W Kwarantannie z AUTOhebdo – Peugeot Sport w czasach Jacques’a Calveta

Wróć w tę sobotę do programów działu konkurencji Peugeot, za czasów prezydentury niedawno zmarłego Jacques'a Calveta.

opublikowany 11/04/2020 à 17:09

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

W Kwarantannie z AUTOhebdo – Peugeot Sport w czasach Jacques’a Calveta

W latach 1982–1997 statkiem dowodził kapitan kompanii Peugeot – Citroën i ożywił grupę mocno dotkniętą kryzysami. Ale pod prezydenturą Jacques’a Calveta dział konkurencji marki Lion, kierowany wówczas przez Jeana Todta, również przeżył najlepsze chwile.

Grupa B

Jeśli sam początek przygody tego, który stał się Peugeotem 205 T16, rozpoczął się nieco przed dojściem Jacques’a Calveta na czele francuskiej grupy, to właśnie w 1983 roku Lioness z napędem na cztery koła i centralnym tylnym silnik został uruchomiony.zaprezentowany.

Trofeum Jean-François Piota stanowi poważną próbę przed pierwszą oficjalną premierą samochodu w WRC w 1984 r. na Tour de Corse, gdzie Jean-Pierre Nicolas zajął 4. miejsce. Pod koniec roku Ari Vatanen odniósł trzy sukcesy w Finlandii, w Sanremo i w RAC, co dało przedsmak kolejnej interesującej kampanii.

W 1985 r. można było rozpocząć nalot. A recital zaczyna się od a Rajd samochodowy Monte-Carlo pozostało w pamięci wszystkich wraz z niesamowitym powrotem Ariego Vatanena do Audi Quattro Sport Waltera Röhrla, który objął prowadzenie po błędzie w wskazywaniu Terry'ego Harrymana, który spowodował surową karę dla załogi 205 T16 n° 2.

Następnie Vatanen odniósł piąte zwycięstwo z rzędu w Szwecji, zanim stanowisko przejął Timo Salonen, a Vatanen był bardzo bliski śmierci w strasznym wypadku w Argentynie.

 

 

 

 

W 1986 roku Peugeot zdobył swój pierwszy dublet, zdobywając tytuły kierowców i producentów, dążąc do tego samego scenariusza. Wraz z T16 w wersji Evolution 2, zaprezentowanym na Korsyce w zeszłym roku, Timo Salonen będzie musiał jednak oddać swoją koronę nowemu rekrutowi, który zapisze długą i zwycięską kartę w historii WRC: Juha Kankkunenowi.

 

 

 

 

Ale sezon po raz kolejny naznaczony dramatem. Po śmierci Atilio Bettegi na Korsyce w 1985 roku Lancia Martini Racing ponownie została poruszona tragicznym zniknięciem „małego księcia” Henriego Toivonena, również na Korsyce. FIA ogłasza nagłe zakończenie Grupy B, zmuszając Peugeot Sport do rewizji swoich planów. Pojadą przez Afrykę i Dakar.

 

Dakar

W poprawionej wersji o nazwie Grand Raid, odpowiadającej wymogom torów i afrykańskiej pustyni, Peugeot 205 T16 powraca do biznesu z Ari Vatanenem w roli dyrygenta.

Fin, powracający do zawodów po wypadku w 1985 r., kontynuował testy przygotowawcze, aby móc wystartować w 1987 r. Po katastrofalnym prologu związanym z problemem zawieszenia, Ari doszedł do siebie i poleciał po zwycięstwo.

 

 

 

 

W 1988 roku Fin, jadąc 405 T16, był głównym faworytem do zdobycia dubletu. Jednak jego samochód został skradziony w Bamako i to Juha Kankkunen ostatecznie zwyciężył w 205 T16.

 

 

 

 

W latach 1989 i 1990 Vatanen dwukrotnie zwyciężył za kierownicą modelu 405. Nadszedł czas, aby Peugeot Sport rozpoczął nową przygodę z samochodami sportowymi w Grupie C, w międzyczasie zdobywając Pikes Peak modelem 405.

 

 

 

 

Model 905 leży w pudełkach Liona od kilku miesięcy, a Citroën przejmie kontrolę w Rally-Raid wraz z ZX Grand-Raid, równie zwycięski jak jego większe siostry 205 T16 i 405 T16.

 

Grupa C i 24 godziny Le Mans

Produkcja 1990 rozpoczęła się w 905 roku, a projekt zaprezentowano dwa lata wcześniej. Po roku nauki w 1991 r., Peugeot Sport pojawił się na wzmocnionej pozycji na początku Mistrzostw Świata Sports-Proto w 1992 r.

Francuska marka wygrała pięć z sześciu wyścigów, w tym pierwszy sukces w 24-godzinnym wyścigu Le Mans dla zespołu Blundell – Dalmas – Warwick. Podopieczni Jeana Todta poradziliby sobie jeszcze lepiej w Sarthe w 1993 roku, strzelając wspaniałego hat-tricka pod wodzą Christophe'a Bouchuta – Erica Hélary’ego – Geoffa Brabhama.

 

 

 

 

 

 

La F1

Po rajdzie, rajdzie, rajdzie, logiczną kontynuacją była F1. Bez Jeana Todta, który odszedł, aby przewodzić Stabilny Ferrari w 1993 r., marka Lion znalazła się w najwyższej dyscyplinie w 1994 r. jako producent silników prestiżowego zespołu McLaren.

Pomimo podium Miki Häkkinena i Martina Brundle’a majonez nie przyjął się i stowarzyszenie zostało przerwane już po jednym sezonie.

 

 

To właśnie z Jordanią Peugeot kontynuował swoją przygodę z F1 przez trzy sezony. Tutaj znowu bez sukcesu, ale kilka podium dla Rubensa Barrichello, Eddiego Irvine'a, Giancarlo Fisichelli i Ralfa Schumacher.

 

 

 

W 1998 roku małżeństwo z Prost GP, tworząc zespół oferujący francuski silnik i podwozie, jest zapieczętowany. Ale duet nigdy nie osiągnie szczytu. Tylko Jarno Trulli zdobył drugie miejsce podczas Grand Prix Europy 1999.

 

 

Pierwsza globalna przygoda, która zostanie wznowiona w latach 2000 – 2010 według dość podobnego schematu z WRC i Peugeotem 206, następnie 307, 24-godzinnym Le Mans z 908, a następnie Dakarem z 2008 i 3008 DKR.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz