10 lat temu… pierwsze pole position Vettela i zwycięstwo w F1

Narodziny mistrza, nic innego! Był to przywilej oferowany widzom Grand Prix Włoch 2008 wraz z idyllicznym weekendem, którego doświadczył niejaki Sebastian Vettel, zostając wówczas najmłodszym zdobywcą pole position i zwycięzcą Formuły 1.

opublikowany 28/08/2018 à 17:22

Bernard

0 Zobacz komentarze)

10 lat temu… pierwsze pole position Vettela i zwycięstwo w F1

Stresujące próby
Wszystko zaczęło się w sobotę 14 września podczas nieustannego deszczu w pobliżu Mediolanu. Na Monzy „Świątynia Prędkości” nie wybacza żadnego błędu podczas jazdy; więc gdy pogoda dopisze, wolne liczby mnożą się, podobnie jak utracone punkty hamowania na końcu prostej.

 

 

Te warunki zatrzymują niektórych faworytów. Kimi Raikkönen (Ferrari) nie radzi sobie lepiej niż po raz 14, pozostając jednocześnie liderem mistrzostw Lewis Hamilton (McLaren) spudłował w wielkim stylu i został wyeliminowany w Q2 zaledwie 15. razem.

„Sam zdecydowałem się na opony przejściowe w porozumieniu z inżynierami, ale przyczepność była zbyt niska, więc wziąłem opony deszczowe. Ale kiedy wyszedłem, znowu zaczęło padać i przegapiłem odpowiednie okno na torze z maksymalną przyczepnością”., wyjaśnił ten, który miał tylko dwa punkty przewagi nad Felipe Massą (Ferrari, 6. w testach).

 

 

W Q3 to nie wielkie nazwiska generała ożywiają sesję, ale psucie zabawy. Nico Rosberg (Williams), Marka Webbera (czerwony Byk) nagrywają ciekawe czasy, ale małe Sebastian Vettel na pokładzie Toro Rosso STR3 (w rzeczywistości ulepszone podwozie Red Bulla z 2007 r.) uspokaja wszystkich, osiągając czas okrążenia 1!

 

 

Mechanicy zespołu Minardi do 2005 roku są zachwyceni; Nie są przyzwyczajeni do bycia w pierwszej dziesiątce w sesji, więc zdobycie pole position jest sporym osiągnięciem! W wieku 10 lat i 21 dni Niemiec wykrzykuje przez radio swoją radość. „Zawsze moim marzeniem było prowadzenie samochodu F1 i nie spodziewałem się, że tak szybko zdobędę pole position”, wyjaśnił ten, który pozostaje na obiecującym piątym miejscu zdobytym w Belgii.

Toro Rosso jest w doskonałej formie, bo Sébastien Bourdais awansuje na czwarte miejsce. „ To było trochę szalone, analizował Manceau. Te warunki na torze wyrównują osiągi samochodu a jeśli masz dobre wyczucie za kierownicą, możesz zaatakować. »

Czysty wyścig pomimo deszczu
W niedzielę, Julie (małe imię nadane mu przez Sebastiana Vettela jednomiejscowy) czy ona tam będzie? W każdym razie klan Toro Rosso oblał się zimnym potem jeszcze przed startem. Rzeczywiście, Sébastien Bourdais zatrzymuje się i pozostaje przyklejony do toru. „W normalnych warunkach system zapobiegający utknięciu powinien był zostać aktywowany. Wtedy nie mogłem ustawić go w pozycji neutralnej. To powinien być weekend marzeń z pewnym trzecim miejscem, ale dla mnie skończyło się na niczym. » Jego najlepsza szansa na zdobycie punktów w ciągu półtora roku kariery w F1 zniknęła.

 

 

Sebastian Vettel w żaden sposób nie przejmuje się problemami swojego kolegi z drużyny (który po jednym okrążeniu uplasuje się na 18. pozycji). Start rozpoczyna się za samochodem bezpieczeństwa, a mistrz Formuły BMW z 2004 roku prowadzi w grupie pozornie bez problemu, mimo że jego ustawienia są bardziej dostosowane do suchych dróg. „ Byliśmy bardzo szybcy na prostej, ponieważ nie wybraliśmy ustawień zapewniających wysoki docisk. Myśleliśmy, że tor będzie suchy…” ujawnił przyszłego czterokrotnego mistrza świata.

Bądźmy szczerzy: Sebastian Vettel przez 53 okrążenia wyścigu ani razu się nie martwił. Nawet wtedy, gdy zdecydował się założyć opony przejściowe, gdy pod koniec wysiłku tor wysechł! „Nie mieliśmy żadnych problemów przez całe Grand Prix, mieliśmy dobrą strategię i wszystko poszło dobrze, uśmiechnął się blond zwycięzca przed Heikkim Kovalainenem (McLaren) i Robertem Kubicą (BMW-Sauber). Honorowe okrążenie i ceremonia na podium były fantastycznymi chwilami, nigdy nie zapomnę tych obrazów, tych wrażeń. To najpiękniejszy dzień w moim życiu!« 

 

 

Uśmiechnięty w rozmiarze XXL Sebastian Vettel jest następnie triumfalnie niesiony przez szefa marki Red Bull, Dietricha Mateschitza, a także przez Gerharda Bergera, ówczesnego współwłaściciela Toro Rosso. „Zwycięży kilka mistrzostw”, słusznie zapewnił były kierowca F1. Postrzegany jako godny spadkobierca Michael Schumacher, pilot nawiąże kontakt. „Porównywanie kogokolwiek do Michaela jest trochę śmieszne. Jest prawdopodobnie najlepszym pilotem w historii. »

Od lewej do prawej: Franz Tost, Dietrich Mateschitz, Sebastian Vettel i Helmut Marko. © WRI2

Toro Rosso, któremu udaje się zdominować armady padoków, jest to absolutnie bezprecedensowe i od tamtej pory nigdy się to nie powtórzyło (statystyki zatrzymały się przed GP Włoch w 2018 r.)pomimo zmian regulacyjnych. Wystarczająco dużo, aby zapamiętać Grand Prix Włoch 2008 jako wydarzenie wyjątkowe pod wieloma względami!

0 Zobacz komentarze)