Pięć samochodów, które zaznaczyły karierę Juhy Kankkunena

W najbliższy wtorek, 2 kwietnia 2024 r. Juha Kankkunen obchodzi swoje 65. urodziny. Możliwość wydobycia pięknych archiwalnych zdjęć czterokrotnego rajdowego mistrza świata (WRC).

opublikowany 02/04/2024 à 14:05

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Pięć samochodów, które zaznaczyły karierę Juhy Kankkunena

©DPPI

5. Toyota Celica TCT

©DPPI

Z pewnością nie jest to najmocniejszy ani najatrakcyjniejszy samochód w Grupie B, ale Toyota Celica TCT (od Twin Cam Turbo) zajmuje szczególne miejsce w karierze Juhy Kankkunena. Fin, autor epizodycznych występów na Pucharze Świata w 1984 roku, w następnym roku wskoczył na wyższy bieg.

Bardziej przyzwyczajony do północnych lasów Juha Kankkunen wyrusza na afrykańską sawannę podczas Rajdu Safari w Kenii. Dzięki samochodowi wyposażonemu w orurowanie i reflektorom na lusterkach Celica pokonuje różne przeszkody, takie jak dzika przyroda i dziury w drogach. W porównaniu do najbardziej agresywnych Peugeot 205 i Audi Quattro, japoński samochód to solidny facet!

Nienazywana jeszcze „Królową Afryki” Toyota z napędem na tylne koła już od pierwszego startu wprowadziła Juhę Kankkunen bezpośrednio na podium, z 34 minutami przewagi nad swoim kolegą z drużyny Björnem Waldegardem.

4. Subaru Impreza WRC 99

©DPPI

Kariera wąsatego Finna jest przykładem długowieczności. Rzeczywiście minęło 14 lat od pierwszego zwycięstwa do jego ostatniego sukcesu w WRC. Ten został zakupiony w domu, na pokładzie Subaru Imprezy WRC 99, w 1999 roku (tak, to ma sens).

Jednak niewątpliwie to jego zwycięstwo kilka miesięcy wcześniej w Argentynie bardziej utkwiło w pamięci entuzjastów. Rzeczywiście, na starcie ostatniego etapu Juha Kankkunen płynął na drugim miejscu, 17 cali za swoim kolegą z drużyny Richardem Burnsem. David Richards, szef Prodrive, poradził swoim ludziom, aby się uspokoili i zapewnili sobie dublet. Proste, prawda?

Richard Burns robi to i zwalnia w miarę zbliżania się do mety. Brytyjczyk rozpoczyna ostatni odcinek specjalny z zaledwie 1”2 przewagą. W parku serwisowym panuje niepokój. Wreszcie Juha Kankkunen pozostaje na parkiecie i wyprzedza go na 2”4! " Co ?! To coś poważnego ? »– natychmiast pyta flegmatyczny angielski szef. „To moje pierwsze zwycięstwo od czterech i pół roku »– pogratulował Finowi bez przypływu radości. Nie zaprzeczamy jego nordyckiemu pochodzeniu!

3. Peugeot 205 T16 Grand Raid

©DPPI

To nie tylko rallye w życiu jest też… rajd! W ramach kontraktu z francuską firmą zajmującą się dużymi wydarzeniami Juha Kankkunen odkrył Paryż-Dakar w styczniu 1988 r. Następnie miał 206 T16 z Grupy B, którego rozstaw osi zwiększono o 30 cm, aby pomieścić 350-litrowy zbiornik. Zwiększony jest prześwit.

Ta 10. edycja przechodzi do legendy dzięki tajemniczej i niewiarygodnej aferze kradzieży Peugeota 405 T16 Grand Raid lidera Ari Vatanena w Bamako (Mali). Podczas gdy kierowca został wykluczony z wyścigu po późnym odzyskaniu wierzchowca, Juha Kankkunen skorzystał z okazji i objął prowadzenie. Nie opuści go aż do Różowego Jeziora Dakar.

2. Lancia Delta HF

© Francois Baudin / DPPI

Kiedy pod koniec 1986 roku Grupa B została zakazana, jeden z samochodów stał się walcem parowym nowej Grupy A: Lancia Delta HF. To właśnie na pokładzie Juha Kankkunen, związany z Juhą Piironenem, odebrał dwie ze swoich czterech koron świata, pierwszą w 1987 roku.

W wersji 4WD widać jedynie mądrość stylu zewnętrznego i kartę techniczną (240 koni mechanicznych przy 6 obr./min). Sytuacja naprawdę się zmieniła wraz z silnikiem Integrale 000 V i jego mocą od 16 do 300 koni mechanicznych z 330 r. Juha Kankkunen, w słynnych barwach Martini Racing, odniósł pięć zwycięstw w 1990 r., roku swojego trzeciego tytułu mistrzowskiego.

1. Peugeota 205 T16

©DPPI

Jak ominąć potwora z Sochaux? Wprowadzony przez Peugeot Talbot Sport w pierwszej połowie lat 1980. model 206 T16 opierał się na śmiałej jak na tamte czasy koncepcji: umieszczeniu silnika z tyłu i połączeniu go z napędem na cztery koła.

Aby zrekompensować Ari Vatanenowi rehabilitację po strasznym wypadku w Argentynie w 1985 r., Jean Todt skorzystał z fińskich talentów i wybrał Juhę Kankkunena. I jakby początkowa wersja 205 T16 była zbyt mądra, inżynierowie dodali serwer do ciasta z tyłu i płetwy na zderzaku.

Przede wszystkim podnoszą silnik do około 500 koni mechanicznych dzięki nowej turbosprężarce Garrett! W okolicy bo wtedy podczas wieców środki nie były tak rygorystyczne jak dzisiaj. Niektóre źródła podają 550 koni, a nawet ciut więcej, 560 koni… Prawie zapomnielibyśmy o występach Juhy Kankkunena. Zwyciężył podczas swojego drugiego występu Peugeotem w Szwecji. Kolejne laury zdobył na Akropolu (Grecja) i w Nowej Zelandii oraz zdobył swój pierwszy tytuł mistrza świata.

CZYTAJ TAKŻE > Kiedy Jack Brabham wygrał w F1 w wieku 44…

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz