Tor Paul-Ricard świętuje swoje 50-lecie!

19 kwietnia 1970 roku, zaledwie pięćdziesiąt lat temu, oficjalnie zainaugurowano tor zwany wówczas Circuit du Castellet, który zrodził się z woli jednego człowieka, Paula Ricarda.

opublikowany 19/04/2020 à 15:45

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Tor Paul-Ricard świętuje swoje 50-lecie!

W tę niedzielę na płaskowyżu Castellet pierwsi widzowie toru Var, który obchodzi swoje pięćdziesiąte urodziny, będą świadkami podwójnego chrztu: zupełnie nowego toru zrodzonego z woli producenta pastis oraz europejskiego trofeum sportu i prototypów, które organizuje staną się 2-litrowymi Mistrzostwami Europy.

 

To Patrick, syn Paula Ricarda, wita Josepha Comiti, Sekretarza Stanu ds. Młodzieży, Sportu i Rekreacji w rządzie Chaban-Delmas. Pomysłodawca projektu nie przyjechał, zły na prefekturę i gminę Castellet, które jego zdaniem w dalszym ciągu utrudniały mu budowę toru. Jeśli Paul Ricard rzuca się w oczy swoją nieobecnością, tor robi wrażenie.

„Tego dnia nadaliśmy pozostałym trasom naprawdę stary wygląd, ze wzruszeniem wspomina François Chevalier, który nie jest jeszcze dyrektorem toru, ale asystentem Jean-Pierre'a Paolo, prawej ręki Paula Ricarda. W tym okresie było dużo zgonów, a wprowadzenie „prawa do błędów” stało się naszym motywem przewodnim podczas budowy. Bardzo dobrze pamiętam Jean-Pierre’a Jaussauda, ​​który 19 kwietnia wziął udział w wyścigu na Tecno F3 de wsparcie (oprócz European Trophy, to inauguracyjne spotkanie obejmowało Formułę 3, Formułę France, Formułę Blue, Gordini Cup. Przypis redaktora), ciesząc się, że nie rozbije samochodu, jeśli się obróci. To była całkiem innowacyjna koncepcja! »

Lista zgłoszeń do European Trophy, na której czele stoją Szwedka Jo Bonnier i Brytyjczyk Brian Redman, jest również bogata w nazwiska Jeana Guicheta, Gérarda Larrousse’a i innych. Jeśli chodzi o samochód, to walka między starzejącą się Alfą 33/2 a Porsche 907 przeciwko nowemu Chevronowi B16 i Loli T210. 

Bonnier od początku objął prowadzenie na swojej Loli i jedynie Chevron Redmana zdołał ograniczyć szkody. Na 2/3 dystansu, o ile nie ma żadnych incydentów, wydaje się, że T210 wygrał wyścig, a jego silnik zaczyna dławić się na zakrętach: leci w ślizgu! Szwed jest zatem zmuszony zatrzymać się, aby zatankować. Uważa, że ​​Redman będzie musiał zrobić to samo, jednak Anglik nie zatrzymuje się i wygrywa po 100 okrążeniach małego toru o długości 3,3 km. A Bonnier był nawet zmuszony oddać 3 okrążenia przed końcem, zerwana linka gazu. Mimo to utrzymał drugie miejsce.

„Z Paolim kontynuuje François Chevalier który nie wiedział jeszcze, że będzie kierował okręgiem przez następne 30 lat, walczyliśmy o to, aby to spotkanie inauguracyjne zakończyło się sukcesem. Przez wiele miesięcy codziennie schodziliśmy do naszej „zaczarowanej kopalni”, jak nazywaliśmy teren obwodu, ale mimo to była to kopalnia. Bernard Consten, ówczesny prezes FFSA, był niezwykle zaangażowany w powierzone mu zorganizowanie pierwszej rundy tych zupełnie nowych mistrzostw. Razem wygraliśmy ten zakład i pod koniec maja Consten zadzwonił do nas, aby zaoferować nam organizację GP Francji F1 we wrześniu ! Mądrze było odmówić, bo nie byliśmy gotowi. »

Rok później para Paoli, która miała zostać prawą ręką Guya Ligiera i Chevaliera, była tym razem gotowa. 4 lipca 1971 roku w Castellet po raz pierwszy odbyło się Grand Prix Francji. Ale to już inna historia...

Bonus – Pierwsze rundy Formuła 2 w Paul-Ricard:

 

 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz