Wszystkiego najlepszego, Franck Montagny!

Wśród najbardziej utalentowanych kierowców swojego pokolenia Franck Montagny zawsze wykazywał się pewnym nonkonformizmem, który czasami drogo go kosztował. Dziś obchodzi swoje 46 urodziny!

opublikowany 05/01/2024 à 10:35

Artykuł wstępny

1 Zobacz komentarze)

Wszystkiego najlepszego, Franck Montagny!

Wszystkiego najlepszego dla Francka © Florent Gooden / DPPI

Mistrz Francji karting Franck Montagny, kadet w 1992 r., dwa lata później wystartował w Formule Campus (przodku F4) i od razu wygrał. Czwarty w Mistrzostwach Francji Formuły Renault w 1995 roku na początku kolejnego sezonu w Le Mans uległ poważnemu wypadkowi, przez co na kilka miesięcy znalazł się poza torami. Dostęp do F3 w 1997 roku udowodnił, że nie stracił nic ze swoich umiejętności, zajmując 4. miejscee ostateczna ranga. W następnym roku o włos nie udało mu się zdobyć tytułu.

Dwa tytuły w Formule Nissan skierowały Francka Montagny'ego w stronę... F1 ©DPPI

Po dwóch rozczarowujących sezonach w F3000 w Dams, odbił się w Open Telefonica (przyszłe World Series Nissana, a następnie Renault), dont il devient champion en 2001 et 2003. Cette dernière année, il devient pilote-essayeur de Renault F1, mais trois ans de collaboration ne déboucheront sur rien de concret. Après avoir disputé une séance d’essais sur Jordan-Toyota lors du GP d’Europe 2005 au Nürburgring, Montagny obtient enfin une vraie chance en 2006 chez Super Aguri-Honda. Engagé comme 3e kierowca wystartował w GP Europy na torze Nürburgring po wyprzedzeniu japońskiego Yuji Ide. Zmuszony do przejścia na emeryturę, po raz pierwszy przybył do Monako, gdzie zajął 16. miejscee trzy tury. Ukończył także 18e na Silverstone i 16e na Magny-Cours, tracąc za każdym razem trzy rundy. Po GP Francji musiał ustąpić miejsca Sakonowi Yamamoto i powrócić na stanowisko kierowcy testowego. Stanowisko, na które został zatrudniony w 2007 roku przez Toyotę. Podobnie jak w przypadku Renault, ta sytuacja nie pozwoli mu się ścigać.

Chociaż Franck Montagny brał udział w testach dla Renault, Jordan, Toyoty i Force India, zawdzięcza Super Aguri udział w siedmiu Grand Prix w 2006 r. © DPPI

Po nieudanych testach z Force India Francuz zwrócił się do Champ Car (2e w Long Beach), A1 GP i Superleague, a następnie szczególnie w kierunkuWytrzymałość. Widziany w Pescarolo Sport, Cadillac/Dams i Oreca, zajmuje 2. miejscee z 24 godziny Le Mans 2006, w Pescarolo-Judd. Został zatrudniony w 2008 roku przez Peugeot którego będzie filarem przez cztery pory roku. Jeśli odmówi się mu sukcesu w Le Mans (2e w 2009 r. 3e w 2008 i 2011 roku, w 2010 roku zepsuł się silnik, gdy był na prowadzeniu), więcej uzyskał w Le Mans Series niż w ILMC (Puchar Interkontynentalny Le Mans) lub nawet w ALMS (Amerykańska seria Le Mans) z trzema zwycięstwami w Petit Le Mans. Wycofanie się Peugeota na początku 2012 roku pozostawiło go w oczekiwaniu. Znajduje schronienie w Formule e w Andretti Autosport. Pozytywny wynik testu antydopingowego, po którym nastąpiło dwuletnie zawieszenie, mógł na dobre zakończyć jego karierę wyścigową. Od teraz Franck jest błogosławieństwem dla swoich fanów i zachwyca widzów Canal+ swoją wiedzą, dowcipnymi słowami i niezmiennym entuzjazmem.

Margot Laffite i Franck Montagny © Florent Gooden / DPPI

CZYTAJ TAKŻE > Retro F1 – Wielki Świadek: Franck Montagny

1 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

05 o 01:2023

Trochę zbyt nonkonformistyczny jak na padok F1, nasz Francky de Canal!

1

Aby napisać komentarz