Haas jako pierwszy zespół zaprezentował swój samochód na sezon 2024 (drugi, który ujawnił swoje barwy po McLaren). Możliwość powrotu do różnych występów, które jednomiejscowy Amerykanka od pierwszych kroków w kategorii premier, czyli 8 lat temu.
2016: Haas VF-16
Un Romain Grosjean kłusowani z Lotus i Meksykanin Esteban Gutiérrez jako pierwsi zasiedli za kierownicą szarego, czarno-czerwonego jednomiejscowego samochodu, co wywołało sensację: punkty zdobyte przez Francuza na otwarciu sezonu w Melbourne (Australia). Grosjean prowadzi Haas na 5. pozycji w kolejnym Grand Prix Bahrajnu, ale niestety reszta sezonu będzie trudna. Kilka problemów, szczególnie z hamulcami, znacznie spowolniło dobrą dynamikę Haasa. Wynik: 8. miejsce w klasyfikacji Producentów.
2017: Haas VF-17
Po sezonie uznanym przez Giutérreza za niezadowalający, jest to byłyRenault Sport F1 Kévin Magnussen który przychodzi wspierać Romaina Grosjeana. Kilka usterek w niezawodności zakłóca wybuchową dynamikę duetu kierowców, ale zespół może się pocieszyć 8. miejscem dla Magnussena w Chinach, a następnie 6. pozycją w Austrii dla Grosjeana. Amerykański zespół utrzymuje swoje miejsce w Producentach.
2018: Haas VF-18
Sezon 2018 rozpoczął się pod tymi samymi auspicjami co poprzedni, podwójną rezygnacją z pierwszego Grand Prix. Ale tendencja szybko się odwraca. Grosjean i Magnussen regularnie zdobywali punkty, a najważniejszym wydarzeniem było to, że Francuz zajął 4. miejsce w Austrii. Ten ostatni zostanie jednak zdyskwalifikowany we Włoszech ze względu na płaskie dno jego samochodu uznane przez FIA za niezgodne. Mimo wszystko rok 2018 będzie najlepszym w dotychczasowej historii zespołu, z dobrym 5. miejscem w klasyfikacji generalnej.
2019 – Haas VF-19
Młody amerykański zespół, któremu towarzyszy nowy sponsor, firma Rich Energy, zyskuje na popularności… ale nie na długo. Firma produkująca napoje energetyczne zostaje oskarżona o plagiat logo, po raz pierwszy zrywa współpracę, szybko naprawia powiązania między nią a zespołem, zanim ogłosi definitywny rozwód. Jedyne dziedzictwo pozostawione Haasowi: ogólne fiasko i zupełnie nowe czarno-złote barwy. Zachowała swój duet kierowców, ale w mistrzostwach zanotowała dopiero 9. miejsce.
2020 – Haas VF-20
Rok 2020 zapowiada się mrocznie dla amerykańskiej drużyny. Tylko 3 punkty po 11 rundach sprawiają, że samochód utknął w tyle stawki. Jednak sezon ten jest szczególnie naznaczony wypadkiem Romaina Grosjeana podczas Grand Prix Bahrajnu, w wyniku którego gwałtownie uderzył w szynę po kontakcie z Daniilem Kwiatem. Kierowcy udaje się uciec z piekła, ale na dwie ostatnie rundy kampanii, która ponownie zakończy się na przedostatnim etapie mistrzostw, zastąpi go Pietro Fittipaldi.
2021 – Haas VF-21
Miejsce dla młodzieży już po raz szósty w najwyższej kategorii zespołu Haas. Magnussen i Grosjean ustępują Nikita Mazepin et Mick Schumacher. Przybycie Rosjanina umożliwiło zespołowi znalezienie sponsora tytularnego w obecności firmy Uralkali w biało-niebiesko-czerwonej barwie. Ponieważ jednak rok 2021 traktuje się jako okres przejściowy przed rewolucją w roku 2022, firma Haas nie przeznacza żadnego budżetu na rozwój swojego obecnego samochodu. W połączeniu z brakiem doświadczenia kierowców i niskim poziomem zespołu, zespół boleśnie zakończył sezon na ostatnim miejscu w mistrzostwach.
2022 – Haas VF-22
Kontekst geopolityczny między Rosją a Ukrainą wstrząsa sezonem drużyny. Złamała umowy ze sponsorem i kierowcą, pośpiesznie przypominając sobie Kévina Magnussena za kierownicą teraz białego, dziewiczego jednomiejscowego samochodu sponsora Uralkali.
Na początek sezonu firma Haas w końcu zdecydowała się dodać kilka czerwonych pasków, aby ozdobić swój samochód. Pomimo rocznej nieobecności za kierownicą F1, Kevin Magnussen wywołał sensację, zdobywając pole position, co było równie oszczędzające, jak nieoczekiwane na torze w São Paulo w Brazylii. Mick Schumacher zdobywa swoje pierwsze punkty na Silverstone (Anglia), a następnie w Austrii. Pomimo kapryśnego samochodu Haas awansował na 8. pozycję w mistrzostwach.
2023 – Haas VF-23
Mick Schumacher zostaje zwolniony na rzecz powracającego weterana, Nico Hülkenberg. Tym razem Haas będzie wspierany przez sponsora tytularnego MoneyGram na podstawie wieloletniego kontraktu. Ubiera się w barwy swojego debiutu, mając nadzieję, że odnajdzie barwy także na torze... lecz nadzieje na początek sezonu płoną: jeśli VF-23 będzie stosunkowo skuteczny w kwalifikacjach – zwłaszcza dzięki pierwszy rząd Niemca w Kanadzie – gdy nadchodzi niedziela, okazuje się, że jest w trudnej sytuacji. Wynik: smutne ostatnie miejsce, jak w 2021 roku…
2024 – Haas VF-24
Jako ostatni w mistrzostwach konstruktorów podczas ostatnich ćwiczeń Haas doświadczy roku przejściowego w 2024 roku i będzie musiał nauczyć się działać bez swojego historycznego głównego zespołu Günthera Steinera, obecnego od 2016 roku i początków struktury Banbury w F1. Włoch, którego odejście było nieoczekiwane, nie doczekał się przedłużenia kontraktu, szef zespołu preferował Ayao Komatsu i jego profil bardziej inżynieryjny, a mniej menadżerski. Kevin Magnussen i Nico Hülkenberg będą mieli za zadanie odbudować amerykański zespół i popchnąć go do przodu w 2024 roku.
CZYTAJ TAKŻE > Porównanie Haasa VF-23 i Haasa VF-24
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)