W każdą środę przed weekendem Grand Prix Formuła 1. AUTOhebdo zaprasza do wyjaśnienia pewnego aspektu flagowej kategorii sportów motorowych. Dziś czas na aspiracje i DRS!
Zarówno w sporcie motorowym, jak i w kolarstwie, sportowcy wyścigowi wiedzą wszystko o zjawisku aspiracji, które pozwala im zwiększać prędkość i wyprzedzać konkurenta. Formuła 1 nie jest wyjątkiem od reguły. Ale tak naprawdę, jak powstaje ta aspiracja? Nie panikuj, wyjaśnimy! Witamy w wyjaśnieniu F1!
Aby przeczytać także: Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o umowach Concorde
Aby przeczytać także: Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o oponach w F1
Zanim F1 stał się koncentratem futurystycznych technologii z napędem turbodoładowanym i hybrydą, był przede wszystkim… poruszającym się obiektem. Jako taki podlega najbardziej podstawowym prawom aerodynamiki. Podczas jazdy Formuła 1 styka się z powietrzem, które stawia jej opór, oczywiście minimalny, ale realny. Kiedy dwa samochody podążają za sobą w niewielkiej odległości, pierwszy musi „przeciąć” powietrze, a nie drugi za nim. Dlatego jadący za nim pojazd napotyka mniejszy opór powietrza, dzięki czemu może jechać szybciej, dając wizualne wrażenie, że myśliwy jest „wciągany” przez zwierzynę. Aby w pełni skorzystać z aspiracji, podążający za nim pojazd musi znajdować się jak najbliżej przeciwnika i zastosować jego trajektorię. Podczas Grand Prix Włoch 2020 Pierre Gasly jechał zygzakiem po linii prostej, aby stawić opór Carlos Sainz Junior. W jakim celu? Aby zmniejszyć efekt ssania i wymusić McLaren stawić czoła oporowi powietrza!
https://twitter.com/tindelcristhian/status/1302640106130604035
DRS, pomoc przy wyprzedzaniu
Od 2011 roku Formuła 1 wdrożyła urządzenie mobilne na tylnym skrzydle jednomiejscowych samochodów: DRS. Skrzydło F1 generuje siłę docisku i spłaszcza skrzydło jednomiejscowy na ziemi. Jednakże wchodzi w opór z powietrzem, co nazywa się oporem. DRS (Drag Reduction System) poprzez częściowe otwarcie skrzydła zmniejsza ten opór. Zmniejszając obciążenie, DRS powoduje, że F1 traci wsparcie, ale zyskuje prędkość (od 10 do 20 km/h więcej).
DRS to jedyny element mobilny autoryzowany przez FIA i można go użyć tylko wtedy, gdy pilot myśliwca znajduje się mniej niż jedna sekunda od pościgu (do ustalenia odstępu wykorzystuje się punkt detekcji). W takim przypadku kierowca może włączyć DRS za pomocą kierownicy w obszarach wyznaczonych w górę rzeki, za punktem detekcji. Z okazji GP Arabii Saudyjskiej, które będzie można śledzić w najbliższy weekend na AUTOhebdo, FIA umieściła na tym niezwykle szybkim torze trzy strefy aktywacji DRS! Kto powiedział, że więcej stref DRS oznacza większe wsparcie przy wyprzedzaniu. F1 bardzo się zmieniło...
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)