Emerytura – najważniejsze momenty w karierze Sebastiana Vettela

Po 16 sezonach w Formule 1 Sebastian Vettel odejdzie na emeryturę po Grand Prix Abu Zabi 2022. Niemiecki kierowca doświadczył wszystkiego, od chwały w Red Bullu i Ferrari po rozczarowanie w 2018 roku. Spojrzenie wstecz na 10 znaczących momentów w jej karierze.

opublikowany 16/11/2022 à 12:53

Tomek Trichereau

0 Zobacz komentarze)

Emerytura – najważniejsze momenty w karierze Sebastiana Vettela

Seba, było dobrze. © Zdjęcie Paulo Maria / DPPI

W najbliższy czwartek, 28 sierpnia, Sebastian Vettel właśnie potwierdził wątpliwości, które wiele osób żywiło od początku sezonu. Czterokrotny mistrz świata odejdzie na emeryturę Formuła 1 pod koniec sezonu 2022. Po 15 i pół sezonach w Formule 1 Niemiec odcisnął swoje piętno na dyscyplinie i poddaje się. Od pierwszego wyścigu w BMW Sauber, przez ostatnie podium w karierze, aż po zwycięstwo na Silverstone Ferrari w 2018. 

Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2007: wczesny debiut w BMW Sauber

Pełniąc rolę trzeciego kierowcy, Sebastian Vettel uważnie śledził ewolucję BMW Sauber w Formule 1. Z pewnością jednak nie spodziewał się, że w 2007 roku podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych w Indianapolis wyląduje na jednym z dwudziestu miejsc startowych. zastąpić Roberta Kubicę, Niemiec już w wieku 19 lat bardzo szybko ujawni skalę swojego potencjału. Zajmując 8. miejsce, Sébastian Vettel utrzymywał do 2015 roku rekord najmłodszego kierowcy w historii Formuły 1, który zdobył punkt w wieku 19 lat, 11 miesięcy i 14 dni. 

Pierwsze Grand Prix Sebastiana Vettela w 2007 roku w Formule 1. ©ERIC VARGIOLU / DPPI

Grand Prix Chin 2007: Pierwszy wybuch blasku

Po treningu w BMW Sauber Sebastian Vettel robi wielki krok i dołącza do Scuderii Toro Rosso w butach tytułowego pilota. Za jego kierownicą jednomiejscowy, nikt tak naprawdę nie oczekuje od niego zajmowania czołowych miejsc. Jednak właśnie to zrobi w Chinach w 2007 roku. Zakwalifikowany na 12. pozycji, a następnie ukarany 5 miejscami w stawce, Niemcowi uda się awansować na 4. miejsce. Pierwszy przebłysk geniuszu z Toro Rosso, który wzywa innych. 

Grand Prix Włoch 2008: W dużych ligach

To właśnie na terenie Toro Rosso Sebastian Vettel po raz pierwszy w swojej karierze zarejestruje się na liście nagród Formuły 1. Za kierownicą Toro Rosso STR3 Niemiec odda doskonały strzał w deszczu. Mając pole position przed Heikkim Kovalainenem i Markiem Webberem, kierowca Scuderia Toro Rosso zdoła utrzymać przewagę i odniesie swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 na torze Monza 14 września 2008 roku. 

Grand Prix Chin 2009: Byk już oswojony

Po udowodnieniu, że jest w stanie wygrywać w Formule 1, Sebastian Vettel będzie kontynuował obraną ścieżkę, dołączając do macierzystego zespołu, Red Bull Racing. Niemcy, obok Marka Webbera, będą potrzebować zaledwie 3 Grand Prix, aby odnieść swój pierwszy sukces w swoim nowym zespole. 19 kwietnia 2009 roku w Chinach Sebastian Vettel oprócz dodania drugiego rzędu do swojej listy osiągnięć pozwolił drużynie Red Bull Racing po raz pierwszy w historii wspiąć się na szczyt podium. Drugie miejsce Marka Webbera to także pierwszy dublet marki w najważniejszej dyscyplinie. 

Grand Prix Abu Zabi 2010: Pierwsza korona

W 2010 roku Sebastian Vettel był liderem mistrzostw tylko przez jeden dzień, ale był to dobry dzień. W związku z bardzo zaciętymi mistrzostwami Abu Zabi będzie miejscem pierwszej koronacji młodego Niemca. Jednak przed startem Grand Prix nie startował z ulubionej pozycji z 15 punktami straty Fernando Alonso, lider mistrzostw. Jednak dzięki błędowi Marka Webbera, strategicznemu wyborowi Fernando Alonso i nieoczekiwanej pomocy Witalija Pietrowa Sebastian Vettel zostaje najmłodszym mistrzem świata w historii w wieku 23 lat, 4 miesięcy i 11 dni. Rekord wciąż nieporównywalny w Formule 1.

