Monte-Carlo 2002: Kiedy Loeb i Elena stali się wielcy

20 lat temu, 20 stycznia 2002 r., Sébastien Loeb i Daniel Elena zepsuli WRC, dominując nad Tommim Mäkinenem w Rajdzie Monte Carlo… zanim kara ostudziła ich radość.

opublikowany 23/01/2022 à 18:00

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Monte-Carlo 2002: Kiedy Loeb i Elena stali się wielcy

Citroën Xsara Sébastiena Loeba i Daniela Eleny podczas Rajdu Monte Carlo 2002. © CLAUDE SAULNIER / DPPI

Przed 18 stycznia 2002 r. odniesienia do rallye Francuzi na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) nazywali się Didier Auriol i Gilles Panizzi (Peugeot). Titré en 1994, le premier nommé n’a pas été conservé par la marque au Lion est se rabat sur une Toyota Corolla privée, tandis que le spécialiste du tarmac représente les meilleurs espoirs face à ses équipiers Richard Burns et Marcus Grönholm, moins à l’aise sur ce terrain.

CZYTAJ TAKŻE > Czy Sébastien Loeb może wygrać Monte-Carlo 2022?

Prawie nikt nie spodziewa się zobaczyć Sébastiena Loeb i Daniel Elena (Citroën) są pionkami tych wszystkich wielkich nazwisk. Alzatczyk i Monako mają zaledwie 27 i 29 lat i pochodzą prosto z Junior WRC, które zmiażdżyli swoim Saxo S1600. San Remo 2001 pozwoliło im się wyróżnić (2. miejsce za… Panizzi), ale ten jednorazowy strzał musi zostać potwierdzony, aby móc umieścić debiutantów w szeregach przyszłych mistrzów.

Monte-Carlo otwiera sezon WRC i jednocześnie rok przełomowy Citroëna przed podjęciem wyzwania. Marka z podwójnymi jodełkami faktycznie zaplanowała wystartowanie w siedmiu rundach w oczekiwaniu na pełną kampanię w roku 2003. Hasła przewodnie uczą się i nabierają prędkości za kierownicą wciąż bardzo młodej Xsary WRC.

Co więcej, dana osoba nie spodziewa się odgrywać głównych ról. „W Sanremo byłem zamieszany, ale trasa w Monako jest znacznie bardziej brutalna, trudna i zróżnicowana. Przed wyjazdem próbowałem przemówić sobie do rozsądku, pozytywnie. »

Przygotowania Sébastiena Loeba i Daniela Eleny początkowo spowolniły problemy z silnikiem. Podobnie jak jego koledzy z drużyny Philippe Bugalski i Tomas Radstrom, pękł blok silnika. Na szczęście dla Guya Fréquelina, szefa Citroën Sport, do uszkodzeń doszło podczas odcinka próbnego, w którym Alzatczyk mógł skorzystać z zupełnie nowego elementu w pierwszym odcinku specjalnym.
„Wiedziałem, że zamienny silnik pochodzi ze starszej serii, pochodzącej z Sanremo, określę Loeb. Nigdy nie bałam się, że się podda. »

Start odbywa się na suchej nawierzchni. Świadomie zachowując ostrożność, aby nie zawieść pracodawcy, Sébastien Loeb bierze krokwi za rogi w legendarnym wydaniu specjalnym Sisteron. « Zaatakowałem jak szalony, tak jak zdecydowałem. W porównaniu do rywali miałem deficyt wiedzy na temat kursu i chciałem go zrekompensować. Odtąd to trwało! »

Ta metoda, w zasadzie dość prosta, się opłaca. Wieczorem pierwszego etapu czerwony Citroën był na szczycie rankingów ze stratą 36 sekundy do niebieskiego Subaru Imprezy dotychczasowego trzykrotnego zwycięzcy Tommiego Mäkinena. Drugi dzień to nocny przejazd przez legendarną przełęcz Col du Turini, którą Séb pokonuje dzięki lepszemu doborowi opon.

Tak naprawdę opony storpedują idylliczny weekend Francuza. „Wraca pewność siebie i śpię dobrze aż do śniadania, kiedy dowiaduję się, że nałożono na nas dwuminutową karę! » Faktycznie, narzucili komisarze dwie minuty kary za nieuprawnioną wymianę opon.

W sobotni wieczór francuski zespół skorzystał z krótkiego serwisu (10 minut) na zmianę opon, a samochód musiał już tylko udać się do Parc Fermé w Monako. Nie miało to wpływu na sportowy przebieg imprezy, ale zgodnie z regulaminem było zabronione.

CZYTAJ TAKŻE > Co się stanie, gdy Loeb i Ogier zmierzą się ze sobą w Monte-Carlo?

Citroën Sport przyznaje się do winy, ale postanawia odwołać się, ponieważ zdaniem marki kara jest wygórowana. Niszczy cały wysiłek pracowników zespołu. Kilka dni po przyjeździe Citroën nie wygrał swojej sprawy. Tommi Mäkinen odnosi na zielonym dywanie swój 24. i ostatni sukces w WRC.

„Nałożona kara nie zmienia werdyktu odcinków specjalnych. Ta kara, będąca konsekwencją błędu tak głupiego, jak i minimalnego, nie jest katastrofą: Jestem młody i będę miał inne możliwości », wyjaśni Sébastien Loeb. Miał cholerną rację!

Fréquelin gratuluje Loebowi i Elenie

Guy Fréquelin gratuluje Sébastienowi Loebowi i Danielowi Elenie. ©DPPI

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz