Dlaczego Dakar 2024 będzie od początku ogromnym projektem

Pewne jest, że pierwsze trzy etapy Dakaru 2024 pozostawią głębokie ślady w klasyfikacji generalnej. Wyjaśniamy dlaczego w czterech punktach nieodłącznie związanych z ewolucją rajdów w ostatnich latach.

opublikowany 05/01/2024 à 09:11

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dlaczego Dakar 2024 będzie od początku ogromnym projektem

Pierwsze trzy etapy Dakaru 2024 będą trudne. © A.S.O./C.Lopez

Co roku miłośnicy Dakaru słyszą ten sam refren: to będzie trudna edycja, jeszcze trudniejsza niż poprzednia. W 2024 roku może się to wydarzyć naprawdę! Kilka elementów zachęca do antycypacji pierwszych dni, powiedzmy wprost, dantejskich.

1. Podróż, w której nie ma żartów

David Castera, dyrektor ds rallye-raid, celowo rozpoczął 46. edycję z głową w kierownicy, albo w piasku. Pierwszy etap, zaplanowany na 5 stycznia, pomiędzy Al-Ula i Al Henakiyah, będzie liczył 414 km z pomiarem czasu, co stanowi najdłuższy dystans etapu otwierającego, jaki kiedykolwiek widziano od czasów wspaniałych lat wyścigu Paryż-Dakar w Afryce w ubiegłym stuleciu. !

CZYTAJ TAKŻE > Carpooling z Davidem Casterą: „Zrobię wszystko, aby Dakar pozostał przygodą”

Co gorsza, w tym dniu start będzie połączeniem kamienistych sektorów, które mogą powodować przebicia, i nawigacji. Intensywność nie będzie się zmniejszać przez kolejne dwa dni, z 30-kilometrowym odcinkiem wydm w Etapie 2, następnie Etapem 3 w formie maratonu z dozwoloną tylko dwiema godzinami pomocy wieczorem, na końcu specjalnego naprzemiennego piasku , wydmy i kamienie.

„Pierwsze trzy dni będą prawdziwymi odcinkami specjalnymi Dakaru, nie będzie żadnych przestojów, potwierdził David Castera. Chcę wyrazić się jasno wobec konkurentów, chcę, żeby wiedzieli, dokąd zmierzają. Niektórzy mogą powiedzieć, że zaczyna się zbyt mocno, ale nigdy nie będzie odpowiadać każdemu. » Sposób na przewidzenie krytyki, która nieuchronnie nadejdzie od teraz do poniedziałku 8 stycznia. Rankiem czwartego etapu liczymy na brak gwiazdek na szczycie koszyka. Będą zaskoczeni przebiciami lub błędami nawigacji.

2. Opony i nawigacja, dwa kluczowe czynniki

W 2023 r. i w mniejszym stopniu w 2021 r. Sébastien Loeb gonił stracony czas od początku wyścigu. Alzatczyk stracił ponad godzinę do drugiego etapu edycji 2023, co przekreśliło wszelkie nadzieje na ostateczne zwycięstwo na kamienistych odcinkach z dostatecznie ostrożnym Nasserem Al-Attiyahem.

Gdy opony nie psują zabawy (ze względu na zbyt swobodne prowadzenie), wyboru dokonuje nawigacja. W 2022 r. był to dobrze ukryty punkt orientacyjny na końcu pierwszego etapu, który wprawił wielu faworytów w zakłopotanie. Carlos Sainz odbył nawet kilka wycieczek na pustynię, ponieważ był tak zdezorientowany! Tylko Mathieu Baumel, drugi pilot Nassera Al-Attiyaha, znalazł właściwy kierunek. W jego ślady mądrze poszli Sébastien Loeb i Fabian Lurquin. Od pierwszego etapu Al-Attiyah musiał skupiać się już tylko na Francuzie.

CZYTAJ TAKŻE > Dakar 2024 – Nasi faworyci do ostatecznego zwycięstwa

Jak można wytłumaczyć takie zdarzenia? Z jednej strony na starcie Dakaru nie ustalono jeszcze automatyzmu pomiędzy drugim pilotem a kierowcą. Wymaga to chwili przerwy, aby komunikacja między nimi była płynna i prawie bez wątpienia. Jeśli chodzi o przebite opony, odpowiedź jest dość prosta. Na pierwszych etapach kierowcy zbyt mocno naciskają, próbując uciec od tłumu, co zwiększa ryzyko przebicia opony o kamień. Niebezpieczeństwo zwiększa się jeszcze bardziej, gdy samochód 4×4 zatrąbi w kurzu innego pojazdu i zejdzie z właściwej trajektorii, aby podjąć próbę wyprzedzenia na szutrze. I tak, pustynia saudyjska to nie tylko piasek!