Pierwszy tytuł Sebastiana Vettela w Red Bullu ©ERIC VARGIOLU / DPPI

Grand Prix Brazylii 2012: Przekazanie pałeczki

Podobnie jak w 2010 roku, o tytule mistrza świata w sezonie 2012 zadecyduje finałowe Grand Prix. Tym razem to w butach lidera Niemiec atakuje w ostatniej rundzie. W kwalifikacjach wszystko poszło dobrze, zajmując 4. miejsce na starcie przeciwko 7. Fernando Alonso. Wszystko jednak skomplikuje się na początku wyścigu po zderzeniu z Bruno Senną. Sebastian Vettel, jeśli chce zdobyć koronę trzeciego świata, jest zmuszony wrócić z ostatniego miejsca. Hiszpan po zakończeniu wyścigu na 2. pozycji był skazany na czekanie na wynik Niemca. Jednak kierowca Red Bulla jest zdeterminowany, aby zdobyć hat-tricka i ostatecznie w Grand Prix Brazylii zajmuje 6. miejsce. Wynik wystarczający, aby w wieku 25 lat zostać najmłodszym potrójnym mistrzem świata w historii. Tego samego dnia, Michael Schumacher startując w swoim ostatnim Grand Prix w swojej karierze. Przekazanie odbywa się wśród niemieckich pilotów. 

Druga połowa sezonu 2013: Nie do zatrzymania

W 2013 roku Sebastian Vettel jest zdeterminowany zapewnić sobie czterokrotny triumf na początku sezonu. Po dobrym pierwszym rozpoczęciu roku kierowca Red Bulla wraca po wakacyjnej przerwie gotowy, aby przenieść się w inny wymiar. Jego misja rozpocznie się od Grand Prix Belgii. Na Spa-Francorchamps Sebastian Vettel pojedzie po raz piąty w tym sezonie. Ale od 5. rundy kierowca Red Bulla stanie się nietykalny i będzie panował nad Formułą 11. Monza, Singapur, Korea Południowa, Japonia itd. Nikt nie jest w stanie go powstrzymać, a w Brazylii Sebastian Vettel zakończy historyczną drugą połowę sezonu 1 zwycięstwami w tylu Grand Prix. Ta seria pozwoli mu dorównać Alberto Ascariemu w latach 9–1952. 

Grand Prix Indii 2011, 2012, 2013: Vettel królem Indii

Przez całą swoją karierę Sebastian Vettel zawsze miał swoje ulubione tory. Ale jest jeden tor, na którym jako jedyny zarejestrował swoje nazwisko na liście nagród – Grand Prix Indii. Pojawiający się w kalendarzu rok 2011 kierowca Red Bulla zawsze zwyciężał na międzynarodowym torze Buddh. W 2013 roku Indie były oczywiście jednym z miejsc, gdzie Niemiec nie zostawił okruchów swoim konkurentom. Dominując w trzech sesjach treningowych, kwalifikacjach i wyścigu, kierowca Red Bulla w najlepszy możliwy sposób zapewnił sobie trzecią koronę. 

Grand Prix Malezji 2015: Życie na czerwono

W 2015 roku Sebastian Vettel zmieni kartę w swojej karierze. Niemiec decyduje się opuścić Red Bull i dołączyć do Scuderia Ferrari. Podobnie jak w przypadku Red Bulla, czterokrotny mistrz świata szybko zaaklimatyzuje się w nowym zespole. Po pierwszej rundzie docierania Sebastian Vettel odniesie w Malezji swój pierwszy sukces w nowych barwach. Zakwalifikował się na 2. pozycji na torze Sepang z tyłu Hamilton. Jednak w wyścigu uda mu się wymazać Srebrne Strzały i po raz pierwszy od Grand Prix Brazylii 2013 powrócić na najwyższy stopień podium. Dla Scuderii zwycięstwo Sebastiana Vettela oznacza koniec suszy, która rozpoczęła się dzień później Grand Prix Hiszpanii 2013. 

Pierwsze zwycięstwo Sebastiana Vettela w Ferrari. ©Foto Eric Vargiolu / DPPI

Grand Prix Wielkiej Brytanii 2018: Na podbitym terenie

Podczas sześciu sezonów w Scuderii Sebastian Vettel miał jeden cel: zapewnić Ferrari tytuł mistrza świata. Podążając śladami Michaela Schumachera, w 2018 roku Niemiec będzie najbliżej spełnienia swoich marzeń. W trakcie sezonu kierowca Ferrari stoczy walkę o koronę z Lewisem Hamiltonem. Jednak na Silverstone Sebastian Vettel osiągnął doskonałe wyniki. Na ziemi Brytyjczyka, który wydawał się nietykalny, czterokrotny mistrz świata skoczył na starcie, aby przejąć kontrolę nad wyścigiem. Po przeciwstawieniu się powrotowi Valterriego Bottas i Lewisa Hamiltona Niemcy wygrywają po raz pierwszy od 2009 roku na Silverstone i przede wszystkim kończą 4 lata brytyjskiej dominacji. Wydaje się, że w mistrzostwach nastąpił punkt zwrotny. Jednak dwa tygodnie później jego „najbardziej okrutny” błąd w karierze potępi jego sezon. 

CZYTAJ TAKŻE > OFICJALNIE: Sebastian Vettel odejdzie po sezonie

0 Zobacz komentarze)

Paul Ricard – C2 PCCF 2024