Wszystko, co musisz wiedzieć o nowych przepisach na rok 2023 w Formule 1

Jak co sezon, w 1 roku Formuła 2023 wprowadzi kilka nowych funkcji na poziomie sportowym i technicznym.

opublikowany 19/02/2023 à 14:00

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

Wszystko, co musisz wiedzieć o nowych przepisach na rok 2023 w Formule 1

W 2023 roku pojawi się kilka nowości w regulaminach technicznych i sportowych © Florent Gooden / DPPI

Przepisy techniczne

– W odniesieniu do samolotów jednomiejscowych na rok 2023, krawędzie podłogi zostaną podniesione o 15 mm. Głównym celem tej technicznej modyfikacji jest walka ze zjawiskiem morświnów, nawet jeśli podczas ostatniego Grand Prix w 2022 roku praktycznie nie występowało. 

- Wysokość gardzieli dyfuzora zostanie zwiększona, jednocześnie starając się uniknąć jakiegokolwiek wpływu zespołów na projektowanie komponentów mechanicznych. Zwiększona zostanie sztywność krawędzi dyfuzora oraz zainstalowany zostanie dodatkowy czujnik, który będzie skuteczniej monitorował zjawisko morświnów.

Pałąk rolkowyAlfa Romeo de Zhou ustąpił Silverstone © Xavi Bonilla / DPPI

- Pałąk będzie teraz wymagał zaokrąglonego i sztywniejszego wierzchołka, co zmniejszy ryzyko zapadnięcia się pojazdu w ziemię podczas wypadku po imponującej katastrofie Guanyu Zhou na Silverstone. Na posiedzeniu Światowej Rady Sportów Motorowych w Bolonii w grudniu 2022 r. władze nakazały znaczne zwiększenie wymaganej wytrzymałości pałąków na rok 2024. Aktualizacje te oznaczają, że obciążenia testowe są przykładane bardziej poziomo, co wymaga lepszego zamocowania pałąka do konstrukcji podwozia.

- Rozmiar lusterek zostanie zwiększony dla lepszej widoczności do tyłu.

Formuła 1

Lusterka 2023 zostały już przetestowane podczas bezpłatnych ćwiczeń w Zandvoort © Florent Gooden / DPPI

Regulamin sportu

- Dwukrotnie, la Formuła 1 przetestuje nowy format weekendowy pod względem przydziału opon, która wzrośnie z 13 do 11 pociągów na pilota. Podczas dwóch Grand Prix (które nie zostały jeszcze ustalone) kierowcy będą mieli dostęp do dwóch kompletów opon mniej, co będzie miało wpływ na kwalifikacje. Chociaż kierowcy mają obecnie swobodę wyboru mieszanki opon, której będą używać podczas sesji kwalifikacyjnej, wprowadzony zmieniony format będzie znacznie mniej liberalny i będzie obejmował obowiązek użycia każdej mieszanki co najmniej raz podczas każdej z trzech sesji. Zatem wszyscy kierowcy będą musieli używać opon twardych w Q1, średnich w Q2 i miękkich w Q3, oczywiście pod warunkiem, że sesja nie zostanie uznana za mokrą. 

- Pirelli wprowadzi na rynek szóstą oponę w 6 roku. Do tego czasu włoski producent miał w ofercie gamę 5 mieszanek gumowych, od C1 do C5. W 2023 roku jedyny dostawca F1 będzie miał większy wybór dzięki szóstemu rodzajowi gumy, który zostanie włożony pomiędzy C6 i C1. „Mamy nową wersję C1, wyjaśnił Simone Berra, główny inżynier Pirelli w F1. Zatem nowa C1 nie jest już obecną C1: jest to nowa opona, która powinna zapewniać większą przyczepność w porównaniu do starej. Nowy C1 został przetestowany w Teksasie i zapewnia większą przyczepność. W przyszłym roku C1 stanie się C0. Zatem w przyszłym roku będziemy mieli sześć mieszanek: C0 – to jest obecne C1 – nowe C1, a następnie pozostałe, które pozostaną dokładnie takie same w nowej strukturze. »

Pirelli przetestuje nowy przydział opon podczas dwóch Grand Prix w 2023 r. © Florent Gooden / DPPI

– Zgodnie z planem w momencie wprowadzenia w 2021 r., pułap budżetowy zostanie obniżony o 5 mln dolarów w 2023 r. Zespoły będą wówczas mogły wydać aż 135 mln dolarów (równowartość 127 mln euro). W zeszłym sezonie limit budżetowy podwyższono do 142,4 mln dolarów w celu uwzględnienia inflacji, choć początkowo wynosił 140 mln dolarów.

- W 1 roku Formuła 2023 podwoi liczbę wyścigów sprinterskich. Z trzech spotkań w latach 2021 i 2022 istnieje obecnie sześć Grand Prix, podczas których w sobotę odbędzie się wyścig kwalifikacyjny. Nic dziwnego, że czerwony Byk Ring (Austria) i Interlagos (Brazylia) pozostają popularnymi torami zawodów Sprint.

W przeciwieństwie do roku 2022 w Imola nie będzie Sprintu, ale cztery nowe funkcje. Na torze w Baku (Azerbejdżan) odbędzie się pierwszy w sezonie Wyścig Sprinterski (i pierwszy zorganizowany na torze ulicznym). Rundę sprintu odbędzie się także w Spa-Francorchamps (Belgia), podobnie jak w Austin (Stany Zjednoczone) i Losail (Katar). Skala punktacji nie ulegnie zmianie. Z drugiej strony wydaje się, że FOM bardzo poważnie myśli o możliwości zerwania powiązania wyścigu sprinterskiego z Grand Prix poprzez uniezależnienie sobotniego wyścigu... ale to pozostaje do potwierdzenia.

Wyścigi sprinterskie

Podobnie jak w latach 2021 i 2022, Brazylia będzie gospodarzem wyścigu sprinterskiego © Florent Gooden / DPPI

– W zamian za zwiększenie liczby Wyścigów Sprinterskich, FIA podjęła decyzję o podwyższeniu odszkodowania za udział w zawodach Sprint do 300 000 dolaróww porównaniu do dotychczasowych 150 000 dolarów. Do limitu nie wliczają się także wypadki i szkody powstałe w związku z wyścigiem sprinterskim.

- W 2023 roku odbędą się tylko trzy dni zimowych testów. Tor Sakhir, na którym sezon rozpocznie się kilka dni później (3–5 marca), będzie gospodarzem F1 przez trzy dni zimowych testów, od 23 do 25 lutego. W przeciwieństwie do roku 2022 kampania na rok 2023 będzie obejmowała tylko jedną rundę testów, pozostawiając Barcelonę na lodzie.

- Medal dla zwycięzcy. Oprócz tradycyjnego trofeum i butelki szampana, zwycięzca Grand Prix otrzyma także własny medal. W zależności od władz medale te mogą zatrzymać piloci „jako osobisty dowód ich sukcesu. » Medal został wprowadzony podczas Grand Prix Abu Zabi w 2022 roku i pozostanie oficjalną nagrodą w przyszłym sezonie.

W Abu Zabi, Max Verstappen został pierwszym kierowcą, który otrzymał medal Grand Prix © Florent Gooden / DPPI

CZYTAJ TAKŻE > Formuła 1 potwierdza sześć wyścigów sprinterskich w 2023 roku

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)