego drugi jest członkiem jego akademii, będzie musiał wykonać duży gest, aby zaoferować mu drugie miejsce w drużynie.
Rosyjski sport w trudnym terenie
Podczas gdy Rosja kontynuuje ataki na Ukrainę, jej sport w dalszym ciągu podlega sankcjom. W tym tygodniu FIA zakazała noszenia oznaczenia „RAF”, zmuszając kierowców do ścigania się neutralnie i pod flagą federacji. Motorsport w Wielkiej Brytanii ze swojej strony był bardziej drastyczny i zakazał zawodnikom i zespołom posiadającym rosyjskie licencje udziału w zawodach związanych ze sportami motorowymi w Wielkiej Brytanii.
Formuła 1 po odwołaniu edycji na rok 2022 rozwiązała kontrakt z organizatorem Grand Prix Rosji, który obowiązywał do 2025 roku, a od 2023 roku miała nawet zostać przeniesiona do Sankt Petersburga. Poza sportami motorowymi rosyjscy sportowcy otrzymali zakaz wjazdu na stadion w Pekinie Igrzyska Paraolimpijskie, które rozpoczęły się w piątek 4 marca.
W piłce nożnej UEFA zdecydowała się pozbawić Rosję finału Ligi Mistrzów w Sankt Petersburgu, przenosząc go na Stade de France (Saint-Denis). Właściciel klubu Chelsea i bliski, przynajmniej w przeszłości, Władimir Putin, Roman Abramowicz czuł się zmuszony wystawić swój zespół na sprzedaż.
CZYTAJ TAKŻE > Wojna na Ukrainie – F1 i Haas zajmują stanowisko
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
1 Uwagi)
Aby napisać komentarz
DANIELA MEYERSA
05 o 03:2022
Logicznie rzecz biorąc, pieniądze nie mogły już dotrzeć, było to nieuniknione dla sponsora, a co za tym idzie i kierowcy, ponieważ Haas absolutnie potrzebuje płacących kierowców i „politycznie”, ponieważ Haas jest Amerykaninem. Zanim zacznę zastanawiać się nad nazwiskiem jego następcy, wydaje mi się, że jest to pilniejsze: w jaki sposób Haas sfinansuje ten sezon?