F1 2021 retro: najważniejsze momenty pojedynku Verstappen-Hamilton (1/2)

Niezdecydowana i paląca bitwa pomiędzy Maxem Verstappenem (Red Bull) a Lewisem Hamiltonem (Mercedes) w 2021 roku zachwyci tłumy i zbiorową wyobraźnię. Przeżyj ponownie wspaniałe momenty tej epickiej walki w pierwszej części naszej dużej retrospektywy.

opublikowany 18/12/2021 à 10:00

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

F1 2021 retro: najważniejsze momenty pojedynku Verstappen-Hamilton (1/2)

Początek Bahrajnu od początku nadawał barwy / © DPPI

Po przesunięciu rewolucji aerodynamicznej o rok można by pomyśleć, że rok budżetowy 2021 będzie prostym okresem przejściowym, skazanym na łatwe wpadnięcie w ręce niezwyciężonej armady Mercedes, prowadzony przez nie mniej nie do zdobycia Lewis Hamilton.

Jednak po zimowych testach w Bahrajnie, ograniczonych do absolutnego minimum trzech krótkich dni, wkradły się wątpliwości i wzrosła nadzieja: że w końcu doświadczymy sezonu, w którym rywalizowaliśmy od początku do końca.

Bardziej zaniepokojony zmianami narzuconymi w tylnej części płaskiego dna, a także na poziomie dyfuzora, Mercedes zdawał się tracić swój blask, podczas gdy czerwony Byk dał poczucie, że w końcu wyprodukował jednomiejscowy od początku konkurencyjni.

Mimo nadziei byliśmy wówczas bardzo dalecy od wyobrażenia sobie, że stoimy u progu historycznego sezonu.

Bahrajn-Emilia-Romagna: jeden strzał dla ciebie, jeden strzał dla mnie

Rozpoczęcie meczu od razu nadało ton w Sakhir. Jak sugerują przedsezonowe testy zorganizowane na tym samym torze, Red Bull rzeczywiście zmniejszył przewagę nad Mercedesem. Potwierdzenie przyszło w kwalifikacjach, gdzie Max Verstappen zdobył czwarte pole position w karierze, mając wygodną przewagę prawie 4/4 nad Lewisem Hamiltonem.

Holender utrzymał swoją pozycję na starcie, po czym lekko się odbił. Następnie Mercedes zdecydował się przejąć inicjatywę, zatrzymując swojego lidera przed zawodami. L'podcięcie pracował i pozwolił Hamiltonowi przejąć kontrolę nad wyścigiem.

Siedmiokrotny mistrz świata utrzymał prowadzenie po drugim walcu w pit-stopie, ale poczuł zagrożenie ze strony Verstappena noszącego znacznie świeższe opony. Nieco wcześniej w wyścigu inżynier toru Gianpiero Lambiase zachęcał kierowcę Red Bulla, aby nie szanował ograniczeń toru w czwartym zakręcie, ponieważ jego rywal robił to samo od początku GP.

W ramach zmiany, która również tutaj nadała ton nadchodzącemu sezonowi, kierownictwo wyścigu w rzeczywistości zdecydowało się nie kontrolować słynnego limity torów w tej części toru… w przeciwieństwie do tego, co miało miejsce podczas kwalifikacji.

Ostatecznie Hamiltonowi i Verstappenowi nakazano, aby nie zbaczali zbyt szeroko w sektorze. Istotny szczegół, ponieważ to właśnie tutaj Holender wyprzedził Brytyjczyka na zewnętrznej stronie czwartego zakrętu na 4. z 52 okrążeń wyścigu. Verstappen musiał jednak cofnąć się do pozycji kilka zakrętów dalej, aby uniknąć kary, ponieważ podczas manewru umieścił wszystkie 56 koła poza białą linią.

Batawianin nie był już w stanie wykonać kolejnego ataku i na chwilę stracił kontakt, ponieważ jego Red Bull wymknął się w burzliwym śladzie mercedesa. Dlatego Hamilton wygrał pierwszą rundę, która służyła jako przyczepa po resztę, bo naznaczony był intensywnym pojedynkiem dwóch zawodników wagi ciężkiej na boisku, niepewnym kierunkiem wyścigu, kontrowersjami dotyczącymi poszanowania linii wyścigowych i niewielką różnicą – 0”745 – pod szachownicą.

