Prost i Renault, 46 lat wzlotów i upadków

Od swoich początków we francuskich mistrzostwach Formuły Renault po rolę dyrektora niewykonawczego zespołu Enstone, profesor spędził kilka żyć w firmie Diamond.

opublikowany 25/01/2022 à 10:30

Jeremy’ego Satisa

2 Zobacz komentarze)

Prost i Renault, 46 lat wzlotów i upadków

Prost i Renault © Marc de Mattia / DPPI

Kończąc współpracę, czterokrotny mistrz świata w F1 et Renault położyć kres wspólnej historii sięgającej prawie pół wieku. Idylla naznaczona kilkoma przerwami, sukcesami i porażkami. Każdy z nich był wspólnym wątkiem w historii drugiego, od początków kariery samochodowej młodego człowieka. Alain Prost. Po zwycięstwie za kierownicą Elfa francuski kierowca zadebiutował we francuskich Mistrzostwach Formuły Renault, zdobywając tytuł z autorytetem w 1976 roku, by rok później z takim samym sukcesem zmierzyć się z Europą, wciąż w ramach serii promowanej przez markę Diamond. Pierwsza prawdziwa współpraca Prosta z firmą Boulogne-Billancourt nastąpiła w 1981 roku, kiedy po roku pracy w zespole Prost dołączył do zespołu F1. McLaren. Za trzy lata ten, którego przezywaliśmy „Profesorem”, nabierze większego doświadczenia w swoim zawodzie jednomiejscowy żółty napędzany silnikiem V6 turbo. Sezony podczas których czyścił konto w Grand Prix (w Dijon-Prenois, 5 lipca 1981) kończąc nawet wicemistrzostwo świata za Nelsonem Piquetem w 1983. Już wtedy historia zakończyła się gorzką kaszanką... Alain Prost nosi w gardle fakt, że ówczesny szef jego zespołu, Gérard Larrousse, nie złożył skargi na Piqueta i Brabhama, których podejrzewano o nielegalne używanie benzyny o liczbie oktanowej. Prost, niczym zagorzały konkurent, którym już był, zatrzasnął drzwi i wrócił do McLarena. Potem musieliśmy czekać dziesięć lat, aby Francuz ponownie współpracował z marką. Tym razem pośrednio, bo Renault zmotoryzowane Williams, dla którego jeździł Prost, ówczesny trzykrotny mistrz świata. Napędzany francuskim silnikiem Alain Prost zdobył swój ostatni tytuł mistrza świata w 1993 roku, wyprzedzając swojego wieloletniego rywala Ayrtona Sennę i kolegę z drużyny Damona Hilla.

CZYTAJ TAKŻE > Alpine-Prost: rozwód za obopólną zgodą

Podczas swojego drugiego życia Alain Prost został mianowany ambasadorem marki w 2012 roku, choć tak naprawdę nie wiedzieliśmy, jaki był jego cel. Wykorzystuje swoją nową rolę, aby połączyć siły z Jean-Paulem Driotem i założyć zespół e-DAMS w Formuła E, uzyskanie wsparcia technicznego i sponsoringu tytularnego od marki. Biznes jest prawdziwym sukcesem. e-Dams Renault wygrywa pierwsze trzy edycje mistrzostw w 100% elektrycznych (2015, 2016, 2017) dzięki Sébastien Buemi. Następnie Szwajcar połączył siły z Nicolasem, synem Alaina. Prost ostatecznie sprzedał swoje udziały, gdy Renault zdecydowało się wycofać, aby w pełni skoncentrować się na F1. Tymczasem w 2017 roku Alain Prost został specjalnym doradcą Renault F1 Team, marki wierząc, że obecność byłego kierowcy jego kalibru będzie prawdziwym plusem, aby wynieść się na szczyt. Przez dwa sezony służył cennymi radami, nie angażując się bezpośrednio w codzienne życie zespołu. W 2019 roku nabiera jeszcze większego znaczenia. Oprócz funkcji ambasadora i specjalnego doradcy oficjalnie zostaje dyrektorem niewykonawczymEnstonei z definicji uczestniczy w strategicznych decyzjach zespołu. Kiedy Renault stało się Alpine w 2021 roku kandydował na prezydenta RPAlpine F1, a nawet twierdzi, że miał propozycję, na którą odpowiedziałby przychylnie, gdyby nie przybycie Laurenta Rossi na czele marki zmieniło wszystko. Jego zdaniem klimat, który był wewnętrznie szkodliwy, doprowadził do nieuniknionego rozwodu. Koniec cyklu między Prostem a Renault był często skomplikowany, ale to nigdy nie powstrzymywało ich przed ponownym spotkaniem po latach. Kto więc wie, czy nie powtórzy się taka sytuacja?

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

2 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

2 Uwagi)

S

Jakuba Morina

26 o 01:2022

W latach 1978 i 1979 Prost był już oficjalnym kierowcą Renault w F3 na niebieskim Martini w barwach Elfa i Renault. Mistrz Francji i Europy oraz zwycięstwo w Monako... Ale Jérémy się nie urodził ;-)) Do tego można by jeszcze dodać zwycięstwo w Andros Trophy 2011-12 na Dacii (co prawda to nie do końca Renault...)

DANIELA MEYERSA

25 o 01:2022

Tyle skrótów i przybliżeń. W 1983 roku zwolniony za odwagę twierdzenia, że ​​brak niezawodności wynika z szczypania grosza, że ​​Prost Grand Prix zamknęła swoje podwoje po odmowie (między innymi przyznaję) ze strony Renault napędzania go silnikiem po zdradzie Odcinek Peugeot i Acer (Ferrari)

Aby napisać komentarz
Paul Ricard – C2 PCCF 2024