Przepis dotyczący spóźnialskich pasażerów korzystających z samochodu bezpieczeństwa zmodyfikowany przez FIA

Po zamieszaniu, które towarzyszyło ostatnim pięciu okrążeniom Grand Prix Abu Zabi w 2021 roku, FIA zdecydowała się nieznacznie zmodyfikować swoje przepisy dotyczące spóźnialskich w ramach reżimu samochodu bezpieczeństwa.

opublikowany 16/03/2022 à 11:17

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

Przepis dotyczący spóźnialskich pasażerów korzystających z samochodu bezpieczeństwa zmodyfikowany przez FIA

Przepisy dotyczące samochodu bezpieczeństwa uległy niewielkim zmianom. © Florent Gooden / DPPI

Pamiętajcie, Abu Zabi, 12 grudnia. Pozostało pięć okrążeń, po wypadku uruchamiany jest samochód bezpieczeństwa Nicholas Latifi. Początkowo kierunek wyścigu decyduje, że spóźnialscy nie będą się dublować. Przed ponownym rozważeniem swojej decyzji, ale jedynie zapytałem kierowców wciśniętych między dwóch liderów Lewis Hamilton et Max Verstappen podzielić. Decyzja, która oczywiście zaskoczyła. Ideą tej decyzji było niewątpliwie umożliwienie dwóm pretendentom do tytułu walki ze sobą w rundzie finałowej. Jedynym problemem jest to, że nic w regulaminie sportowym nie może tak naprawdę uzasadnić tej decyzji. 

W artykule 48.12 regulaminu sportowego FIA 2021 rzeczywiście wspomniano o tym w języku angielskim w tekście: „wszystkie samochody, które zostały zdublowane przez lidera, będą musiały wyprzedzić samochody na okrążeniu wiodącym i samochód bezpieczeństwa”. Przetłumacz to w następujący sposób: „każdy samochód, który pokonał okrążenie lidera wyścigu, musi wyprzedzić samochody znajdujące się na kolanach lidera oraz samochód bezpieczeństwa”.

„każdy” zastąpiony przez „wszyscy”

Problem tylko w tym, że „dowolny” oznacza jednocześnie wszystko i nic, jest to element niepoliczalny, za którym możemy umieścić wszystko (i nic!). W duchu rozporządzenia oznaczało to „wszystko”, ale nie było to w 100% jasne. Aby rozwiać wątpliwości, FIA zdecydowała się zatem zaktualizować swoje Regulamin Sportowy 2022 (artykuł 55.13), zastępując „dowolny” słowem „wszyscy”. Tłumaczy się to w ten sam sposób… ale „wszystko” ma tę zaletę, że jest jednoznaczne, jeśli chodzi o fakt, że obejmuje pojęcie całości. 

Na konferencji prasowej prawie miesiąc temu, w momencie uruchomienia AMR22, Sebastian Vettel zasugerował mu, aby spóźnieni nie rozdzielali się już bezpośrednio, lecz wręcz przeciwnie, ześlizgnęli się na ostatnią pozycję. Punkt widzenia, który miałby tę zaletę, że rozwiązałby problem straty czasu w przypadku konieczności rozdzielenia się spóźnialskich, co jest jednym z powodów, które motywowały decyzję kierownictwa wyścigu w Abu Zabi, które obawiało się zakończenia Grand Prix w samochód bezpieczeństwa. Jednak FIA nie zdecydowała się zmienić prawie nic – z wyjątkiem jednego słowa. Ale tym razem jest trochę jasno. 

CZYTAJ TAKŻE > Salwa nominacji w FIA! 

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)