3. Szybsze samochody

Wcześniej Dakar był imprezą wytrzymałościową w szlachetnym tego słowa znaczeniu, jak wspomina Hiszpan Nani Roma, zwycięzca na motocyklu w 2004 r. i w samochodzie w 2014 r. „Pewne jest, że Dakar nie przypomina już lat afrykańskich. Odcinki były tam dłuższe, a tempo było logicznie niższe. Ale od tego czasu świat bardzo się rozwinął i mamy dzisiaj inny rodzaj rasy. Czuję, że tegoroczny Dakar będzie inny niż poprzednie edycje. Będzie trudniej i to mi się podoba! »

Ce que dessine le pilote M-Sport Ford en creux, c’est l’augmentation des performances qui a frappé la catégorie Autos depuis la fin des années 2010. Depuis l’arrêt de la catégorie des prototypes T3 en 1997, les buggys et 4×4 cohabitaient en (relative) harmonie, et avaient une apparence somme toute raisonnable. Prenez un Volkswagen Touareg ou un Mini 4×4 et vous y verrez forcément l’inspiration du véhicule de série.


Ponieważ jednak przepisy techniczne chciały faworyzować pojazdy 4x4 w stosunku do pojazdów z napędem na dwa koła z silnikiem Diesla (Peugeot a zwłaszcza Mini do 2021 r.), wszyscy przygotowujący wdali się w wyścig o wydajność. Wspomniane wcześniej Mini 4×4 jest nadal obecne w Dakarze 2024, ale w niczym nie przypomina wersji oryginalnej! Z zewnątrz nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale Dakar od kilku lat pędzi z fenomenalną prędkością” – dodał. nous analyse Guerlain Chicherit, qui prendra son 13e Dakar en 2024, le premier à bord d’un Toyota Hilux T1+ Evo. « Kamień milowy osiągnięty przez T1+ pod względem wydajności jest absolutnie oszałamiający. »

CZYTAJ TAKŻE > Toyota przedstawia ewolucję swojego Hiluxa na Dakar 2024 i W2RC

Dane uległy zmianie nie tyle pod względem mocy. Silniki atmosferyczne przechowano w garażu na rzecz jednostek z turbodoładowaniem (Prodrive, Toyota, Ford) z większym momentem obrotowym już przy niskich obrotach, co ułatwia zbieranie gazu na wydmach. Maksymalna prędkość jest w każdym razie ograniczona do 170 km/h, a w Arabii Saudyjskiej nie ma zbyt wielu linii prostych i płaskich.

Najważniejsze zmiany dotyczą wymiarów kół, znacznie większych niż w 2020 r. Prośba ASO, a następnie FIA, aby zrównoważyć szanse Toyoty Hilux walczącej z buggy Peugeotem i Mini. W rezultacie skok zawieszenia jest większy (350 mm w pionie), a zdolność pokonywania przeszkód nigdy w historii tej dyscypliny nie była tak wysoka. Jak stwierdziło kilku doświadczonych kierowców podczas Dakaru 2023: „gdzie wcześniej musieliśmy zwalniać lub hamować, na krętych i pagórkowatych odcinkach jedzie się na pełnych obrotach” ! Wzrosła średnia prędkość, a wraz z nią ryzyko popełnienia błędu.

4. Bardziej jednorodny peleton

Jakby tego było mało, na Dakarze nigdy nie było tylu samochodów z najwyższej półki: 70 w Ultimate (nowa nazwa dla T1+)! Czasy, w których prywatni przygotowywacze adaptowali komercyjne pojazdy 4×4 przy pomocy dostępnych środków lub wsparcia dealera, minęły. W samym klanie Toyoty jest 22 Hiluxów spełniających na biwaku formę T1+ zarządzaną przez Overdrive! Dodaj do tego 3 hybrydowe Audi i 7 Prodrive Hunters, a masz już około trzydziestu samochodów, które nie spełniły tej roli.

To powoduje zmianę sposobu podejścia do odcinków specjalnych – twierdzi Guerlain Chicherit. Od tego momentu pretendenci do podium zmuszeni są od początku narzucać wysokie tempo.” Dziś nie mogę już sobie powiedzieć: „Dzisiaj pojadę trochę spokojniej. » Tak czy inaczej, jeśli stracisz pół sekundy na kilometr, nie wiesz, gdzie Cię to postawi w porównaniu z innymi kierowcami. Dać radę można tylko wtedy, gdy znajdzie się się w sytuacji Nassera (Al-Attiyaha) z ostatnich dwóch lat, gdzie w klasyfikacji generalnej miał ponad pół godziny przewagi.

CZYTAJ TAKŻE > Opinia: Dakar, ostatnia przestrzeń wolności w sportach motorowych

Ale dopóki nie masz tej luki, jest to niemożliwe. Ponieważ jeśli wygrasz etap, otworzysz odcinek specjalny następnego dnia i ogólnie ryzykujesz utratę 10-15 minut nad pościgiem. Nie mówiąc już o przebiciach, błędach nawigacji itp. Krótko mówiąc, minuty mijają bardzo szybko. Zarządzanie nie jest łatwe. Musisz przez cały czas wykazywać się dużą inteligencją, prowadzić samochód tak dobrze, jak to możliwe, zachowując jednocześnie maksymalną ostrożność. I nie martw się o innych. » Jeśli na papierze wydaje Ci się to już skomplikowane, wyobraź sobie, jakiej intensywnej pracy wymaga to w przegrzanej kabinie, po kilka godzin dziennie przez 2 tygodnie...

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)