15 lat temu: policzek zadany przez Brawn GP w Australii

29 marca 2009 r. nowy zespół zdobył w Melbourne podwójną bramkę podczas swojego pierwszego Grand Prix F1, coś niespotykanego od czasów Mercedesa w 1954 r. Oto bajkowa historia Brawn GP, ​​prowadzonej przez Rossa Brawna i Jensona Buttona.

opublikowany 29/03/2024 à 10:23

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

15 lat temu: policzek zadany przez Brawn GP w Australii

Rubens Barrichello i Jenson Button cieszą się z Rossem Brawnem na podium GP Australii 2009. © GILLES LEVENT / DPPI

Rewolucja regulacyjna wprowadzona w sezonie 2022 Formuła 1 pozwolił peletonowi zmienić swój wygląd. Dominujący zespół w erze hybrydy turbo V6, Mercedes źle wynegocjowała tę zmianę i znalazła się w delikatnej sytuacji, jakiej nie widziano od 2014 r. Aston Martin udało się to wykorzystać i dogonić czołową grupę dowodzoną przez czerwony Byk. Ale ta nowa dynamika jest niczym w porównaniu z zamieszaniem, które wstrząsnęło F1 29 marca 2009 roku w Melbourne (Australia).

CZYTAJ TAKŻE > R. Brawn: Brawn GP, ​​„sukces, z którego jestem najbardziej dumny”

Na Antypodach F1 przyjmuje nowe zasady, dotyczące przede wszystkim aerodynamiki jednomiejscowych bolidów. Przedawkowanie deflektorów i innych dodatków trwało wystarczająco długo, a FIA chciała (już) rozwiązać kwestię śledzenia samochodów w brudnym powietrzu wydzielanym przez poprzedni samochód i w ten sposób poprawić widowisko na torze.

Jeśli atmosferyczny silnik V8 zostanie zachowany, organy zarządzające decydują się (nieśmiało) wybiegać w przyszłość, dodając system odzyskiwania energii kinetycznej (SREC). Układ hybrydowy dostarcza 400 kJ na okrążenie i musi być używany przez kierowcę jako doładowanie za pomocą przycisku na kierownicy. Element ten nie jest obowiązkowy i Brawn GP nie będzie go posiadał przez cały sezon 2009.

Brawn GP, ​​kto?

Znany obecnie jako dyrektor ds. sportów motorowych F1 (innymi słowy, jeden z szefów tego sportu), Ross Brawn krótko nazwał swój własny zespół po zakupie go za symbolicznego funta. Tak, to brzmi szalenie, ale to nie legenda!

Były inżynier Benettona i Ferrari faktycznie kupił zespół Hondy od japońskiego producenta, kiedy ten wyciągnął wtyczkę z prądu po kryzysie gospodarczym pod koniec 2008 r. (i rażącym braku wydajności). Problem: Brawn GP nie ma naboju w skrzyniach.

CZYTAJ TAKŻE > Początki bajki Brawn GP

Zachowane, piloci Jenson Snickers i Rubens Barrichello zgadzają się na obniżkę wynagrodzeń Brytyjczyka nawet o 80%. Mechanicy będą musieli podróżować tanim samolotem EasyJet, aby udać się na wydarzenia. Dostawę silników zapewnia Mercedes, ale ogłoszenie nastąpi dopiero 6 marca.

W tym dniu wszystkie rywalizujące zespoły nie tylko rozpoczęły program testów. Brawn GP BGP 001 jest dopiero debugowany na Silverstone! Jednakże jednomiejscowy jest rozwijany od zimy 2007 roku. Dyrektor techniczny Hondy od 2008 roku, Ross Brawn miał czas wyobrazić sobie genialny pomysł: podwójny dyfuzor.

Dodatek ten znacznie poprawia przepływ strumienia powietrza na końcu płaskiego dna samochodu. Rezultatem jest wyjątkowa przyczepność na zakrętach w porównaniu do zastosowania „prostego” dyfuzora. Sam Williams et Toyota miał tę samą myśl co Ross Brawn. Zimowe testy w Barcelonie wypadły obiecująco (4. najlepszy czas), ale nie można stwierdzić, czy niezależny zespół działał na pustym wózku, aby przyciągnąć sponsorów na rozpaczliwie białe i puste nadwozie, czy też był szczery.

Podwójny dyfuzor Brawn GP

Słynny podwójny dyfuzor © DPPI / JM Le Meur

Wymarzony weekend

Dlatego mały świat F1 spotyka się w Albert Park na rundzie inauguracyjnej pod koniec marca. Walizki Brawn GP są raczej lekkie, ponieważ na kierowcę zabrano tylko jedno zapasowe skrzydło, a w podróż wyruszyło 40 osób w porównaniu do około stu w czasach Hondy.

Jednak nie ilość się liczy, a mały zespół udowadnia to, zdobywając pole position dzięki Jensonowi Buttonowi z przewagą trzech dziesiątych nad swoim kolegą „Rubinho” Barrichello. Trzeci, Sebastian Vettel, właśnie awansowany do Red Bulla, jest do tyłu o ponad sześć dziesiątych! Od czasu Tyrrella w 1970 r. i Jackie Stewarta żaden nowy zespół nie osiągnął takiego wyniku podczas swojego pierwszego GP!

„Ostatnie pięć lub sześć miesięcy było bardzo trudne, ponieważ z braku napędu i przyszłości w F1 przeszliśmy na pole position, to po prostu niesamowite”. cieszył się przyszły mistrz świata. To właśnie tutaj zasługujemy na to, aby być po trudnych czasach, których doświadczyliśmy. »

Wyścig będzie jedynie formalnością, nawet jeśli Rubens Barrichello nieumyślnie spowoduje kolizję na pierwszym zakręcie. „Nacisnąłem wyłącznik, więc samochód przeszedł w tryb neutralny. Dość szybko odzyskałem prędkość, ale straciłem dużo w porównaniu do innych i zostałem uderzony od tyłu przez a McLaren i przewróciło mnie na bok, przez co kogoś uderzyłem (Mark Webber) bardzo silny.

Myślałem, że samochód nie żyje, ale przeżyłem całkiem nieźle, ale podczas pierwszego przejazdu mój nos opadł i straciłem stabilność hamowania, gdy nieco później uderzyłem w Kimi (Räikkönen). Zamknął drzwi, a ja nie mogłam go uniknąć. » Samochód Brazylijczyka jest jednak na tyle szybki, że bez problemu wskoczy z siódmej pozycji na drugi rząd, za Jensonem Buttonem, który spokojnie prowadził swoją łódkę.

„W pewnym momencie na początku wyścigu poprosiłem inżyniera przez radio, aby mnie obudził. Właśnie ukończyliśmy pięć okrążeń, a ja miałem już 5 sekund przewagi, nie mogłem w to uwierzyć. »

Zakończenie wyścigu odbędzie się w trybie samochodu bezpieczeństwa po zderzeniu Sebastiana Vettela z Robertem Kubicą (BMW-Sauber), walczącymi o ostatni stopień podium. Polak skorzystał na lepszym stanie opon, ale młody Niemiec za bardzo nalegał, aby utrzymać swoje miejsce:

„Taki wynik niecały miesiąc po uratowaniu zespołu jest niezwykły– oznajmił Ross Brawn. Nie znajduję słów... Praca ludzi w fabryce, ich motywacja, ich pasja była fantastyczna, pomimo sytuacji, która nie była łatwa każdego dnia. I przy tak niewielu prywatnych testach tej zimy. »

„Ross jest zwykle bardzo rozmowny, ale teraz, przez ostatni kwadrans, ledwo go słyszałem: zauważył Jenson Button. Nawet na podium nie miał nic do powiedzenia. Myślę, że był równie zaskoczony takim wynikiem jak my. Ten dzień był naprawdę wyjątkowy dla wielkiego niedźwiedzia, jakim jest! »

Brawn GP będzie w stanie wykorzystać idylliczną wiosnę, aby utrzymać wystarczającą przewagę, zarówno w mistrzostwach kierowców z Jensonem Buttonem, jak i w mistrzostwach producentów, aby zdobyć dwa tytuły na koniec sezonu. Potem nadejdzie kolej Mercedesa na wejście na scenę…

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)