Nowy, bardzo zacięty pojedynek kierowcy Red Bulla z jego rywalem Mercedesem we Włoszech / © DPPI

Verstappen odpowiedział w kolejnej rundzie, która odbyła się trzy tygodnie później pod Imolą (Włochy). Jednak przed startem Hamiltona na pole position i jego nowego kolegi z drużyny Sergio Péreza, Latający Holender miał lepszy start na mokrym torze niż ci z pierwszego rzędu.

Verstappen obejmuje prowadzenie przed pierwszym hamowaniem, podczas którego on i Hamilton stykają się po raz pierwszy w tym sezonie. Kierowca Mercedesa przecina szykanę i uszkadza przednie skrzydło na krawężnikach, ale może kontynuować jazdę. Na wysychającym torze Hamilton zsuwa się z toru i ląduje na żwirze.

Wydawało się, że jego wyścig dobiegł końca, gdy czerwona flaga uruchomiła się w wyniku gwałtownego zderzenia pomiędzy Williams George'a Russella i Mercedesa Valtteri Bottas, przychodzi, aby wyciągnąć go z tej złej sytuacji, sadzając go z powrotem w siodle. Hamilton, który spadł w rankingach, zaliczył udany powrót, ale nie mógł przeszkodzić swojemu przeciwnikowi numer 1 w zdobyciu pierwszego sukcesu i powrocie do mistrzostw. Hamilton, autor najlepszego okrążenia wyścigu, ma 44 punkty w klasyfikacji kierowców, w porównaniu do 43 punktów dla Verstappena. Pozostali zostali już zdegradowani do rangi prostych widzów.

Mercedes jest szybszy w Portugalii, ale Max nie zostawia swojej części psu / © DPPI

Portugalia-Hiszpania: Mercedes z doświadczeniem

W Portimão Valtteri Bottas próbował zaangażować się w walkę, zdobywając pole position. Fin utrzymuje prowadzenie przez około dwadzieścia okrążeń, a my rozmawiamy w gronie twardzieli. Podczas gdy samochód bezpieczeństwa interweniował na drugim okrążeniu w celu zapewnienia kontaktu pomiędzy kierowcami Alfa Romeo zanika, Verstappen natychmiast atakuje, aby ukraść Hamiltonowi drugie miejsce, wyprzedzając go na zewnętrznej stronie pierwszego zakrętu.

Kierowca Mercedesa nie wpadł w panikę i kilka okrążeń później odwdzięczył się w tym samym miejscu, ale tym razem od środka. Nieco później pozbawił Bottasa prowadzenia w wyścigu i w 2 roku odniósł drugi sukces. Z tyłu Verstappenowi udało się pokonać Finna z Mercedesa, którego zaskoczył, gdy ostatni zjechał z boksów na zimnym opony. Wieczorem 2021. rundy Hamilton ma 3 punktów przewagi nad swoim najbliższym prześladowcą.

Verstappen obejmuje prowadzenie na starcie w Barcelonie, ale ostatnie słowo będzie należało do Hamiltona / © DPPI

Przyjeżdża do Barcelony, tor tradycyjnie uważany za jeden z punktów odniesienia przy kalibracji poziomu konkurencyjności jednomiejscowego samochodu. Oznaką bardzo małej różnicy w osiągach Mercedesa i Red Bulla jest to, że Hamilton zajmuje pole position z przewagą 36 tysięcznych przed Verstappenem.

Holender odpowiedział, gdy tylko zgasły światła, autorytarnym startem, który stał się jego znakiem rozpoznawczym. Dojeżdżając do rywala już przy pierwszym hamowaniu, kierowca Red Bulla nie chce oddać kontroli swojemu konkurentowi z Mercedesa, który woli zejść mu z drogi, aby uniknąć kolizji.

Verstappen prowadzi pewnie, gdy Red Bull zostaje zaskoczony przez Mercedesa, który wybiera ofensywną strategię dwóch postojów. Korzystając ze swoich znacznie świeższych opon, Hamiltonowi udało się rzucić na czołowego RB16B, którego wyprzedził sześć okrążeń od bramki po zewnętrznej stronie pierwszego zakrętu. Red Bull próbuje ograniczyć szkody, zatrzymując Verstappena w celu zamontowania zestawu nowych opon, co pozwoli mu zdobyć dodatkowy punkt za najlepsze okrążenie w wyścigu.

Po czterech ekscytujących wyścigach w 2021 roku Hamilton jest 14 długości przed Verstappenem i możemy powiedzieć, że Mercedes po mniej przekonującym początku sezonu, niż oczekiwano, spokojnie płynie w stronę nowego dubletu. Nie liczyło się to z reakcją obozu przeciwnego.

Nadszedł czas odkupienia dla Verstappena w Księstwie / © DPPI

Książęcy Verstappen na ulicach Monako

Tor w Monako ukoronował najlepszych zawodników z obręczą. Verstappen bez wątpienia do nich należy, a mimo to Holender nigdy w Księstwie nie miał okazji nawet stanąć na podium.

Mógł to zrobić kilka razy, ale często popełniał błędy, pośpiech, szczególnie w 2018 roku, kiedy opuścił kwalifikacje po wypadku w trzecim treningu wolnym.

W następnym sezonie nękał Hamiltona przez cały wyścig, zanim w końcowych momentach podjął próbę manewru, ale na próżno. Ukarany za zepchnięcie Bottasa do boksów, dojechał tuż za podium.

Rok 2021 jest dla Maxa rokiem odkupienia, nawet jeśli będzie musiał przyznać się do porażki w kwalifikacjach z lokalnym bohaterem, Charles Leclercw okolicznościach co najmniej dziwnych. Posiadacz tymczasowego słupa, Monako Ferrari atakuje na swoim ostatnim okrążeniu, kiedy nie wychodzi z basenu i rozbija swój SF21 o ścianę.

Wypadek powoduje wywieszenie czerwonej flagi, która potwierdza pole position Leclerca, ku wielkiemu przerażeniu Verstappena i innych kierowców obecnych w Q3. Holender będzie jednak miał przed sobą wolną drogę w niedzielę, ponieważ kierowca Ferrari został zdradzony przez mechaników podczas okrążenia startowego, a Scuderia podjęła ryzyko niezmieniania skrzyni biegów, aby uniknąć kary.

Verstappen utrzymuje kontrolę w Sainte-Dévote i nigdy nie będzie się martwić, podczas gdy jego rywal Hamilton przeżywa ciężkie chwile za kierownicą pozbawionego tempa mercedesa. Zaledwie 7. pod szachownicą Brytyjczyk oddaje prowadzenie w mistrzostwach na rzecz swojego rywala Red Bulla za 4 małe punkty.

Verstappen wygrał wyścig w Azerbejdżanie, zanim miał problemy z oponami / © DPPI

Baku: złamane serce dla Red Bulla

Austriacka drużyna spokojnie zmierzała w stronę głośnego dubletu na ulicach stolicy Azerbejdżanu, gdy lewa tylna opona Verstappena, wygodnego lidera po tym, jak podczas pit-stopów pokonał zdobywcę pole position Leclerca, a następnie Mercedesa Hamiltona, nagle opada na prostą linia.

Holenderowi pozostało wówczas 5 okrążeń, aby odnieść drugi sukces z rzędu. Wściekły Verstappen nie zawahał się okazać swojej złości, kopiąc zniszczoną oponę. Ze względu na gruz na torze kierownictwo wyścigu zdecydowało się wywiesić czerwoną flagę, a następnie wznowić wyścig w sprintach składających się z zaledwie dwóch okrążeń ze startu zatrzymanego! Na czele tej nowej procedury stoją Pérez i Hamilton.

Mercedes uważa, że ​​przeprowadza operację stulecia, kiedy jego lider lepiej startuje i obejmuje prowadzenie na pierwszym zakręcie. Na jego nieszczęście Brytyjczyk przez pomyłkę włączył niewłaściwy tryb hamowania i doznał poważnego zablokowania tylnych kół, co spowodowało, że jechał na wprost.

Pérez nie prosił o tak wiele i po GP Sakhir w 2 roku wywalczył drugie zwycięstwo w karierze, podczas gdy Sebastian Vettel (Aston Martin) I Pierre Gasly (Alfa Tauryń) osiągnęli bezprecedensowe podium. Różnica między obydwoma liderami mistrzostw pozostaje niezmieniona (105-101).

Najlepsze okrążenie Verstappena w wyścigu nie daje mu żadnych dodatkowych punktów, gdyż pozbawia ich ich emerytura. Ostatecznie obaj pretendenci do korony zaczęli walczyć jeden po drugim, ale to kierowca Red Bulla ponosi dużą stratę, ponieważ był o krok od odebrania swojemu przeciwnikowi 10 punktów (lub nawet 11 przy najlepszym wyniku w klasyfikacji generalnej).

Verstappen zdobywa nieubłagany dublet na ziemi Red Bulla / © DPPI

Francja-Styria-Austria: Verstappen nietykalny na początku lata

Podczas gdy Grand Prix Francji było czasami wyśmiewane z powodu braku akcji na torze od czasu jego powrotu do kalendarza w 2018 r., tor Paul Ricard oferuje wspaniały strategiczny pojedynek pomiędzy Verstappenem i Hamiltonem. Zakwalifikowany na pole position kierowca Red Bulla popełnił mały błąd dochodząc do pierwszego zakrętu i wypadł z toru, co natychmiast wykorzystało swojego najlepszego wroga.

Hamilton prowadzi podczas pierwszego przejazdu, ale podczas postojów ustępuje Verstappenowi. W scenariuszu odzwierciedlającym Barcelonę Red Bull następnie podejmuje inicjatywę, aby po raz drugi zatrzymać swojego lidera, podczas gdy Mercedes próbuje dojechać do końca pojedynczą zmianą opon dla Hamiltona. Podobnie jak w Katalonii, podejmowanie ryzyka jest nagradzane.

Verstappenowi udaje się wrócić i wyprzedzić dwa Mercedesy na ostatnich okrążeniach, aby zapewnić sobie zwycięstwo w Var. Holender kontynuuje swoją passę mistrzowsko wykonanym austriackim dubletem. Podczas Grand Prix Styrii Verstappen z łatwością dominował z pole position i nadal powiększał różnicę w klasyfikacji kierowców.

Bezsilny w obliczu gwałtownego wzrostu prędkości prowadzącego Red Bulla Hamilton zminimalizował szkody, zatrzymując się na końcu GP, aby wyznaczyć najlepsze okrążenie w wyścigu, co jest równoznaczne z dodatkowym punktem. Scenariusz powtarza się niemal identycznie tydzień później, z tą różnicą, że demonstracja Verstappena jest jeszcze wspanialsza podczas jego pierwszego w karierze Wielkiego Szlema (pole position, zwycięstwo, najszybsze okrążenie w wyścigu i prowadzenie od startu do mety).

Sytuacja Hamiltona pogorszyła się, gdy angielskiemu kierowcy nie udało się stanąć na podium. Pierwsza trójka w sezonie jest zatem jednostronna dzięki hat-trickowi Verstappenowi, który ma 32-punktową przewagę w mistrzostwach, gdy udaje się na tereny swojego rywala na Silverstone. To właśnie tam, w ogrodzie Sir Lewisa, ekscytująca już kampania 2021 z pewnością wejdzie do legendy wspaniałych win.

Pojedynek Verstappen-Hamilton przenosi się w inny wymiar na Silverstone / © DPPI

Silverstone-Budapeszt: Imponujący powrót Hamiltona

Tor Silverstone został zaprojektowany na terenie dawnego lotniska, które podczas drugiej wojny światowej służyło jako baza brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych. W 2021 roku doszło tam do kolejnego konfliktu, na szczęście nie śmiertelnego. Ale mimo wszystko szczególnie szkodliwe.

Podczas gdy pierwszy w historii Sprint odbędzie się pod zdumionymi już oczami Rossa Brawna i innych liderów F1Hamilton był najszybszy w kwalifikacjach, wyprzedzając swojego wielkiego rywala o niecałą dziesiątą. Kiedy w wyścigu w skróconym formacie zgasły światła, Verstappen lepiej wystartował i wygrał inauguracyjny sprint, uratowany entuzjazmem Fernando Alonso.

