Jaki wpływ ma wysokość na samochody F1 w Meksyku?

Rozrzedzenie powietrza spowoduje bóle głowy producentów silników Hondy i Mercedesa w Meksyku. Wyjaśniamy dlaczego.

opublikowany 04/11/2021 à 14:00

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Jaki wpływ ma wysokość na samochody F1 w Meksyku?

Rozrzedzenie powietrza zmieni zachowanie hybrydowych silników V6 z turbodoładowaniem w Meksyku. © Francois Flamand / DPPI

Ruch wielkiego cyrku Formuła 1 w Meksyku ma swoją specyfikę. Nie widać tego z telewizora czy ekranu komputera, ale może odegrać większą rolę niż aerodynamika czy osiągi opon: jest to wysokość.

Rzeczywiście, Autódromo Hermanos Rodríguez wznosi się na wysokości 2 metrów, w samym sercu stolicy Meksyku. Żaden obwód nie jest wyższy; nawet Interlagos w Sao Paulo (Brazylia) wznosi się tylko do 285 metrów. Oznacza to spadek ciśnienia powietrza o 800% w porównaniu do poziomu morza (20 hPa w porównaniu z 780 hPa). Co ważniejsze, gęstość powietrza zmniejsza się o 1%. Jedna czwarta mniej tlenu to ogromne korzyści zarówno dla organizmu ludzkiego, jak i maszyn.

To może mieć dobre strony. W Meksyku jednomiejscowe pojazdy osiągają najwyższe prędkości w sezonie. Tak, Monza (Włochy), Świątynia prędkości, może się ubrać, a w krainie Sergio Péreza prędkość maksymalna sięga 350 km/h!

Przyczyną nie jest długość głównej linii prostej, lecz rozrzedzenie powietrza. Samochód, aby się poruszać, musi przeciąć powietrze i w ten sposób napotyka opór powietrza. Jednak we Włoszech gęstość powietrza jest większa, dlatego samochód przed nim napotyka więcej zakłóceń i musi włożyć większy wysiłek, aby się poruszać.

Najważniejszy element, na który wpływa ta zmiana atmosfery, znajduje się na plecach pilota. W czasach atmosferycznych jednomiejscowych samochodów F1 straciły w Meksyku 25% swojej mocy. Utracie mocy przeciwdziała się teraz poprzez zastosowanie jednostki napędowej i turbosprężarki.

W Meksyku turbosprężarka będzie musiała „pracować” częściej niż podczas jakiegokolwiek innego Grand Prix. Dla przypomnienia, turbosprężarka włącza powietrze, aby dostarczyć powietrze do silnika, zwiększyć zużycie paliwa, a tym samym wygenerować więcej mocy.

Jednak mózgi zespołów popełniłyby samobójstwo, uruchamiając turbosprężarkę z szaloną prędkością. Turbina i sprężarka nie stawiały oporu. Części mechaniczne bolidu F1 projektuje się tak, aby zapewnić równowagę pomiędzy osiągami a niezawodnością i nie ma mowy o odchodzeniu od tych ścisłych ram, zwłaszcza że kierowcy podlegają karom na starcie. uszkodzenie części silnika.

I tak dochodzimy do irytującego punktu. W sporcie coraz bardziej ograniczonym przepisami producenci silników mogli sobie wyobrazić turbosprężarki o różnych rozmiarach. Honda, producent sprzętu czerwony Byki Mercedes, optowali za różnymi filozofiami.

Japoński producent silników zdecydował się kilka lat temu na turbosprężarkę mniejszą niż u niemieckiego przeciwnika. Zdrowy rozsądek podpowiadałby, że mniejsza turbosprężarka wysyła mniej powietrza i powoduje deficyt mocy w porównaniu do niemieckiego bloku.

Jednak większa turbosprężarka generuje większe ogrzewanie. Tego właśnie obawiają się pracownicy Toto Wolff, szczególnie w Meksyku, gdzie turbosprężarka będzie pracować z większą prędkością. Problem, który nie powinien mieć wpływu na ścianę serwisową Red Bulla.

https://twitter.com/F1/status/1455846213258027011

Jeśli odniesiemy się do statystyk, spotkanie w Meksyku okaże się korzystne zarówno dla Mercedesa (3 sukcesy, 2015, 2016, 2019), jak i dla Red Bulla (2017, 2018), wówczas napędzanego przez Renault. W 2019 roku data ostatniego wtargnięcia F1 w stolicy Hiszpanii, Max Verstappen pokazał, że jest najszybszy w kwalifikacjach, zanim odjęto mu czas za to, że nie zwolnił pod żółtymi flagami. Krótko mówiąc, trudno wskazać faworyta. Aj, caramba!

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz