15 najlepszych Grand Prix dekady wybranych przez internautów (2/3)

Wielu z Was odpowiedziało na naszą ankietę dotyczącą Waszego najlepszego Grand Prix dekady 2010. Oto wyniki od 10. do 6. miejsca.

opublikowany 06/12/2019 à 11:01

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

15 najlepszych Grand Prix dekady wybranych przez internautów (2/3)

Grand Prix Malezji 2012: 3 głosy

Zniknięte z kalendarza od 2017 roku malezyjskie wydarzenie było wielokrotnie zakłócane przez gwałtowne burze. Zawody rozgrywane w środku pory monsunowej w marcu i kwietniu na rozległym torze Sepang były czasami nawet przerywane, jak w 2012 roku. 

Po ośmiu okrążeniach kierownik wyścigu wywiesił czerwoną flagę, gdyż ulewa na starcie wzrosła.

 

 

Zaczął od słupa, Lewis Hamilton (McLaren) wiedział, jak utrzymać kurs, będąc za nim, Zderzyli się Romain Grosjean (Lotus) i Michael Schumacher (Mercedes).

 

 

Musimy poczekać prawie godzinę, zanim burza stanie się jedynie odległym wspomnieniem. Kiedy wypuszczane są duże koty, opony „deszczowe” są nieodpowiednie. Musimy przyjąć z powrotem „pośredników”. Młody Sergio Pérez (Sauber, 22 lata) czekać do ostatniej chwili, aby się zastosować. W ten sposób po raz pierwszy poprowadził GP, już na drugim roku swojej kariery F1.

Tymczasem Fernando Alonso (Ferrari) przejmuje prowadzenie. Jeszcze raz, deszcz zaciera nierówności pomiędzy samochodami ; piękna Włoszka, o której plotka o rażącej reaktywności dopiero zaczyna szerzyć się w radiu, po raz pierwszy poczuła się spokojna. 

Dwukrotny mistrz świata izoluje się z przodu, choć nie do końca. Rzeczywiście, nieoczekiwany Sergio Pérez jest jeszcze szybszy i ma czerwony błysk w celowniku. Pojedynek zawieszony, czas założyć opony typu slick. Trajektoria wysycha, ale otoczenie jest nadal mokre. Gówno!

 

 

Meksykanin po raz kolejny dogania Hiszpana. To tak, jakby nosił siedmioligowe buty! Obraca się o ponad sekundę szybciej na okrążenie. Do skrzyżowania brakowało osiem okrążeń przed końcem, a Sergio Pérez użył nawet systemu DRS na prostej w boksie.

Następnie zastanawiamy się, jak zwycięstwo może mu umknąć. Nie wierzy w to Peter Sauber, który nigdy nie wygrał Grand Prix w swoim imieniu (Robert Kubica wygrał w Kanadzie w 2008 roku pod nazwą BMW-Sauber), a który ma jednomiejscowy środek stołu. 

Na 50. okrążeniu Sergio Pérez znajduje się bardzo blisko tylnego skrzydła Ferrari. Tym razem mu się uda, musi tylko poczekać kilka tur. „Checo, uważaj, potrzebujemy tego (drugi) miejsce ", ogłasza przez radio swojego inżyniera. 

Bez wątpienia uważał, że błąd może łatwo nastąpić. Miał rację: Sauber mija dwa koła na mokrym krawężniku i wyjeżdża na asfaltowy zjazd. To koniec, musimy zadowolić się drugą pozycją! 


Uścisk dwóch pilotów. W tle Stefano Domenicali, były trener Scuderii. © DPPI /F.Flamand

Pomimo tego wyniku, na podium błyszczy młodzieńczy Sergio Pérez, prawie więcej niż Fernando Alonso, który pokazał, że talent może zrównoważyć wewnętrzne osiągi samochodu.

Czy wiesz, że? Sebastian Vettel (czerwony Byk, 11) porównano Narain Karthikeyan (HTZ) z " ogórek ", po kontakcie między dwoma mężczyznami pod koniec wyścigu. Niemiec nie zdobył punktu z powodu przebicia Hindusa. Pomachał nawet środkowym palcem! 

 

 

Grand Prix Azerbejdżanu 2017: 4 głosy 

O ile inauguracyjna edycja azerskiej imprezy była wyjątkowo nudna, o tyle drugie przyjście było szalone. 

Gdzie zacząć ? Jednym z najbardziej uderzających obrazów dekady: starciem dwóch tenorów chwili, Sebastiana Vettela (Ferrari) i Lewisa Hamiltona (Mercedes) przed zakończeniem neutralizacji na 19. okrążeniu:

 

 

Brytyjczyk zwalnia wychodząc z zakrętu, zaskakując Niemca, który go uderza. Pod wpływem emocji Ferrari podjeżdża na wysokość mercedesa i pochyla się, by dać lekki cios koło w koło. 

W czasach, gdy wszystko jest wygładzone, a piloci mają stałą kontrolę nad swoimi działaniami, sekwencja wyznacza duchy. „To nie pierwszy raz, kiedy to robi. Jego wznowienie było zatem bardzo dobre. 

Bycie tuż za nim z innymi samochodami powoduje reakcję łańcuchową. Gdybym został ukarany, uznałbym za normalne ukaranie także jego”, wyjaśnione Sebastian Vettel, ukarany 10-sekundowym zatrzymaniem i startem. 

Ze swojej strony, Lewis Hamilton nie zrozumiał tego gestu. „Jeśli chce udowodnić, że jest mężczyzną, możemy to rozwiązać poza torem, twarzą w twarz. 

Taka jazda jest nieodpowiedzialna, prowadzi niebezpiecznie i stwarza zagrożenie dla innych kierowców. Konsekwencje mogły być jeszcze gorsze. Jaki obraz daje młodym widzom widok mistrza świata zachowującego się w ten sposób? »

Kilka chwil później koledzy z drużyny Sergio Pérez i Esteban Ocon (Force India) spiekają się. Wynik: podium odlatuje, Francuz zajmuje 6. miejsce, a Meksykanin się poddaje. Ciepła atmosfera między nimi po wydarzeniu. „Brakuje mu doświadczenia i jego sposób jazdy karze zespół który stracił dzisiaj wiele punktów ze swojej winy”– mówi Sergio Pérez.

 

 

„Kopał mnie już między 1. a 2. zakrętem, ale takie są wyścigi. Awaria jest jedną z rzeczy, które mogą się zdarzyć. Dopilnujemy, żeby taka sytuacja nigdy się nie powtórzyła”. odpowiada Tricolore (nie udało się, ponownie zderzą się w Spa i Singapur).

Szukając uważnie, znajdujemy kolejną perłę, niepokojącą Nico Hülkenberg (Renault). Kibice Niemca bardzo na to liczyli pierwsze podium. Nawigacja w pierwszej piątce wyglądała dobrze, dopóki zbyt ciasny zakręt już nie psuje prawe przednie zawieszenie. 

Co jeszcze ? Ach, tak: okres czerwonej flagi, nie ze względu na pogodę, ale w celu usunięcia gruzu pozostawionego przez kilka kolizji podczas pierwszych okrążeń. Również podczas tej przerwy Kimi Räikkönen (Ferrari) wygłosił w radiu jedną ze swoich najlepszych tyrad:

 

 

Jakiś czas później Lewis Hamilton doznał dziwnego uszkodzenia, zwolnienie zagłówka. Zmuszony do zjazdu do boksów, aby naprawić element, dojedzie za Sebastianem Vettelem (4. i 5. miejsce). 

Nie będzie to dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli przeczytałeś pierwszą część Top 15, Daniel Ricciardo (Red Bull) jest profesjonalistą w szalonych wyścigach. Australijczyk omija wszystkie pułapki i wygrywa w stolicy Azerbejdżanu efektownym potrójnym wyprzedzaniem w roli przewodnika po płetwie rekina: 

 

 

A potem zobacz nowicjusza Lance Stroll (Williams, 18 lat) na trzecim stopniu podium, to podsumowuje niespójność tej rundy. Wkraczając w rok 2020, to trzecie miejsce będzie ostatnim podium dla angielskiej drużyny. 

 

 

Grand Prix Stanów Zjednoczonych 2018: 4 głosy 

Kimi Räikkönen to jeden z ulubionych kierowców entuzjastów F1. Dowodzi tego ranking, w którym odniósł swoje 21. i (prawdopodobnie) ostatnie zwycięstwo w Austin (Teksas) w październiku 2018 r. 

Cholera, na to czekaliśmy! Z kalkulatorem AUTOtygodniowo, Dotarliśmy do limit czasowy wynoszący 114 wyścigów, tj. 5 lat, 7 miesięcy i 4 dni zanim spokojny kierowca powrócił na pierwsze miejsce, pomiędzy Grand Prix Australii w marcu 2013 r. a Grand Prix Stanów Zjednoczonych w 2018 r. 

 

 

„Iceman” najwyraźniej pozostał niewzruszony presją wywieraną przez Lewisa Hamiltona (Mercedes), mimo że mistrz miał świeższe opony. Pod koniec wyścigu Finn ponownie odwrócił się tyłem Max Verstappen (Red Bull) i ponownie Hamilton. 

„Jestem szczęśliwszy niż zajęcie drugiego miejsca”– deklaruje zwycięzca. Jest oczywiste, że Kimi Räikkönen się nie zmieni…

Grand Prix Włoch 2019: 4 głosy

Moglibyśmy podsumować preferencje tego wyścigu jako: „Forza Ferrari”! Oprócz sukcesu Fernando Alonso w 2010 r. Seul Charles Leclerc przez całą dekadę wnosił flagę Prancing Horse na szczyt podium Monzy.

 

 

Ta edycja jest pełna napięcia, gdyż Monako i Lewis Hamilton (Mercedes) nie robią absolutnie żadnej przysługi. Doświadczenie Anglika pozwala mu na utrzymywanie kontaktu z młodym liderem, ale zapał młodości jest najsilniejszy.

 

 

 

 

Charles Leclerc to kolejny mężczyzna za kierownicą. Obiecane zwycięstwo w Austrii, ale skradzione przez męskiego Maxa Verstappena (Red Bull), głęboko zmieniło jego sposób walki na torze. Odtąd to wojna, ale przy odrobinie przewidywania, która pozwala mu ujść na sucho. 

Kilkakrotnie musiał bronić swojej pozycji przed Mercedesem. Kulminację osiąga się po ominięciu pierwszej szykany. Lewis Hamilton atakuje od zewnątrz, ale jest delikatnie wypychany na zewnątrz. Fani są zachwyceni!

 

 

Lewis Hamilton, który rok wcześniej pokonał Scuderię u siebie, przyznał się do porażki po tym, jak nie udało mu się zahamować. To nie jest lokaj Valtteri Bottas (Mercedes), co niepokoi Charlesa Leclerca, który stawia opór do końca pomimo bardziej zużytych opon i nieobecności nieobliczalnego Sebastiana Vettela. 

 

 

Grand Prix Niemiec 2019: 5 głosów 

Rain i F1 zawsze dobrze ze sobą współgrają. To nie ostatnie spotkanie na Hockenheim, które mu zaprzeczy. Cóż za eksplozja przygód! 

 

 

Wyruszywszy na linię frontu, Mercedes pragnie w najpiękniejszy sposób uczcić swoje 125-lecie. Żadna z maszyn nie zajęła jednak miejsca w pierwszej piątce. Lewis Hamilton dwukrotnie był zaskoczony kałużami, ale zdołał kontynuować jazdę (5.), podczas gdy Valtteri Bottas zniszczył mu przód. 

 

 

Ponadto spotykamy naszego drogiego Nico Hülkenberga, który zawsze jest na miejscu, gdy warunki są trudne... zanim popełnia błędy. Ta stracona szansa jest ostatnią w jego karierze w F1 w Renault: 

 

 

Opuściłem ostatni po problemie mechanik w kwalifikacjach Sebastian Vettel (Ferrari) przechodzi między kroplami dosłownie i w przenośni. Czterokrotny mistrz świata awansował na drugie miejsce i dodał trochę otuchy drużynie The Reds po odejściu na emeryturę Charlesa Leclerca, który doświadczył aquaplaningu na oponach typu slick.

Strategie są trudne do przewidzenia ze względu na wysychający tor. W tej małej grze Lance Stroll (Racing Point, 4. miejsce) i duch Daniił Kwiat (Toro Rosso, 2. miejsce) zająć posterunki. Rosjanin, wówczas bezceremonialnie zwolniony przez Red Bulla Toro Rosso wcześniej, wraca przez drzwi wejściowe z pierwsze podium włoskiej drużyny od 11 lat! 

Dwie statystyki potwierdzają szalony charakter tego wyścigu. Romain Grosjean notuje swój najlepszy wynik w tym roku (7.) i ocalały Robert Kubica przynosi Williamsowi jedyny punkt w sezonie (10. miejsce). Symboliczne zwycięstwo Polaka, którymyśleliśmy, że przegraliśmy ze sportem motorowym po strasznym wypadku rajdowym w lutym 2011 roku. 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz