Deszcz, często decydujący czynnik w Fuji

Spojrzenie wstecz na trzy wyścigi Formuły 1 i wyścigi wytrzymałościowe naznaczone szkodami pogodowymi w Fuji.

opublikowany 14/10/2017 à 13:00

Bernard

0 Zobacz komentarze)

Deszcz, często decydujący czynnik w Fuji

Jest gościem, którego nie można przegapić na torze Fuji; deszcz wielokrotnie zakłócał zawody samochodowe organizowane na japońskim torze. Prognozy pogody nie wróżą niczego zachęcającego dla 6 godzin Fuji, runda Mistrzostw Świata w Endurance (WEC). W sobotę zmieniono harmonogram kwalifikacji i nie jest wykluczone, że taka decyzja może zostać powtórzona w niedzielę na starcie. Kiedy deszcz uderza w górę Fuji, kierowcy często muszą zmagać się z gęstą mgłą i ciągłym deszczem, jak to miało już miejsce podczas trzech znaczących wyścigów, w Formuła 1 jak w Wytrzymałość

Wśród wydarzeń rozgrywanych we mgle góry Fuji finał sezonu F1 1976 niewątpliwie pozostanie jednym z najbardziej pamiętnych. Do Japonii przybył pomimo swojej trzypunktowej przewagi nad Jamesem Huntem straszny wypadek na Nordschleife, Niki Lauda przynieść z powrotem Ferrari w boksach po pierwszym okrążeniu. Widoczność na torze jest praktycznie zerowa, zdaniem Austriaka nie zapewniono bezpieczeństwa. Pomimo wycofania Ferrari, James Hunt musi zmienić opony i na koniec zawodów wziąć udział w niebezpiecznej wspinaczce po wysychającym torze (3. miejsce). Wynik wystarczający, aby w ostatniej chwili zdobyć tytuł. Zwycięzca, Mario Andretti (Lotus) wypuścił wszystkich przeciwników: żaden kierowca nie jest klasyfikowany na tym samym okrążeniu co Amerykanin. Jedenastu kierowców zobaczyło flagę w szachownicę pomiędzy spadkami, czternastu przeszło na emeryturę. F1 powróci do Fuji w następnym roku, przed długą 30-letnią przerwą.

 

 

 

 

 

Kiedy w 1 roku F2007 ponownie stanęła na zboczach góry Fuji, przyjęto chłodno. Pogoda jest okropna, a start odbywa się za samochodem bezpieczeństwa. Przez 19 okrążeń kierowcy byli cierpliwi. Po rozpoczęciu wyścigu spadły lawiny incydentów: Alex Wurz (Williams) uderza następnie Felipe Massę (Ferrari). Fernando Alonso (McLaren), ówczesny lider klasyfikacji generalnej, rozbija swój samochód po aquaplaningu. Podczas neutralizacji zaskakujące Sebastian Vettel (Toro Rosso, miał wtedy 20 lat), a następnie na wirtualnym podium uderzył w tył czerwony Byk swojego przyszłego kolegi z drużyny, Marka Webbera. Ostatnia runda charakteryzuje się zaciętą walką pomiędzy Felipe Massa et Robert Kubica (BMW-Sauber), którzy walczą koło w koło pomimo bryzgów wody zakłócających działanie układu kierowniczego.

 

 

 

 

 

Lewis Hamilton (Mclaren), korzysta z wolnej trasy po pole position i wygrywa przed Heikkim Kovalainenem (Renault) i przyszły mistrz świata Kimi Räikkönen (Ferrari).

Od 2012 roku WEC są jedynymi mistrzostwami świata z certyfikatem FIA, które odbywają się w Fuji. Po pierwszej edycji, która odniosła sukces Toyota, japońscy widzowie spodziewają się wspaniałego widowiska w następnym roku. Nie licząc tajfunu, który wywołał pozorowany wyścig. Po szesnastu okrążeniach za samochodem bezpieczeństwa, a następnie dwugodzinnej czerwonej fladze kibice osłonięci ponczami mogą opuścić stadion, a wydarzenie zostaje odwołane. Wysokość ironii polega na tym, że to nie Audi Fässler-Lotterer-Tréluyer, które startowało z pole position, wygrywa ze względu na problemy mechaniczne. Toyota z Wurz-Lapierre-Nakajima zostaje ogłoszony zwycięzcą.

 

 

 

 

 

0 Zobacz komentarze)