Co nas wkurzyło w 2021 roku

Rok 2021 już niedługo dobiegnie końca. Po retrospektywie najważniejszych wydarzeń sezonu wracamy myślami do momentów, które w tym sezonie irytowały nas w redakcji AUTOhebdo.

opublikowany 26/12/2021 à 10:00

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Co nas wkurzyło w 2021 roku

Suzuka po raz kolejny zniknęła z kalendarza F1 na rok 2021 (Zdjęcie: © DPPI)

Legendarne wyścigi, gdzie jesteś?

O ile kaskadowe odwołania i rozkłady lotów w 2020 r. wydawały się ekstrawaganckie, rok 2021 pokazał, że takie zmiany w programach stają się normą. Nieobecność Australii w F1 stało się nawykiem, a władze opowiadają się za „zero Covid”. W Makau poziom sportowy uległ obniżeniu ze względu na obecność wyłącznie lokalnych kierowców. Część polityków również postrzegała wirusa jako powód do cięć wydatków; nieobecność GP Pau miała gorzki smak. Wreszcie imponujące obrazy Suzuki zaczynają się starzeć, gdy Japonia otrzymuje Igrzyska Olimpijskie.

Suzuka po raz kolejny zniknęła z kalendarza F1 na rok 2021 (Zdjęcie: © DPPI)

Formuła E: Valencia ePrix, awaria

ePrix Walencji zostanie zapamiętany, ale z niewłaściwych powodów. Pod koniec wyścigu naznaczonego licznymi incydentami ponad połowa zawodników przekroczyła linię mety lub nie, bez dostępu do zasilania. Powód ? Przepisy pobierają 1 kWh energii na minutę w przypadku interwencji samochodu bezpieczeństwa, który interweniował pięciokrotnie! Logicznie rzecz biorąc, jednomiejscowym pojazdom kończyła się moc! Obraz FE rozpaczliwie spowolnione w ostatnich chwilach pozostaje katastrofalne w skutkach dla mistrzostw, które rzekomo mają przyszłość. Z wyjątkiem Nycka de Vriesa, Victor uratował, to załamanie stworzyło tylko przegranych...

https://www.youtube.com/watch?v=Ry8soI-tT2U

Formuła E: Szalony zakład Di Grassiego w Londynie

To, co miało być prostą interwencją samochodu bezpieczeństwa podczas London ePrix w lipcu ubiegłego roku, zamieniło się w farsę, z którą Formuła E nie miałaby nic przeciwko. Następnie na 8. pozycji Lucas di Grassi zdecydował się zjechać do alei serwisowej, aby dokonać tzw. zatrzymania. Ten bardzo krótki postój pozwolił mu wyjść na prowadzenie przed Stoffelem Vandoorne. Niesportowe zachowanie, które zapewniło mu motywację-przez co nie szanował. W obliczu tej odmowy kierownictwo wyścigu nałożyło na niego karę czasową, po czym na stałe go zdyskwalifikowało.

https://www.youtube.com/watch?v=N8NQpLiegqU&feature=emb_logo

F1: Grand Prix Belgii, oszustwo

„Najbardziej groteskowy wyścig w historii” słusznie nazwaliśmy to GP spoza Belgii. Chociaż podczas niektórych świetnych kwalifikacji w deszczu ślina nam ciekła, zwłaszcza przy musującym George’u Russellu (Williams) na linii frontu F1 tonie w wyśmiewaniu i oczekiwaniu na hipotetyczną poprawę pogody, która umożliwiłaby zorganizowanie wydarzenia. Nie ma problemu, czy tor Spa-Francorchamps zostanie uznany za niebezpieczny ze względu na nieprzejezdność. Ale po co zmuszać tysiące widzów do czekania godzinami w ulewie i na mrozie, aby w rezultacie wysłać kierowców do wykonania 2 kiepskich okrążeń za samochodem bezpieczeństwa, zanim przerwają wyścig? Po co przyznawać punkty tej farsie, ryzykując zniekształceniem mistrzostw, szczególnie na końcu stawki? Oświadczyć, że badanie się odbyło i tym samym zainkasować przewidziane w tym celu opłaty? Nigdy ! – przysięgali interesariusze sportu. Jak możemy ośmielać się robić takie insynuacje? Nie oszukujmy się, fani wciąż czekają na zwrot pieniędzy.

