FIA wyjaśnia, w jaki sposób planuje kontrolować morświny w 2023 roku

Po podjęciu krótkoterminowych decyzji, które wejdą w życie podczas Grand Prix Belgii (31 sierpnia), aby uregulować kwestię morświnów, FIA, która w czwartek spotkała się z F1 i szefami zespołów, omówiła środki, które chce wprowadzić w 2023 r. w sprawie odbicia i aspektu aerodynamicznego samochodów.

opublikowany 15/07/2022 à 10:58

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

FIA wyjaśnia, w jaki sposób planuje kontrolować morświny w 2023 roku

Zespoły będą musiały dokonać przeglądu niektórych parametrów w 2023 r. © DPPI

Po Komisji F1 które odbyło się na marginesie Grand Prix Austrii (10 lipca), szefowie zespołów, F1 i FIA spotkali się w czwartek, 14 lipca, w ramach Technicznego Komitetu Doradczego (TAC) w dużej mierze poświęconego zjawisku morświnów i drażliwy temat sztywności podłogi, a niektóre zespoły podejrzewa się o bardzo subiektywną lekturę obowiązujących przepisów w tej kwestii. 

Po pierwsze, FIA potwierdziła, że ​​jej krótkoterminowe środki przeciwko kłusownictwu, które miały wejść w życie podczas Grand Prix Belgii (31 sierpnia), zostaną wzięte pod uwagę na torze Spa-Francorchamps wraz z ustaleniem wskaźnika oscylacji pionowej do pomiaru morświnów, a także sporo zmian wymaganych na płaskich dnach, szczególnie na poziomie płozów.

Tytułem wstępu bohaterowie podali trzy punkty. Po pierwsze, zjawisko odbicia było mniejsze podczas ostatnich wyścigów, ale było to związane jedynie z charakterem odwiedzanych tras i że można było się spodziewać, że zacznie się ponownie w przyszłych tygodniach na niektórych torach. 

Ku pogorszeniu się morświnów w 2023 r.? 

Stwierdzono również, że wszyscy spodziewają się pogorszenia pompowania w roku 2023 wraz ze zrozumieniem przez zespoły nowych przepisów i nowych samochodów, które w przyszłym roku zapewnią jeszcze większy docisk. I wreszcie, że środki wprowadzone w 2022 r., obejmujące pomiar oscylacji i kontrolę sztywności podłóg, nie mają charakteru długoterminowego.

Nowe wyzwanie techniczne czeka na umysły padoku. ©DPPI

Oczywiście, aby umożliwić zespołom rozpoczęcie szczegółowej pracy nad jednomiejscowymi pojazdami na rok 2023, FIA przedstawił zespołom szereg aerodynamicznych środków przeciw morświnom, które pragnie wdrożyć od przyszłego sezonu, zawsze mając na celu kontrolowanie i radykalne ograniczenie powszechnego morświna. Oto 4 główne środki:

1. Zwiększenie wysokości krawędzi podłogi o około 25 mm.
2. Podniesienie gardzieli dyfuzora pod podłogę
3. Wprowadzenie bardziej rygorystycznych testów ugięć bocznych
4. Wprowadzenie bardziej wydajnego czujnika do ilościowego określania oscylacji aerodynamicznych

Należy pamiętać, że środki te nie są jeszcze oficjalne, ponieważ będą musiały zostać ratyfikowane przez Światową Radę Sportów Motorowych. TAC omówił także spektakularny i przerażający wypadek Guanyu-Zhou w Silverstone. Zespoły potwierdziły, że są gotowe wprowadzić bardziej rygorystyczne środki dotyczące obręczy w 2023 r.

CZYTAJ TAKŻE > McLaren krytykuje opóźnienie we wprowadzeniu przyszłych testów elastyczności FIA

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)