2 lata temu: 103. i ostatnie podium Renault w F1 dzięki Estebanowi Oconowi

Renault stanęło na 103. podium w F1 dzięki Estebanowi Oconowi na „owalnym” torze Sakhir 6 grudnia 2020 r. Spojrzenie wstecz na kontrolowany wyścig oraz miejsce zajmowane przez francuską firmę w statystykach F1.

opublikowany 06/12/2022 à 17:37

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

2 lata temu: 103. i ostatnie podium Renault w F1 dzięki Estebanowi Oconowi

Esteban Ocon zajął 2. miejsce w GP Sakhir 2020. © DPPI / A. Vincent

6 grudnia 2020 roku fani Formuła 1 był świadkiem pierwszego i jedynego zwycięstwa Racing Point w Grand Prix dzięki Sergio Pérezowi na „zewnętrznym” torze w Sakhir (Bahrajn). Ale zwolennicy Renault Zachowaj w pamięci 103. i ostatnie podium zdobyte przez Losange w F1Esteban Ocon.

Stosunkowo dyskretny w swoim pierwszym sezonie w drużynie francuskiej, Norman często cierpi z powodu dominacji Daniel Ricciardo, która prowadzi drugą kampanię w kolorze żółto-czarnym w dużym rozmiarze. Australijczyk ma już na swoim koncie dwa podium Renaultna torze Nürburgring (Niemcy) i Imola (Włochy) jego notowania rosną, podczas gdy jego kolega z drużyny stara się znaleźć odpowiednią prędkość podróżną za kierownicą RS20.

„Esteban przybywa po roku naukowym do zespołu, który wciąż szuka siebie i w którym Daniel (Ricciardo) jeszcze wyraźniej ugruntował swoją pozycję, odnotowany Alain Prost, wówczas dyrektor niewykonawczy w Renault Sport Racing, przed GP Sakhir. Inadrobił już znaczną część straty, szczególnie w kwalifikacjach. Nadal musi być trochę bardziej regularny. Widzi też, że Daniel jest obecnie w bardzo dobrej formie. To musi być dla niego trochę skomplikowane. Ale to nie jest rozczarowanie; To coś bardzo normalnego.”

Spotkanie z Sakhirem ponownie posadzi Estebana Ocona w siodle. Starcie Leclerca (Ferrari) i przyszłego zwycięzcy Péreza, w połączeniu z porzuceniem Verstappen (czerwony Byk), pozwoliło Oconowi, który startował na średnich oponach z 11. rzędu, już na pierwszym okrążeniu zyskać trzy pozycje. Następnie Francuz jeździł na komplecie żółtych opon do 1. z 42 okrążeń wyścigu, po czym zatrzymał się tylko na oponach Durs. Przy kolejnym podaniu dokonał zdecydowanego wyprzedzenia Lance Stroll (Punkt wyścigowy).

Korzystając z ciepłych opon, Ocon wyprzedził Kanadyjczyka na zewnętrznej stronie czwartego zakrętu kosztem śmiałego i zwycięskiego manewru, który zapewnił mu 4. miejsce. Ponieważ podczas drugiego samochodu bezpieczeństwa Francuz, podobnie jak Racing Points, zdecydował się pozostać na torze i piął się po szczeblach hierarchii.

Esteban Ocon do końca zachował swoją rangę; występ ten wywołał kilka łez radości, do których zainteresowana osoba przyznała się bez wstydu. „Kiedy nie osiągasz najlepszych wyników w tym sporcie, zaczynasz słyszeć krytykę. Jednak ważni ludzie wokół mnie zawsze mnie wspierali, a zespół nigdy nie przestał we mnie wierzyć i nadal atakowaliśmy. »

„Żyjemy w niezwykle konkurencyjnym środowisku, w którym oczywiście istnieje rywalizacja wynikająca z mistrzostw, ale tylko jedno wewnętrzne odniesienie, którym jest twój kolega z drużyny, powiedział nam główny zespół Losange, Cyril Abiteboul. Kiedy w kwalifikacjach dojdziemy do wyniku 15-1, zaprzeczeniem rzeczywistości byłoby stwierdzenie, że ona nie istnieje. Czy w drużynie był kryzys? NIE. Czy wśród niektórych osób mogą zacząć pojawiać się wątpliwości? Nie były to rzeczy werbalizowane. Czy to są rzeczy, które Esteban mógł wyczuć? Prawdopodobnie. Dlatego ten wynik jest ważny i dlatego zespół zjednoczył się wokół niego.

Kto wyprowadził Renault na podium?

Esteban Ocon jeszcze o tym nie wiedział w noc Sakhir, ale Habs zapewnili Renault ostatnie podium, zanim zespół zmienił nazwę na tzw. Alpine.

Pierwsze podium dla Régie wniósł jednocześnie Jean-Pierre Jabouille, twórca silnika V6 Turbo w F1 i Wytrzymałość pod koniec lat 1970-tych i René Arnoux podczas Grand Prix Francji 1979. Na torze Dijon-Prenois obaj mężczyźni przywieźli do Losange podwójną antologię, naznaczoną bójką pomiędzy Arnoux i Gillesem Villeneuve.

Człowiekiem, który wspiął się na większość podium Renault w F1, jest Fernando Alonso, któremu przypisano 41 podium w latach 2003–2008. Jest następcą czterokrotnego mistrza świata Alaina Prosta, autora 17 podium w latach 1981–1983. René Arnoux ma 11 podium w latach 1979–1982.

Fernando Alonso w barwach Renault zajął drugie miejsce w GP Francji w 2 roku na torze Magny-Cours.

Fernando Alonso w barwach Renault zajął drugie miejsce w GP Francji w 2 roku na torze Magny-Cours. © DPPI / G. Levent

Z łączną liczbą 103 podium Renault zajmuje 8. miejsce wśród producentów najczęściej reprezentowanych na podium F1, pomiędzy Brabhamem (124) Benettonem (102).

CZYTAJ TAKŻE > 45 lat Renault w Formule 1: siedem żyć Losange

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)