Oskar Piastrí . , , , , , , , , , , , , ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,
1. Kim jest Oskar Piastri?
Oscar Piastri to australijski kierowca urodzony 6 kwietnia 2001 roku, obecnie kierowca Formuły 1 w McLarenie, po tym jak był rezerwowym Alpine.
2. Kariera Oskara Piastriego w formułach promocyjnych
Po zimowym debiucie w Formule 4 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie dwukrotnie stawał na podium, Oscar Piastri zakończył swój pierwszy rok wyścigów jednomiejscowych w brytyjskiej F4. Australijczyk w drużynie TRS Arden Junior Team został wicemistrzem, za Jamiem Caroline, pomimo 6 zwycięstw i tyluż pole position. Młody człowiek urodzony w Melbourne, wciąż pracujący dla Ardena, robi dodatkowy krok w stronę Formuły Renault Eurocup.
W niezwykle zaciętych mistrzostwach, w których Arden nigdy nie odgrywał wiodącej roli, Piastri miał udany sezon debiutancki, zdobywając trzy miejsca na podium i zajmując zachęcające 8. miejsce w mistrzostwach. Następujące ? Piekielny i nieprzerwany marsz do przodu naznaczony historycznym tryptykiem z tytułami mistrzowskimi w Formule Renault (2019), Formule 3 (2020) i Formule 2 (2021).
Najpierw w 2019 roku Oscar podpisał kontrakt z R-ace GP, zespołem Vendée, który właśnie został mistrzem z Maxem Fewtrellem. Bardzo konsekwentnie przez cały sezon pokonał Victora Martinsa, swojego zaciekłego francuskiego przeciwnika, którego pokonał za 7,5 punktu podczas emocjonującego finału rozgrywanego w Abu Zabi. Tytuł zdobyty w mistrzostwach organizowanych przez Renault pozwala mu dołączyć do Renault Sport Academy i tym samym stać się częścią marki.
Na rok spędzony w Formule 3 (FIA F3) dołączył do grona dominującego zespołu Prema. Dzięki absolutnej konsekwencji, ale bez nadmiernej ekstrawagancji, zdobył nowy tytuł pod nosem Théo Pourchaire’a, swojego francuskiego rywala młodszego o dwa lata. W tym roku Piastri nie podpisał ani jednego polaka, dwukrotnie wznosząc ręce w górę, zdobywając sześć podium, co właśnie pozwoliło mu zdobyć tytuł.
Całkiem naturalnie pozostaje on z Premą w Formule 2 (FIA F2) i jest kojarzony z najlepszym debiutantem ubiegłego sezonu, Robertem Shwartzmanem, który tak się składa, że jest także jego poprzednikiem na liście nagród Formuły 3.
Konsekwencję dodało to, czego brakowało mu rok wcześniej: prędkość na okrążeniu. Oceńcie sami: Australijczyk zdobył pięć z ośmiu pole position w sezonie (ostatnie pięć!), odnosząc pięć zwycięstw i jedenaście podium. Były pilot Alpine przebijał się przez debaty pomimo swojego debiutanckiego statusu, a nawet wygrał z przewagą 60,5 punktu.
3. Podróż Oscara Piastriego po Grand Prix (Formuła 1)
Pomimo błyskawicznej trajektorii i trzech tytułów zdobytych w ciągu tylu sezonów, Oscar Piastri pozostaje bez miejsca i zmuszony jest objąć rolę kierowcy rezerwowego. Australijczyk może być wysoko ceniony przez markę ze strzałką A, ale przeszkodzili mu Esteban Ocon i Fernando Alonso, którzy nadal mają kontrakt z Alpine.
Niespodziewane odejście Alonso do Aston Martina wywiera nacisk Alpine natychmiastowego założenia Piastri. Problem: Australijczyk podpisał już kontrakt z McLarenem, który zdecydował się zastąpić rozczarowującego Daniela Ricciardo.
Po pozasportowej potyczce Woking wygrał sprawę i zwerbował młodego Australijczyka u boku Lando Norrisa, podczas gdyAlpine zmuszony jest szukać alternatywnego rozwiązania.
4. Opinia AUTOhebdo na temat Piastri
Oscar Piastri po prostu zrobił najbardziej imponującą karierę ostatnich lat w formułach promocyjnych. Australijczyk rzeczywiście zdobył trzy główne tytuły z rzędu, nie będąc jednak w stanie przejść bezpośrednio do F1. Obdarzony zadziwiającą inteligencją wyścigową Oscar Piastri zawsze wiedział, jak radzić sobie w mocnych i słabych momentach wyścigów, wiedząc jednocześnie, kiedy opóźnić, a kiedy zaatakować.
Podczas swojego roku w F2, choć do tej pory doświadczył sporo trudności na jednym okrążeniu, w zeszłym roku dodał do swoich umiejętności prędkość w kwalifikacjach, zdobywając 5 z 8 pole position. Mianowany rezerwista Alpine, francuski producent (niestety) pozwolił mu przejść do McLarena pod koniec pozasportowej sagi, która ożywiła lato 2022 roku.
5. Dowiedz się więcej o Oskarze Piastrim