Następnego dnia Hamilton lepiej walczył w pierwszym rzędzie, ale jego przeciwnik Red Bull zdołał powstrzymać jego ataki przez pół okrążenia kosztem szalonej i wspaniałej walki. W skrzyni biegów Verstappena kierowca Mercedesa połyka starą prostą start/mety i zbliża się do ultraszybkiego zakrętu Copse.

Brytyjczyk próbuje przedostać się do środka, nawet jeśli Batawian popchnie go nieco w stronę ściany. I stało się to, co ostatecznie miało nastąpić w 2021 roku. Hamilton łapie prawe tylne koło Verstappena, który wpada w poślizg, surfuje po żwirze i przy dużej prędkości uderza w ścianę opon.

Wstrząs zmierzony na poziomie 51 G wymagał udania się do centrum medycznego, nawet jeśli kierowcy Red Bulla udało się wydostać z rannego samochodu. Następnie zostanie przewieziony do szpitala. Uznany głównie za winnego kolizji Hamilton, któremu oszczędzono Mercedesa, otrzymał 10 sekund kary, ale zdołał odzyskać siły i pozbawić Charlesa Leclerca zwycięstwa na trzy okrążenia przed końcem. Atmosfera po wyścigu jest elektryzująca.

W klanie Red Bulla jesteśmy na fali. Christian Horner porównuje manewr Hamiltona do desperackiego posunięcia, a Verstappen wścieka się na widok uroczystości Mercedesa w parc ferme. Helmut Marko wzywa do zawieszenia brytyjskiego kierowcy w jednym wyścigu. Topór jest dobrze wykopany.

Przed kolejną rundą w Budapeszcie Red Bull prosi o skorzystanie z prawa do kontroli, ponieważ austriacki zespół uważa, że ​​sankcja nałożona na Hamiltona była zbyt łagodna. Żądanie odrzucone.

Zdenerwowany w Budapeszcie / © DPPI

Scenariusz Grand Prix Węgier w żaden sposób nie złagodzi sytuacji. Mercedes monopolizuje pierwszy rząd stawki, ale fatalny start Bottasa na mokrym torze pozwolił dwóm Red Bullom i McLaren de Norris go przewyższyć. Finn całkowicie przegapił hamowanie.

Wysyła Norrisa, aby skosił Verstappena i kończy wyścig, eliminując Péreza! W powstałym chaosie Lance Stroll okazuje się zbyt chciwy i hartuje Leclerca, otwierając w ten sposób drzwi do Esteban Ocon, który wspina się na drugą pozycję za Hamiltonem. Macha się czerwoną flagą, aby oczyścić tor.

Po ponownym uruchomieniu wszyscy kierowcy, z wyjątkiem Hamiltona, pod koniec drugiego okrążenia treningowego zdecydowali się założyć slicki. Stąd to księżycowe zdjęcie Mercedesa samotnego na siatce, gdy gasną światła! Zdając sobie sprawę ze swojego strategicznego błędu, angielski kierowca był zmuszony na następnej pętli skorzystać z obwiedni suchego toru.

Następnie spadł na 14. miejsce, ale udało mu się wspiąć z powrotem na 3. pozycję, pomimo ostrego oporu ze strony Alonso. Ocon skorzystał z okazji i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w karierze, wyprzedzając Vettela, który został zdegradowany z powodu naruszenia przepisów technicznych. W ten sposób Hamilton wspiął się na 2. miejsce i nadal dobrze radzi sobie w mistrzostwach, ponieważ jego rywal Verstappen nie może zająć więcej niż 9. miejsce.

Choć przed Silverstone miał 32-punktową przewagę, Holender na przerwę wakacyjną wszedł ze stratą 8 punktów do swojego rywala, Mercedesa. Mistrzostwa zostały całkowicie wznowione.

CZYTAJ TAKŻE > Po wygaśnięciu Abu Zabi, pierwsze akta na stole Mohammeda Ben Sulayema

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)