McLaren, awaria

Będąc trzecią siłą na boisku aż do Grand Prix Rosji we wrześniu ubiegłego roku, zespół z Woking przechodzi od tego czasu trudny okres, a szczególnie był świadkiem, jak Ferrari odzyskało 3. miejsce w klasyfikacji producentów. Co się dzieje z McLarenem?

opublikowany 17/11/2021 à 19:45

Gonzalo Forbes

0 Zobacz komentarze)

McLaren, awaria

McLaren przechodzi trudny okres z księgowego punktu widzenia. ©DPPI/A. Wincenty

Za Mercedes et czerwony Byk, McLaren zaprezentowała się w 2021 roku jako trzecia siła w zarządzie po zachęcającym sezonie 2020, naznaczonym postępami drużyn z Woking. Z nowym silnikiem (Mercedes) i duetem (Lando Norris-Daniel Ricciardo) zaktualizowano po odejściu Carlos Sainz chez Ferrariw szeregach Pomarańczowych panował optymizm  którzy liczyli, że w tym roku ponownie zasiądą na szczycie tabeli.

Na torze na wyniki nie trzeba długo czekać. Od samego początku Lando Norris zajął świetne 4. miejsce podczas Grand Prix Bahrajnu, kończąc jedynie za liderami mistrzostw, którzy są Lewis Hamilton, Max Verstappen et Valtteri Bottas. W swojej impecie młody Anglik o włos minął pole position w Imoli, miejscu drugiej rundy kampanii, ale nadrobił to, zajmując trzecie miejsce następnego dnia.

McLaren świętuje miejsce na podium Lando Norrisa na torze Imola. ©DPPI/F. Dobry

Przekonujące wyniki, które pozwoliły zespołowi kierowanemu przez Zaka Browna dobrze wystartować i zająć pozycję faworyta do trzeciego miejsca wśród producentów, podczas gdy Ferrari stopniowo odzyskiwało siły po sezonie 3, by zapomnieć, a reszta miała nadejść. Daniel Ricciardo nie w pełni przystosowany, Lando Norris objął stanowisko lidera i kontynuował zdobywanie 2020 miejsc w pierwszej piątce i 7 miejsc na podium (Monako i Austria) w 5 wyścigach, co umożliwiło McLarenowi dotarcie na letnią przerwę na 2. pozycji, niezależnie od remisu ze Scuderią ( 9 punkty każdy).

« W niektórych wyścigach byliśmy trochę zaskoczeni, że mogliśmy konkurować z Mercedesem i Red Bullem przy tak małej przewadze” – wyjaśnił Andrea Stella, szef zawodów McLarena, po Węgrzech w sierpniu ubiegłego roku. Niemniej jednak w wyścigu Red Bull i Mercedes mają tendencję do zwiększania przewagi w porównaniu do środka stawki, jest to fakt, który obserwowaliśmy przez cały rok. "

Powrót do góry

McLaren ponownie obecny na szczycie tabeli potwierdza powrót do formy w drugiej części sezonu. Imponujące na Monzy we wrześniu ubiegłego roku, MCL35M pozwala brytyjskiej drużynie osiągnąć dublet dzięki zwycięstwu Daniela Ricciardo przed Lando Norrisem, pierwszemu od Grand Prix Kanady w 2010 roku oraz sukcesowi Lewisa Hamiltona i 2. miejscu Jensona Buttona.

« Ten sobowtór jest owocem naszych zasług, rozkoszował się szefem zespołu Andreasem Seidlem. Mieliśmy konkurencyjny i niezawodny samochód, zrobiliśmy najszybszy przystanek, najszybsze okrążenie i wdrożyliśmy bardzo dobrą strategię. Obydwa (Ricciardo i Norris) oparłem się presji, wiedząc, że mamy jednomiejscowy konkurencyjny. Wiedzieliśmy, że musimy wykorzystać tę okazję, aby zapewnić sobie ważne punkty i wystąpić pod presją, ponieważ mieliśmy mnóstwo elementów, o które mogliśmy walczyć w ataku. »

Monza, scena najlepszego wyścigu sezonu dla McLarena. ©DPPI/F. Dobry

Tendencja została potwierdzona na kolejnym mityngu w Soczi (Rosja), gdzie Lando Norris w nieprzewidywalnych warunkach pogodowych zdobył pierwsze w swojej karierze pole position, by następnego dnia być blisko zwycięstwa, ale deszcz i zła decyzja nie zmieniły. nie działało na jego korzyść. Wszystko wskazywało na to, że Orange wykonało najcięższą pracę, aby zdobyć 3. miejsce wśród Producentów, ale ostatnia część sezonu nagle okazała się trudniejsza niż oczekiwano, a spadek wyników stał się nieunikniony. 

Kryzys

Długo pozostając sam za dwoma ogrami Red Bullem i Mercedesem, McLaren zauważył, że jego dynamika nagle spadła wraz ze zbliżaniem się końca sezonu. Od czasu Rosji rozegrano cztery Grand Prix (w Turcji, Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Brazylii), a mężczyźni z Woking odnieśli cios, zdobywając zaledwie 22 małe punkty. Tymczasem Ferrari, które wprowadziło modernizację silnika w Soczi, mocno uderzyło.

Wykorzystując niepowodzenia swoich przeciwników, Scuderia odwróciła trend w mistrzostwach, zdobywając 70 jednostek w tym samym czasie. Co gorsza, The Reds zajęli 3. miejsce, a nawet wystartowali. Po stracie aż 18 punktów mają 31,5 punktu przewagi i nie wydaje się, aby sytuacja zawodników z Woking uległa poprawie.

« Ta trójka (Meksyk-Brazylia-Katar) jak dotąd nie szło dobrze, przyznaje, że Andreas Seidl jest świadomy niedawnych trudności w tej strukturze. Mamy nadzieję, że w nadchodzących dniach będzie lepiej (…) Będziemy nadal ciężko pracować i wracać silniejsi w kolejnych wyścigach, zaczynając od Kataru. "

McLaren, który od wielu lat odnosi sukcesy, przechodzi skomplikowany okres w końcowej fazie sezonu. Pomiędzy pechem ich kierowców, takim jak Lando Norris w Brazylii (5. miejsce na starcie i trafienie Carlosa Sainza na starcie) a powrotem do formy Ferrari, Zak Brown i spółka stracili dużo, ale nie objęli prowadzenia dzwonek alarmowy. Na trzy Grand Prix przed końcem i 31,5 punktu straty do Scuderii, angielski zespół widzi, że pierwotny cel wymyka się spod kontroli, ale mimo wszystko pozostaje pewny siebie. „ Zostały trzy wyścigi, będziemy walczyć dalej », ostrzega Daniel Ricciardo przed meczem z Katarem w ten weekend. Podczas swojej misji Australijczyk i Lando Norris muszą odwrócić sytuację, aby zapewnić swoim liderom trzecie miejsce za Mercedesem i Red Bullem, gdy kurtyna opadnie w Abu Zabi (3–10 grudnia) i zakończyć kampanię 12 w najpiękniejszy sposób.

CZYTAJ TAKŻE > Tymczasem Ferrari postępuje skokowo do przodu

Gonzalo Forbes

Odpowiedzialny za formuły promocji (F2, F3, FRECA, F4...). Niesiony dzięki łasce Franco Colapinto.

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz