Najważniejsze momenty Grand Prix Azerbejdżanu

Grand Prix Azerbejdżanu zawsze niosło ze sobą niespodzianki w wyścigu, od zderzenia Sebastiana Vettela z Lewisem Hamiltonem w 2017 r. po błąd Brytyjczyka w 2021 r., który strzelił prosto na przedostatnim okrążeniu.

opublikowany 04/06/2022 à 16:10

Tomek Trichereau

0 Zobacz komentarze)

Najważniejsze momenty Grand Prix Azerbejdżanu

W 2021 roku Lewis Hamilton popełnił błąd na przedostatnim okrążeniu Grand Prix Azerbejdżanu. © Foto Xavi Bonilla / DPPI

Za niecały tydzień padok uda się do Baku na Grand Prix Azerbejdżanu. Ósma runda kalendarza może równie dobrze powitać Formuła 1 od 2017 r. azerskie wydarzenie zawsze dostarcza wielu niespodzianek. Wypadki, przebicia opony czy brawurowe wyprzedzanie – widowisko było częste i w tym roku Grand Prix po raz kolejny powinno dotrzymać swoich obietnic.  

2017: Karting i fotofinisz

Podczas drugiego przyjęcia Formuły 1 w Azerbejdżanie po Grand Prix Europy w 2016 r. dwie Srebrne Strzały zajęły pierwszy rząd na początku wyścigu w 2017 r. Jednak po kilku okrążeniach było już po Sebastian Vettel który stoi w lustrach Brytyjczyków. Kiedy na 19. okrążeniu samochody nadal znajdowały się pod kontrolą samochodu bezpieczeństwa Lewis Hamilton postanawia nagle zahamować. Pilot Ferrari, znajdujący się za nim, nie może nic zrobić i uderza w tył Mercedes. Wściekły czterokrotny mistrz świata odpowiedział uderzeniem przednim kołem w koło Brytyjczyka. Gest karting co zapewni mu 10-sekundowy postój i start.  

W Formule 1 o wyścigach decyduje jeden szczegół, jedna sekunda i rok 2017 Lance Stroll nauczył się tego na własnej skórze. Gdy Kanadyjczyk przygotowuje się do przekroczenia linii mety na 2. pozycji, widzi w lusterkach znikającego mercedesa. Valtteri Bottas wykorzystaj strumień powietrza na bardzo długiej prostej w Baku, aby wyprzedzić kierowcę na linii Williams i zdobądź drugie miejsce.  

2018: Dwa wypadki na trzech okrążeniach

W 2018 roku Grand Prix Azerbejdżanu będzie animacją bitwy. Startował z czwartej i piątej pozycji, Daniel Ricciardo et Max Verstappen przystąpić do pojedynku, aby być pierwszym czerwony Byk przekroczyć linię mety. Kierowcy będą powtarzać to samo wyprzedzanie kilka razy na zakręcie nr 1 aż do 40. okrążenia. Australijczyk przybywa z DRS i aspiracjami do Holendra, który zamierza bronić swojej pozycji, kilkakrotnie zmieniając trajektorię. Jednak na końcu prostej Daniel Ricciardo nie może znaleźć rozwiązania, nie udaje mu się zahamować i uderza w tył Maxa Verstappena. Na mecie Red Bulls zakończyli Grand Prix z zerem punktów. 

Wypadek pomiędzy dwoma kierowcami Red Bulla powoduje wypuszczenie samochodu bezpieczeństwa. Na 43. okrążeniu Romain Grojsean, znajdujący się wówczas na 6. pozycji, próbował utrzymać ciepło opon. Francuz traci jednak plecy jednomiejscowy i kończy swój bieg pod ścianą. „ Myślę, że Ericsson nas dotknął », wykrzykuje pilot Haas zaraz po jego wypadku. Szwed nie ma z tym nic wspólnego i Francuz z takim błędem straci szansę na zdobycie podium w Azerbejdżanie.  

2019: „ jestem głupi »

Na krętej trasie Baku, Charles Leclerc nie ma zbyt dobrych wspomnień z Grand Prix Azerbejdżanu 2019. I nie bez powodu, choć miał tempo, aby zdobyć pole position, Monako popełnił błąd na 8. zakręcie i uderzył w ścianę. Koniec ze strachem o krzywdę kierowcy Ferrari, jak wyjaśnia w radiu: „ Jestem głupi, jestem głupi. » 

2021: Podwójna porażka o tytuł

W 2021 roku Lewis Hamilton i Max Verstappen toczą trwającą cały sezon walkę o tytuł. W Azerbejdżanie Brytyjczyk wystartował przed Batavianem, ale po nieudanym pit stopie Mercedesa przyszły mistrz świata znalazł się na prowadzeniu aż do 46. okrążenia. Pięć okrążeń przed zakończeniem Grand Prix opony Red Bulla eksplodowały i rzuciły samochodem o ścianę. Uderzenie jest gwałtowne, ale Max Verstappen wychodzi bez szwanku i z frustracji uderza stopą w lewe przednie koło.

Po tym wypadku Lewis Hamilton znalazł się w idealnej sytuacji, aby wygrać Grand Prix ze swoim głównym przeciwnikiem na macie. Incydent wywołał czerwoną flagę i kilka minut później kierowcy wrócili na pola startowe, aby wystartować z zatrzymaniem. Brytyjczyk, znajdujący się wówczas na drugiej pozycji, zauważył dużo dymu wydobywającego się z przewodów hamulcowych. Znak ostrzegawczy? Na zakręcie numer 1, zamiast skręcić, Lewis Hamilton zjeżdża na wprost po przypadkowym naciśnięciu przycisku rozdziału hamulców. Szkoda się zrobiła, siedmiokrotny mistrz świata nie zdobywa punktów, kończąc wyścig na 16. pozycji.  

CZYTAJ TAKŻE > Grand Prix Azerbejdżanu w rywalizacji o udział w wyścigu sprinterskim etapowym w 2023 roku

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz