Młody Alain rozpoczął karierę na początku lat 70 karting. W 1973 roku został mistrzem Europy i Francji juniorów. Rok kolejny był rokiem potwierdzenia: został mistrzem Francji seniorów. Ale służba wojskowa go dogania i Alain Prost musi zawiesić obiecującą karierę.
Po zakończeniu „okresu” Prost szybko zrzucił beret i rzucił się w świat samochodów: nadszedł czas, aby dołączył do Formuły Renault, ówczesna szkoła wyścigów samochodowych. Jego przejście przez francuską formułę promocji robi wrażenie: 12 wyścigów z 13 wygrało.
Później rozpoczął karierę mistrza Europy w tej samej dyscyplinie w 1977 roku Formuła 3 gdzie zabiera wszystko. W 1980 roku, mając w kieszeni mistrzostwa Francji i Europy, Alain Prost patrzył tylko na najwyższą kategorię. McLaren i jego reżyser Teddy Mayer szybko wpadli w jego urok.
Pierwsze kroki F1, pomiędzy przebłyskami i rozczarowaniami
13 stycznia 1980 roku Alain Prost stawiał pierwsze kroki w Formule 1. Jeśli ówczesny McLaren miał trudności z wyróżnieniem się, młody Francuz zaskoczył i szybko zdobył kilka punktów w mistrzostwach. Legenda trwa, a właściwie prawie... Prost ma za sobą nierówny sezon ze względu na swoje mechaniczne występy jednomiejscowy ich nie ma i pomimo niezaprzeczalnego potencjału często zmuszona jest porzucić.
Wykorzystując jego potencjał, Renault-Elf zatrudniło go na sezon 1981 z planem opracowania jednomiejscowego samochodu wyposażonego w silnik V6 z turbodoładowaniem, który obiecywał tak wiele, a który nie pokazał jeszcze wszystkich swoich zalet. W pierwszym sezonie Prost potwierdził oczekiwania i zdobył trzy Grand Prix i dwa pole position. Talent Francuza eksploduje, nawet jeśli zarządzanie zespołem stoi pod znakiem zapytania. Sezon 1982 będzie nosił swoje ślady: rywalizację z kolegą z drużyny René Arnoux straci wiele punktów na rzecz tego, którego już nazywamy „Profesorem”.
Tarcia z producentami silników miały również konsekwencje: atmosfera w Renault-Elf była napięta. Sezon 1982 był ogólnie bardzo trudny dla Prosta, który zajął czwarte miejsce w mistrzostwach, dążąc do tytułu. To samo rozczarowanie w 1983 roku, kiedy tytuł ledwo mu umknął. W obliczu Piqueta i silnika BMW „domieszkowanego” nielegalną benzyną… Prost jest przekonany, że z Renault-Elfem mu się nie uda: leci do zespołu, który dobrze zna: McLarena.
McLaren, bierzmowanie i koronacja
To właśnie z angielską drużyną stanie się Prost legenda co pozostaje do dziś. O ile tytuł wciąż mu umykał w pierwszym roku 1984 – Lauda zwyciężył różnicą zaledwie pół punktu – klimat w drużynie był dla Francuza idealny. Alain Prost został mistrzem świata w następnym sezonie: rok 1985 był pierwszym tytułem Francuza w Formule 1, ale przede wszystkim pierwszym z niesamowitej serii w tamtych czasach.
W 1986 roku Prost powtórzył ten wyczyn i na koniec fantastycznego sezonu pełnego emocji zdobył tytuł mistrza świata, mimo że mechanicznie samochód był gorszy od samochodów jego rywali. Nie będzie tak w 1987 roku. Prost zakończył ćwiczenie bez podium. Powód ? Pojawienie się silnika Hondy na boku Williams, którego występy były w tym roku fenomenalne. McLaren będzie musiał poczekać, żeby z tego skorzystać... To już koniec sezonu 1988. Ale niejaki Ayrton Senna zostaje kolegą z drużyny Profesora, początek największej rywalizacji w Formule 1.
Prost-Senna, współ-rywale, ale przede wszystkim rywale
Oba zjawiska są na równych prawach, z identycznymi samochodami. Obaj piloci odpowiadają na ciosy i ton wzrasta. Do 30 października na Suzuce ta dwójka zapewni widzom niezapomnianą bitwę, póki tytuł jest w zasięgu wzroku. Jeśli Senna słabo rozpocznie wyścig, po zapierającym dech w piersiach początku wyścigu uda mu się dogonić, a następnie wyprzedzić Prosta. Senna ostatecznie został mistrzem w 1988 roku, wyprzedzając swojego rywala Prosta. Pierwsza bitwa wygrana przez Brazylijczyka, ale nie wojna... Rywalizacja osiągnęła swój punkt kulminacyjny w kolejnym sezonie, podczas tej samej Grand Prix: jeszcze jedna bitwa na Suzuce. Tym razem Pro prowadzi w mistrzostwach. Nie ma wyboru: aby zdobyć tytuł, nie może pozwolić Sennie przejść. Nie poddał się: zderzenie dwóch samochodów i dwie emerytury. Prost odzyskuje koronę.
Następnie Prost odchodzi Ferrari w sezonie 1990–1991: obaj rywale nie są już członkami drużyny. Tym razem Senna prowadzi w mistrzostwach: jeśli Prost nie powiedział ostatniego słowa, Senna mści się za kolizję z poprzedniego sezonu i powala samochód Francuza na ziemię. Krótko mówiąc, Senna jest nowym mistrzem. Zmęczony Prost wziął roczny urlop naukowy od F1, podczas gdy jego rywal zdobył w tym sezonie nowy tytuł. Wynik: trzy tytuły z każdej strony, piłka w środku. Rywalizacja wciąż jest żywa, ale słabnie.
Ostatni bastion i ponowne nawrócenie
W roku finansowym 1992 Nigel Mansell po 12 latach kariery został koronowany na mistrza świata. Ale idylla między Anglikiem a jego zespołem Williams-Renault burzy się: Mansell odchodzi IndyCar. Wtedy miejsce jest wolne. Prost postanawia wrócić za kierownicę i na koniec fantastycznego sezonu, wciąż walcząc z Senną, zdobywa swój czwarty i ostatni tytuł. Następnie zdecydował się zakończyć karierę w F4, będąc u szczytu swojej gry i zmęczony.
Emerytowany Prost nie opuszcza wybiegów. Po tym, jak był konsultantem telewizyjnym, kupił zespół Ligier od Flavio Briatore: tak narodziły się Prost GP. Dzięki swojej wiedzy z zakresu mechaniki i doświadczeniu Alain Prost i jego zespół rozpoczęli w 1997 roku obiecujący start. Jednak zarządzanie zespołem okazało się niezwykle skomplikowane. Zimą 2002 roku zespół zniknął z powodu braku wyników i wsparcia finansowego.
„Witam Alain i jeszcze raz dziękuję” – napisał Christian Courtel w numerze 900 AUTOtygodniowo kilka dni po ogłoszeniu końca kariery Alaina Prosta. Przede wszystkim dziękuję Alainowi za tę wspaniałą karierę, dzięki której Francja znalazła się na szczycie sportów motorowych.
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)