Czy Williams może uniknąć spadnięcia na dno w 2023 roku?

W każdy wtorek dwóch dziennikarzy AUTOhebdo konfrontuje się ze swoimi sprzecznymi opiniami na aktualny temat. W tym tygodniu zastanawiamy się, czy Williamsowi uda się uniknąć zajęcia 10. i ostatniego miejsca w Mistrzostwach Konstruktorów F1 2023.

opublikowany 07/02/2023 à 11:00

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Czy Williams może uniknąć spadnięcia na dno w 2023 roku?

Czy Williams FW45 pomoże Grove’owi znów się uśmiechnąć? / © Williams Racing

Fakty : W poniedziałek 6 lutego Williams zaprezentował nowe malowanie swojego przyszłego FW45. Przez ostatnie 5 sezonów stajnia Gaj (Wielka Brytania) czterokrotnie odziedziczyła drewnianą łyżkę (2018, 19, 20 i 22). Czy może odzyskać dynamikę z 2021 roku i wystartować z dołu rankingu Producentów?

Tak, Juliena Billiotte’a

Jeśli w Williamsie nadal istnieje wiele powodów do obaw, poczynając od braku jasno określonego dyrektora technicznego, powody do nadziei istnieją również w Grove (Wielka Brytania).

Brytyjski zespół zakończył już eksperyment Nicholas Latifi. Sympatyczny, pracowity i bogato wspierany Kanadyjczyk nigdy nie osiągnął poziomu, który uczyniłby z niego nowego Marcusa Ericssona, uczciwego kierowcę, potrafiącego punktować tu i ówdzie.

Aby go zastąpić, Williams skupił się na tym Logan sierżant. Nie ma wątpliwości, że narodowość amerykańska 22-letniego młodego mężczyzny przeważyła w czasie, gdy F1 przeżywa rozkwit w Stanach Zjednoczonych. Jednak Floridian wydaje się nieco szybszy niż Latifi. Będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość w stosunku do dzieciaka z Boca Raton, ale dzięki 23 wyścigom i 6 sprintom Sargeant będzie miał mnóstwo okazji, aby nabrać rytmu z debiutanckiego sezonu.

Najlepszą wiadomością tej zimy z Grove jest być może niespodziewane mianowanie Jamesa Vowlesa na stanowisko dyrektora zespołu. Podstawa niezliczonych sukcesów Mercedes w epoce hybrydowej były szef strategii w Brackley (Wielka Brytania) obejmie swoje stanowisko 20 lutego.

Nawet jeśli rekrutacja Vowlesa miałaby skutkować większym podporządkowaniem się Mercedesowi, ten człowiek ma doświadczenie wygrywania i kulturę doskonałości: wartości, które wydają się wyparowywać przez dłuższy czas w korytarzach Grove.

Na koniec spójrzmy na pytanie z czysto (cynicznego?) matematycznego punktu widzenia: aby uniknąć zajęcia ostatniego miejsca, „wystarczy” zmierzyć się tylko z jedną z 9 rywalizujących drużyn. Kim może być ta ofiara z tyłu siatki?

Haas, która w ubiegłym roku z pewnością odnotowała nieznaczną poprawę, lecz nadal boryka się z poważnymi okresami niedoborów? Aston, który miał bardzo skomplikowany start sezonu 2022, zanim naprawdę wszystko się zmieniło?

Jeśli trzymać się dynamiki obserwowanej na koniec sezonu, to raczej skalpAlfa Romeo na które Williams powinien zwrócić uwagę. W drugiej połowie roku budżetowego 2022 Williams zdobył o jeden punkt więcej od drużyny z Hinwil (Szwajcaria).

Nie, przez Doriana Grangiera

Od 5-6 lat stało się to niefortunnym nawykiem: niewielkie nadzieje pokładane w Williamsie u zarania nowego sezonu Formuły 1. Kryzys, w jakim brytyjski zespół, tak potężny i dominujący w przeszłości, wydaje się nie mieć końca.

Od 2018 roku Williams zdobył łącznie 39 punktów. Rekord nie jest chwalebny: zespół Grove w ciągu ostatnich pięciu sezonów czterokrotnie zajmował ostatnie miejsce w mistrzostwach i uwierzcie mi, rok 2023 nie zmieni tej sytuacji. 

Jeśli pozwolę sobie na taką kategoryzację, to dlatego, że powody, aby wierzyć w nagły wzrost w hierarchii, są znikome. Co gorsza, Williams jest słabiej uzbrojony niż w 2022 r. 12 grudnia Jost Capito (były dyrektor główny) i François-Xavier Demaison (były dyrektor techniczny) opuścili statek. Podany powód? Wciąż na to czekamy!

Poważna wpadka, która podważa projekt Dorilton Capital... nadal potrzebny jest projekt. Czy nowi inwestorzy, którzy przybyli w 2020 r., pomyśleli w ogóle o sportowym planie działania? A może czekają, aż wartość stajni, niegdyś rodzinnej i niezależnej, będzie na tyle wysoka, aby ją odsprzedać?

To właśnie w tym dość niejasnym kontekście James Volwes, były główny strateg Mercedesa, przybywa do Grove jako szef zespołu. Pierwsze doświadczenie dla angielskiego inżyniera, którego ledwie ukrywany cel to szkolenie, które miał przejąć Toto Wolff w przyszłości... ale co w takim razie z interesami Williamsa? Zostań zespołem Mercedesa B? 

Podobnie zespół nadal nie ma dyrektora technicznego – niecały miesiąc dzieli nas od pierwszego Grand Prix sezonu – i będzie musiał w dużej mierze polegać na opiniach swoich dwóch kierowców. Nie kwestionując ich talentu, Alexander Albon czy ma duszę lidera zespołu, który zajmuje się rozwojem samochodu, jak George Russell, żeby wziąć niedawny przykład? Logan Sierżant, 4 Formuła 2 czy w zeszłym roku będzie w stanie utrzymać poziom, który wciąż ma wszystko do udowodnienia? A co z jego adaptacją w tym bezlitosnym świecie, jakim jest F1… a zwłaszcza dla Amerykanina!

Krótko mówiąc, tyle pytań, które dowodzą, że moim zdaniem Williams nie ma jeszcze podstaw, aby rozpocząć swoje zmartwychwstanie.

CZYTAJ TAKŻE > Williams podpisuje długoterminowe partnerstwo z Gulf

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz