Odszyfrowanie: jak Leclerc stracił wszystko w sześciu rundach w Monako

Zaczynając od pole position, Charles Leclerc prowadził w Grand Prix Monako aż do 16. okrążenia. Jednak zła strategia Ferrari i irytujący spóźnialscy pozbawili Monako zwycięstwa już po kilku okrążeniach.

opublikowany 30/05/2022 à 18:02

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

Odszyfrowanie: jak Leclerc stracił wszystko w sześciu rundach w Monako

Na sześciu okrążeniach Charles Leclerc stracił zwycięstwo w Monako © Julien Delfosse / DPPI

Czasami wystarczy jedna zła decyzja, aby wszystko wywrócić do góry nogami. Charles Leclerc miał gorzkie doświadczenie w niedzielę w Monako. Startując z pole position i prowadząc w wyścigu od samego początku, Monako wydawało się, że w końcu może zabłysnąć na ojczystej ziemi. Deszcz, który opóźnił wyjazd o prawie godzinę, wreszcie ustał. W miarę upływu okrążeń tor szybko wysychał. Przed 16. okrążeniem kilku kierowców z tyłu stawki lubi Pierre Gasly założył opony pośrednie. Czasy zaczęły słabnąć... i wtedy sprawy wśród przywódców nabrały przyspieszenia. 

Okrążenie 16: Pérez zatrzymuje się pierwszy

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Leclerca – 2) Sainz – 3) Perez – 4) Verstappen - 5) Norris

Widząc niesamowite czasy okrążeń Pierre’a Gasly’ego na oponach pośrednich, czerwony Byk podejmuje ryzyko sprowadzenia Péreza do boksów. Meksykanin jako pierwszy zatrzymał się wśród liderów. Przed wjazdem do alei serwisowej Checo traci 3 sekundy do Sainza i 8 sekund do Leclerca. Zakłada buty pośrednie i traci 27 sekund do Leclerca. 

Okrążenie 17: Oszustwa w Ferrari

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Leclerc – 2) Sainz – 3) Verstappen – 4) Norris – 5) Pérez

W Ferrari, zastanawiamy się, jaką strategię przyjąć. Dwie możliwości: zastosować strategię Péreza, przechodząc na opony przejściowe na następnym okrążeniu, lub kontynuować jazdę i spróbować później bezpośrednio przejść na opony suche. 

Początkowo Ferrari chce wypróbować pierwszą opcję… ale z Sainzem, który jako pierwszy zostaje poproszony o powrót. Hiszpan odpowiada inżynierowi, pytając, czy nie lepiej poczekać i nieco później przejść bezpośrednio na opony typu slick.

Następnie Ferrari zmienia zdanie i prosi Sainza, aby trzymał się z daleka, podczas gdy Leclerc również kontynuuje. Z tyłu Pérez wraca kilka sekund. Wychodząc za Norrisem, nie będzie musiał nawet walczyć, ponieważ Brytyjczyk również zatrzyma się na końcu okrążenia. 17. okrążenie: przewaga do Leclerca wynosi niecałe 25 sekund.

Okrążenie 18: Leclerc i Verstappen odpowiadają, Pérez obejmuje prowadzenie

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Leclerc – 2) Sainz – 3) Verstappen – 4) Pérez – 5) Russell

Na początku 18. okrążenia Charles Leclerc woła przez radio do swojego zespołu: „Przejściówki byłyby znacznie szybsze. » Po kilku sekundach Ferrari i Leclerc zgadzają się zatrzymać na końcu okrążenia. Różnica do Sergio Péreza spadła do niecałych 20 sekund: czas Meksykanina na oponach pośrednich jest o 7 sekund lepszy od ostatniego okrążenia Leclerca na mokrych oponach!

Ferrari zakłada opony przejściowe na Charlesa Leclerca, który pojawia się daleko za Pérezem, 5 sekund przed nim! Max Verstappen podąża za Monako do boksów i zajmuje 4. miejsce. Carlos Sainz jako jedyny pozostał na torze i chce spróbować od razu przejść na opony suche.

Runda 19: Sainz kontynuuje swój wysiłek, Leclerc jest już pokonany

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Sainz – 2) Pérez – 3) Leclerc – 4) Verstappen – 5) Russell

Leclerc po zatrzymaniu znajduje się zatem za Pérezem, poleman został już uwięziony przez kierowcę Red Bulla. Z przodu Carlos Sainz utrzymywał się na torze na mokrych oponach, ale Pérez dogonił go o 5 sekund na okrążeniu. Ferrari nie ma już wyboru: musimy postawić na jeden przystanek dla Sainza. 

Okrążenie 20: Spóźniony Albon utrudnia Leclercowi 

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Sainz – 2) Pérez – 3) Leclerc – 4) Verstappen – 5) Russell

W peletonie pierwsi kierowcy wracają do boksów, aby założyć suche opony. Trasa jest zdecydowanie sucha, ale zjazd z pit-stopu jest nadal bardzo mokry. Dlatego zakręt wyjściowy jest bardzo powolny.

Ustawiony na 2. pozycji Leclerc miał trudności z pokonaniem spóźnionego zawodnika przez prawie całe okrążenie, Alexander Albon. Pilot Williams, który właśnie się zatrzymał, nie odsunął się pomimo niebieskich flag. Leclerc denerwuje się i złości w radiu, tracąc przy tym kilka cennych sekund. Albon oddala się na prostą od startu do mety.

Okrążenie 21: Katastrofa w Ferrari 

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Sainz – 2) Pérez – 3) Leclerc – 4) Verstappen – 5) Russell

Większość kierowców wraca do boksów i zakłada twarde opony na suche tory. Ferrari decyduje, że to właściwy moment, aby zatrzymać lidera, Carlosa Sainza. Hiszpan zatrzymuje się, aby założyć twarde opony.

Następnie nastąpiła dramatyczna sekwencja dla Charlesa Leclerca. Jego inżynier, Xavier Marcos Padros, najpierw poprosił go, aby wrócił i założył slicki. Monako zgadza się… ale Ferrari wycofuje się kilka sekund później: „Bądź na dobrej drodze, pozostań na dobrej drodze!” ». Za późno, Leclerc jest już w alei serwisowej. Problem: Sainz nadal jest na miejscu, aby zmienić opony!

Monako natychmiast rozumie, co się dzieje i zaczyna przeklinać, czekając przez długie sekundy, aż mechanicy zwolnią jednomiejscowy przez Sainza. Ze swojej strony Red Bull się nie spieszy. Austriacki zespół wie, że okrążenie wyjazdowe obu Ferrari będzie powolne ze względu na mokrą trajektorię w alei serwisowej. Pérez i Verstappen kontynuują jazdę jeszcze przez jedno okrążenie. Carlos Sainz wypada 19 sekund za Pérezem, Leclerc jest 5. za Norrisem. Katastrofa dla Monako.

Okrążenie 22: Pérez wychodzi na prowadzenie, Verstappen wyprzedza Leclerca

Klasyfikacja na początku rundy:
1) Pérez – 2) Verstappen – 3) Leclerc – 4) Norris – 5) Leclerc

Jedno okrążenie później Red Bull dwukrotnie zatrzymał się wraz z Pérezem i Verstappenem. Obaj kierowcy przyjeżdżają, aby założyć twarde opony. Sergio Pérez wykorzystuje powolne okrążenie wyjazdowe Carlosa Sainza (zawstydzony Latifi przed tunelem), aby zyskać przewagę nad Ferrari. Z tyłu Max Verstappen robi to samo z Charlesem Leclercem i wspina się na trzeci stopień podium.

Red Bull osiągnął prawdziwy majstersztyk pod względem strategii. Z drugiej strony Ferrari zostaje pokonane, ofiara serii złych wyborów i elementów zakłócających wyścig. Charles Leclerc, który przed 16. okrążeniem był na dobrej pozycji, sześć okrążeń później znalazł się na czwartej pozycji, nie popełniając najmniejszego błędu. Potężny cios dla tego, który liczył wreszcie na zwycięstwo u siebie, w Monako.

Klasyfikacja końcowa:
1) Pérez – 2) Sainz – 3) Verstappen – 4) Leclerc – 5) Russell

CZYTAJ TAKŻE > Mistrzowskie uderzenie Sergio Péreza w Monako

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)