Wyjaśnienie Formuły 1 – DRS, wyprzedzanie… Wszystko, co musisz wiedzieć o aspiracjach

W Formule 1 wyprzedzaniu na torze sprzyja aspiracja, zjawisko aerodynamiczne wzmacniane przez DRS. Zgubiłeś się ? Nie panikuj, wyjaśnimy Ci to!

opublikowany 01/12/2021 à 17:00

Bastiena Chevala

0 Zobacz komentarze)

Wyjaśnienie Formuły 1 – DRS, wyprzedzanie… Wszystko, co musisz wiedzieć o aspiracjach

Dzisiaj w F1 Wyjaśnione mówimy o wyprzedzaniu, DRS i aspiracjach! Źródło: DPPI.

W każdą środę przed weekendem Grand Prix Formuła 1. AUTOhebdo zaprasza do wyjaśnienia pewnego aspektu flagowej kategorii sportów motorowych. Dziś czas na aspiracje i DRS!

Zarówno w sporcie motorowym, jak i w kolarstwie, sportowcy wyścigowi wiedzą wszystko o zjawisku aspiracji, które pozwala im zwiększać prędkość i wyprzedzać konkurenta. Formuła 1 nie jest wyjątkiem od reguły. Ale tak naprawdę, jak powstaje ta aspiracja? Nie panikuj, wyjaśnimy! Witamy w wyjaśnieniu F1!

Aby przeczytać także: Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o umowach Concorde

Aby przeczytać także: Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o oponach w F1

Zanim F1 stał się koncentratem futurystycznych technologii z napędem turbodoładowanym i hybrydą, był przede wszystkim… poruszającym się obiektem. Jako taki podlega najbardziej podstawowym prawom aerodynamiki. Podczas jazdy Formuła 1 styka się z powietrzem, które stawia jej opór, oczywiście minimalny, ale realny. Kiedy dwa samochody podążają za sobą w niewielkiej odległości, pierwszy musi „przeciąć” powietrze, a nie drugi za nim. Dlatego jadący za nim pojazd napotyka mniejszy opór powietrza, dzięki czemu może jechać szybciej, dając wizualne wrażenie, że myśliwy jest „wciągany” przez zwierzynę. Aby w pełni skorzystać z aspiracji, podążający za nim pojazd musi znajdować się jak najbliżej przeciwnika i zastosować jego trajektorię. Podczas Grand Prix Włoch 2020 Pierre Gasly jechał zygzakiem po linii prostej, aby stawić opór Carlos Sainz Junior. W jakim celu? Aby zmniejszyć efekt ssania i wymusić McLaren stawić czoła oporowi powietrza!

https://twitter.com/tindelcristhian/status/1302640106130604035

DRS, pomoc przy wyprzedzaniu

Od 2011 roku Formuła 1 wdrożyła urządzenie mobilne na tylnym skrzydle jednomiejscowych samochodów: DRS. Skrzydło F1 generuje siłę docisku i spłaszcza skrzydło jednomiejscowy na ziemi. Jednakże wchodzi w opór z powietrzem, co nazywa się oporem. DRS (Drag Reduction System) poprzez częściowe otwarcie skrzydła zmniejsza ten opór. Zmniejszając obciążenie, DRS powoduje, że F1 traci wsparcie, ale zyskuje prędkość (od 10 do 20 km/h więcej).

Znak wskazuje początek strefy aktywacji DRS. DPPI.

DRS to jedyny element mobilny autoryzowany przez FIA i można go użyć tylko wtedy, gdy pilot myśliwca znajduje się mniej niż jedna sekunda od pościgu (do ustalenia odstępu wykorzystuje się punkt detekcji). W takim przypadku kierowca może włączyć DRS za pomocą kierownicy w obszarach wyznaczonych w górę rzeki, za punktem detekcji. Z okazji GP Arabii Saudyjskiej, które będzie można śledzić w najbliższy weekend na AUTOhebdo, FIA umieściła na tym niezwykle szybkim torze trzy strefy aktywacji DRS! Kto powiedział, że więcej stref DRS oznacza większe wsparcie przy wyprzedzaniu. F1 bardzo się zmieniło...

0 Zobacz komentarze)