W Belgii kierowcy rywalizowali w Grand Prix, które tak naprawdę nigdy się nie odbyło. ©DPPI/A. Wincenty

CZYTAJ TAKŻE > GP Belgii 2021: oferty rekompensaty nie są jednomyślne

DTM : Lawson, sam przeciwko wszystkim na Norisring

Mając tytuł w zasięgu ręki, Liam Lawson musiał mieć pewność, że zostanie koronowany. Niestety niemiecki związek DTM postanowił pokrzyżować plany młodego Kiwi. Po burzliwej próbie w pierwszym zakręcie Kelvina van der Linde, która zepchnęła go na dalszy plan, Nowozelandczyk bezradnie przyglądał się grze w kolejności pomiędzy drużynami ścigającymi się pod sztandarami Mercedes. Jako jedyny kierowca, który wciąż mógł rzucić mu wyzwanie o koronę, Maximilian Götz widział, jak Daniel Juncadella, Lucas Auer i Philip Ellis pozwolili mu wyprzedzić zwycięstwo i tytuł, ku wielkiemu żalowi Liama ​​Lawsona. Bardzo smutny wynik.

Zmartwienia Liama ​​Lawsona po ostatnim wyścigu DTM (Zdjęcie: DR)

CZYTAJ TAKŻE > Kontrowersyjna koronacja Maksymiliana Götza

WEC : Wojna BOP

Po raz kolejny wspomniano o słynnej Skali Wydajności. Dręczące pytanie na padokuWytrzymałość którego cień wisi nad każdą próbą. Zło konieczne, aby zharmonizować zestaw samochodów i zapewnić spektakl, ale czy ograniczanie osiągów nie jest sprzeczne z samą istotą sportów motorowych? Chaos wokół podjętych decyzji Ferrari podczas finałowego double-headera WEC zanieczyściło atmosferę pod koniec sezonu, dodając do komentarzy Glickenhausa na temat jego odmowy udziału w „ une perpétuelle parade victorieuse de Toyota ». I zadać pytanie, jak to mogłoby się pogodzić z długą listą producentów planowaną na 2023 rok…

Malgré tous les débats autour de la BoP, la bataille fut présente en piste entre Porsche et Ferrari (Photo : Germain Hazard / DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Glickenhaus odrzuca BoP na rzecz Toyoty

WEC: Brak konkurencji w Hypercar

Pytanie to nie będzie już pojawiać się w 2023 r. wraz z lawiną nowych LMDh i LMH. W międzyczasie rozgrywana jest najwyższa kategoria Endurance pomiędzy dwoma samochodami z tej samej drużyny. Alpine dzielnie walczyła swoją bronią, próbując powstrzymać dominację Toyoty, ale niezawodność „babci”, pomimo sześciu podium w sześciu wyścigach, nie mogła nic zrobić przeciwko samochodowi spełniającemu znacznie nowsze przepisy. Jednocześnie Glickenhaus brał udział tylko w połowie sezonu i zniknął po niezwykle zachęcającym pierwszym udziale w Le Mans. Niewystarczający, aby walczyć z maszyną tak doświadczoną jak Toyota.

Kontrola Toyoty nad kategorią Hypercar była całkowita (Fot.: Germain Hazard/DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Niekwestionowane panowanie Toyoty

F1: Ostateczny termin poznania kar w Brazylii

Panele sędziowskie Grand Prix Brazylii potrzebowały 24 godzin na podjęcie decyzji i wydanie werdyktu w sprawie dochodzeń przeprowadzonych przeciwko Max Verstappen et Lewis Hamilton. Holender znalazł się w centrum uwagi, gdy położył rękę na tylnym skrzydle Hamiltona w Parc Fermé, co kilka minut później uznano za technicznie nielegalne. Tyle że na godzinę przed startem sobotniego sprinterskiego wyścigu nadal nie wiedzieliśmy, czy obaj mężczyźni zostali ukarani, czy nie. Czy naprawdę potrzeba 24 godzin, aby ocenić, czy dłoń jest położona na płetwie i jaki jest rozmiar otworu? Zdecydowanie nie. Chcielibyśmy, aby w sercu jednej z najpiękniejszych walk o tytuł w historii FIA pokazała się na poziomie dwóch głównych bohaterów zapierającej dech w piersiach serii, jaką będzie sezon 2021.

