Podium Vettela w Baku: jednodniowy wyczyn czy powrót?

Uznany przez cały świat F1 po drugiej pozycji w Baku, wydaje się, że Vettel osiągnął lepszy poziom w Aston Martinie. Chyba, że ​​jest to powiązane z innymi elementami...

opublikowany 13/06/2021 à 10:08

Quentina DUBOISA

0 Zobacz komentarze)

Podium Vettela w Baku: jednodniowy wyczyn czy powrót?

Czy Vettel wraca do akcji? / © Foto Antonin Vincent / DPPI

W Baku na podium stanął nie jeden zwycięzca, a trzech. Wśród nich czterokrotny mistrz świata: Sebastian Vettel. Ten, który był tak krytykowany od 2018 roku i jego wyjścia z toru na Hockenheim. Ten, którego Binotto nie był już poszukiwany i Ferrari. Ten, który przeżył sezon 2020 na granicy akceptowalności wśród czerwonych i rozpoczął współpracę z Aston Martin delikatny.
Niemieckiemu kierowcy w Baku kibicowano, jakby właśnie wygrał wyścig. I nie bez powodu: Vettel zapewnił Astonowi Martinowi pierwsze podium w sezonie Formuła 1. Ale co więcej, na padoku znalazł się czas na wyścig z kierowcą, który tak bardzo nas zadziwił w przeszłości. Alonso, Leclerc, Raïkkönen, Ricciardo, Mick Schumacher między innymi odwiedzili go po przybyciu, aby go przywitać i pogratulować. Oznaka szacunku, która wiele znaczy. Dla Helmuta Marko nie ma pytań, wielki Vettel powrócił: „To był Vettel, którego znamy, sposób, w jaki wchodził na podium, ale przede wszystkim podczas manewrów wyprzedzania, ale także walk z Gasly i pierwsza runda. Bardzo się cieszę, że ta zmiana nastąpiła dość szybko i mam nadzieję, że tak będzie również w innych wyścigach. Jest numerem jeden w drużynie Przechadzka. "
 

Zatrważające statystyki w Baku

Vettel w Baku, mecz! Osoba nosząca numer 5 panikuje statystyki w Azerbejdżanie. Tak naprawdę nigdy nie osiągnął gorszego wyniku niż 4. miejsce od wprowadzenia tego wyścigu w 2016 roku. W tym samym roku w wyścigu, który nie cieszył się większym zainteresowaniem, zajął drugie miejsce za Rosbergiem, podczas gdy Baku rozgrywane było pod nazwą Grand Prix d 'Europe. W następnym roku, pomimo porażki z Hamiltonem w samochodzie bezpieczeństwa, ówczesnym rywalu o tytuł, zajął 2. miejsce za Ricciardo, Bottas i spacer. W 2018 roku, gdy dzień wcześniej był o krok od wygrania Grand Prix po świetnym pole position, podczas ponownego startu przegapił pierwszy zakręt i ponownie poniósł porażkę na 1. miejscu. Wreszcie w 4 roku wykorzystał błąd Charles Leclerc w Q2, aby być najlepszym z kierowców Ferrari i wspiąć się na 3. stopień podium. W sumie Vettel zdobędzie w Azerbejdżanie 75 punktów na 150 możliwych. To znacznie więcej niż Lewis Hamilton (63 punkty). Znak, że niemiecki kierowca systematycznie sprawnie stawia koła na ulicach Baku.
 

Efekt Vettela w Astonie Martinie?

Z wypowiedzi członków zespołu Aston Martin wynika, że ​​mieszkaniec Heppenheim wnosi swój akcent, szczególnie podczas odpraw. Na linii frontu Otmar Szafnauer, dyrektor zespołu:  „Sebastian wyniósł nasz sposób działania na nowy poziom. Lance nie jest debiutantem, jest z nami już od jakiegoś czasu, ale pomiędzy Lance'em i Sebastianem istnieje dobra dynamika. Sebastian ma więcej doświadczenia i sposób, w jaki przeprowadzamy podsumowania, nieco się zmienił… nie tylko Lance, ale cały zespół to przyjął. Coraz lepiej czuł się w samochodzie, nawet przed Monako. Wszyscy trochę poprawiliśmy nasze podejście do weekendu. Wszyscy się uczymy, Lance też, i razem popchniemy zespół do przodu. » Podobnie jak w Ferrari, Vettel jest teraz liderem zespołu. Jak długo ? Wiemy, że aby Sebastian mógł wystąpić, musi mieć za sobą zespół. Nie ma wątpliwości, że radosne sceny na mecie Grand Prix Azerbejdżanu stworzą silną więź między nim a jego zespołem, podobnie jak w przypadku Scuderii w 2015 roku po zwycięstwie w Grand Prix Malezji.
 

Vettel i „jego tory”

Nawet w sezonach, w których jest mniej dobry, Vettel radzi sobie z występami na „swoich torach”. Baku jest najbardziej uderzającym przykładem, ale inne obwody ilustrują ten efekt. Weźmy pod uwagę Singapur, kolejny obwód miejski. Od wprowadzenia tego toru w 2008 roku Vettel jest kierowcą, który przejechał najwięcej kilometrów na prowadzeniu na torze Marina Bay: 1 km w porównaniu do 277 km Hamiltona i „tylko” 1 km Alonso, który zajmuje trzecie miejsce w tym ćwiczeniu. W sumie mamy na koncie 262 zwycięstw, w tym jedno w 472 roku, w którym Ferrari nie do końca osiągnęło poziom Mercedes i jeden w 2019 r., obecnie ostatni Ferrari. Ale to także świetne okrążenia kwalifikacyjne, jak w 2015 czy 2017 roku, nawet jeśli znamy resztę... Japonia (8 podium) i Kanada (6 podium) również wchodzą do kręgu torów, na których Vettel radzi sobie na innym poziomie. I odwrotnie, Francja nigdy tak naprawdę nie uśmiechnęła się do niemieckiego pilota. W 5 r. zajmował 2018. miejsce po starciu z Bottasem na starcie, a w 5 r. zajął także 2019. miejsce, nie znajdując ani razu rytmu na Paulu Ricardie. Pojawienie się F1 w Castellet będzie wskaźnikiem poziomu wydajności Vettela.

 

 

Jeśli chodzi o zmartwychwstanie, musimy spojrzeć na wszystko z właściwej perspektywy. F1 wychodzi z dwóch nietypowych torów miejskich ze scenariuszami, które tylko te tory mogą dla nas zarezerwować. Vettel zawsze dobrze spisał się na tych dwóch torach, nawet w sezonach, w których nie spełniał oczekiwań. 
Niezależnie od tego, pewne odpowiedzi poznamy podczas następnego Grand Prix na bardziej konwencjonalnym torze. Zobaczymy więc u Paula Ricarda, czy trafimy na wielkiego Vettela, czy też Baku to tylko jednodniowy romans.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz