Incydenty na Suzuce: FIA rozpoznaje, że dźwig wjechał zbyt wcześnie i ogłasza środki zaradcze

Po incydentach na Suzuce, podczas których pojawił się dźwig, gdy Pierre Gasly był jeszcze na torze z pełną prędkością, FIA opublikowała swój raport i ogłosiła środki, które wejdą w życie po Grand Prix Stanów Zjednoczonych.

opublikowany 21/10/2022 à 18:37

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

Incydenty na Suzuce: FIA rozpoznaje, że dźwig wjechał zbyt wcześnie i ogłasza środki zaradcze

FIA ogłosiła środki po incydentach na Suzuce. © Antonin Vincent / DPPI

Oprócz zwrotów akcji, które należy rozwiązać po stronie budżetowej w przypadku drażliwej kwestii czerwony Bykpod koniec sezonu FIA jest na wszystkich frontach. W opublikowany komunikat prasowy w piątek rano czasu amerykańskiego dowiedzieliśmy się, że wewnętrzne dochodzenie dotyczące incydentów, które miały miejsce na 2. okrążeniu poprzedniego Grand Prix Japonii, zostało zakończone i podjęto decyzje. 

Dla przypomnienia, choć start odbył się w ulewach wody podczas Grand Prix na Suzuce dziesięć dni temu, wyścig został zneutralizowany po wyjechaniu poza tor. Carlos Sainz w 2. rundzie. Chociaż początkowo wyścig odbywał się w trybie samochodu bezpieczeństwa, Pierre Gasly, który właśnie zjechał do boksów, aby zmienić skrzydło, jechał z dużą prędkością, aby jak najbardziej zbliżyć się do swojej delty z nadzieją na powrót na linię za samochodem bezpieczeństwa. Tyle że po dotarciu na wysokość tzw jednomiejscowy wypadku Hiszpana na zakręcie 12, Norman włączył radio, gdy zobaczył na skraju toru dźwig zbliżający się do holowania Ferrari przez Sainza. 

« Co to za bzdury! Dlaczego na torze jest traktor? Właśnie przechodziłem obok! To jest niedopuszczalne ! Co to za bzdury? Nie mogę w to uwierzyć! » Kilka chwil później, gdy powiewano czerwoną flagą, Pierre Gasly nie poddawał się na swoim stanowisku. „ Mogłem się zabić! » powiedział kierownikowi ds. komunikacji przy ul Alfa Tauryń, Fabiana Valentini. Po wyścigu zmarznięty nadal nie odpuścił, wyrażając ulgę, że może porozmawiać z rodziną. Dlaczego kierownictwo wyścigu spieszyło się ze sprowadzeniem sprzętu holowniczego? Oto pytanie, które zadał sobie Norman… 

Dochodzenie prowadzone przez ROC 

Dlatego FIA obiecała wewnętrzne dochodzenie i przedstawiła swoje wnioski w ten piątek. Z czysto operacyjnego punktu widzenia, przegląd przeprowadziło Centrum Zdalnych Operacji FIA (ROC) w Genewie, zaraz po fakcie. „Przegląd ten wykazał, że przestrzegano wszystkich procedur wyścigowych FIA, początkowo dowiedzieliśmy się. Po incydencie z udziałem Ferrari Carlosa Sainza na 12. zakręcie tor został zneutralizowany dzięki samochodowi bezpieczeństwa, zanim na tor wysłano sędziów i pojazdy pomocy technicznej. 

Kontrowersje wokół FIA Suzuka

Punktem wyjścia kontrowersji był wypadek Carlosa Sainza na 2. okrążeniu. © Florent Gooden / DPPI

Nie ma zatem wewnętrznego błędu proceduralnego, ale FIA ​​uznała brak rozeznania. „W przeglądzie wskazano, że w takich warunkach nie należy wzywać pojazdu ratunkowego, chyba że wszystkie samochody ustawią się za samochodem bezpieczeństwa (co nie miało miejsca na Suzuce). Podobnie nie należy rozmieszczać sędziów i sprzętu ratunkowego, gdy samochody są na torze (okresy samochodu bezpieczeństwa), lub tylko wtedy, gdy warunki pogodowe i lokalizacja naprawianych samochodów pozwalają na szybką i bezpieczną interwencję.” 

Wyjaśniono również, że biorąc pod uwagę warunki pogodowe i słabą widoczność na torze Suzuka, AlphaTauri Pierre’a Gasly’ego niekoniecznie została wykryta na trybunach. „Kierownictwo wyścigu niekoniecznie monitoruje wszystkie samochody, które mogą się zatrzymać w czasie przejazdu samochodu bezpieczeństwa, ponieważ bardziej skupia się na monitorowaniu obszarów, w których doszło do zdarzenia i neutralizacji wyścigu za samochodem bezpieczeństwa” to zostało określone.

Środki obowiązujące w Austin

Dochodzenie potwierdziło również, że Pierre Gasly, który próbował dogonić peleton przed wywieszeniem czerwonej flagi, natknął się na dźwig i sędziów, którzy pracowali przy holowaniu samochodu Carlosa Sainza. „Panel kontrolny uznał, że posiadanie dźwigów ratowniczych na torach na Suzuce przy takich warunkach pogodowych było delikatną kwestią, biorąc pod uwagę tragiczne zdarzenia w przeszłości. Komisja ustaliła, że ​​z perspektywy czasu, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki pogodowe, rozsądniejsze byłoby opóźnienie rozmieszczenia na torze pojazdów ratowniczych. 

Aby zaradzić tego typu sytuacji, która mogła być dramatyczna, FIA podjęła pewne kroki. Odtąd kierownictwo wyścigu będzie przesyłać zespołom komunikat za pośrednictwem oficjalnego systemu przesyłania wiadomości i interkomu FIA, gdy pojazd pomocy technicznej znajdzie się na torze, przy czym zespoły będą miały obowiązek informowania swoich kierowców.

Opracowany zostanie również sposób bezpośredniego zarządzania VSC i SC, aby móc mieć oko na wszystkie samochody na torze, w tym za samochodem bezpieczeństwa i w boksach. Określono również, że zostanie wprowadzony nowy dynamiczny system VSC, aby zmienić procent delty w sektorze wypadków, co ma pomóc pilotom w zorientowaniu się, gdzie na torze znajduje się zdarzenie.

Dyrektor Wyścigu FIA dokona także przeglądu incydentów, które miały miejsce na torze Suzuka podczas odprawy kierowców przed Grand Prix Stanów Zjednoczonych, w celu wyjaśnienia rozwiązań, które FIA ​​planuje wprowadzić, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu sytuacji w wyścigu przyszły. Celem będzie także przypomnienie kierowcom o zasadach dotyczących samochodów bezpieczeństwa i czerwonych flag. 

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Paul Ricard – C2 PCCF 2024