Max Verstappen i Lewis Hamilton długo czekali na poznanie kary w Brazylii (Zdjęcie: DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Pierwsza decyzja została podjęta, Max Verstappen ukarany grzywną w Brazylii

F1: Kwalifikacje do sprintu narzucone przed zakończeniem fazy testowej

Testowane w tym roku na trzech imprezach w kalendarzu (Silverstone, Monza, Interlagos) kwalifikacje sprinterskie nie miały okazji przekonać wielu osób poza Rossem Brawnem, dyrektorem sportowym dyscypliny, zdumionym jeszcze tymi mini-wyścigami na dystansie 100 kilometrów nie jest tak ekscytujące, jeśli nie liczyć wybuchów Fernando Alonso w Wielkiej Brytanii i Lewisa Hamiltona w Brazylii. Oto F1 wyposażona w sześć takich urządzeń na rok 2022, pomimo opinii zwolenników Formuły 1, nieprzekonanych do tego formatu. Szkoda, że ​​w pogoni za coraz większym spektaklem Liberty Media zapomina o opiniach głównych interesariuszy.

Lewis Hamilton zafundował publiczności szalony powrót podczas kwalifikacji sprinterskich w São Paulo (fot. Antonin Vincent / DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Retro F1 – Sprinty bez plebiscytu

F2 : Oskar Piastrí . , , , , , , , , , , , , ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, , na klawiszu w F1

Zwykle twierdzenie jest bezbłędne: kierowca, który wygrywa Formułę 2 w pierwszym roku, ma 100% szans na start w F1 w następnym. Niedawno przydarzyło się to Charles Leclerc w 2017 r. i George’owi Russellowi w 2018 r., ale tym razem twierdzenie okazało się trafione. Koronowany mistrz F2 po zwycięstwie w F3 i Formuła Renault z rzędu Oscar Piastri będzie musiał zadowolić się rolą rezerwowego na boisku Alpine, czekając (być może?) na lepsze w 2023 r., nie mając jednak pewności, że zwolni się miejsce. Niewidzianie Australijczyka w F1 jest koniecznie ogromną frustracją, biorąc pod uwagę jego ostatnie trzy sezony, zwłaszcza gdy w tym samym czasie Chińczyk Guanyu-Zhou, dopiero trzecia po trzech latach w tej kategorii, zdołała zdobyć miejsce. System niestety nie jest doskonały. Możemy mieć tylko nadzieję, że dostanie szansę w 2023 roku.

Trzecim kierowcą będzie Oscar Piastri Alpine F1 w 2022 roku (Agencja Fotograficzna / DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Formuła 2 – Oscar Piastri, mistrz piechoty

F1: Niesamowity finał Grand Prix Abu Zabi

Po niezwykłym sezonie Formuły 1 Max Verstappen (czerwony Byk) i Lewis Hamilton (Mercedes) z równą liczbą punktów zaprezentowali się w Abu Zabi w oczekiwanym przez cały świat finale. Nie trzeba było nic więcej, aby ostatnia runda sezonu była bardziej ekscytująca. Jednak zaślepiony chęcią zrobienia widowiska aż do ostatniego okrążenia, Michael Masi postanowił ośmieszyć Formułę 1 w telewizji, przepisując zasady. Jego odwrócenie uwagi od spóźnialskich wpłynęło na przyznanie tytułu mistrza świata wbrew wszelkiemu zdrowemu rozsądkowi, a zwłaszcza sportowi. Wszyscy wiedzieli, a przede wszystkim Australijczyk, że Verstappen na miękkich oponach szybko poradzi sobie z Hamiltonem na używanych twardych oponach. Gdyby tylko, jak początkowo zapowiadano, Masi nie pozwolił spóźnionym kierowcom wyprzedzić, zrównoważyłby szanse i dał Brytyjczykowi trochę nadziei. Zamiast tego sprowadził na hańbę całą dyscyplinę.

Lewis Hamilton znalazł się bezbronny w starciu z Maxem Verstappenem na ostatnim okrążeniu sezonu (Zdjęcie DPPI)

CZYTAJ TAKŻE > Retro F1 – Kontrowersje: Targowanie się na sukach

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz