Wyjaśnienie Formuły 1 – Podcięcie, podcięcie… Wszystko, co musisz wiedzieć o strategiach F1

W Formule 1 zespoły opracowują strategie, które pozwalają kierowcy wyprzedzić konkurenta i zająć jak najlepsze miejsce. Pit stopy odgrywają wówczas kluczową rolę. Podcięcie, podcięcie... Dowiedz się wszystkiego o głównych strategiach w F1!

opublikowany 06/10/2021 à 16:20

Bastiena Chevala

0 Zobacz komentarze)

Wyjaśnienie Formuły 1 – Podcięcie, podcięcie… Wszystko, co musisz wiedzieć o strategiach F1

W każdą środę przed weekendem Grand Prix Formuła 1. AUTOhebdo zaprasza do wyjaśnienia pewnego aspektu flagowej kategorii sportów motorowych. Dziś czas na strategie pneumatyczne!

W Formule 1 strategia odgrywa kluczową rolę w ostatecznym wyniku Grand Prix. W stałym kontakcie ze swoimi kierowcami zespoły opracowują kilka planów walki w zależności od okoliczności wyścigu (aktualna pozycja głównego zawodnika, tempo, degradacja opon, obecność samochodu bezpieczeństwa itp.). Kiedy przerwa pomiędzy jednomiejscowy ścigany jest zbyt ważny, aby go wyprzedzić, kierowca „myśliwy” może rozważyć wyprzedzenie go za pomocą pit stopów. Na przykład przez podcięcie…

Czytaj także: Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o oponach w F1

Podcięcie, nie mające nic wspólnego z cięciami, jest bardzo powszechną strategią w Formule 1. Jej celem jest wyprzedzenie przeciwnika podczas pit stopu poprzez wykorzystanie różnicy w osiągach pomiędzy nowymi i zużytymi oponami. Weź przykład Lewis Hamilton (Mercedes) A Max Verstappen (czerwony Byk) podczas Grand Prix Francji 2021. Siedmiokrotny mistrz świata Wielkiej Brytanii prowadzi przed Holendrem, który popełnił błąd na pierwszym okrążeniu, tracąc przewagę w postaci pole position.

Mając kilka sekund opóźnienia, Verstappen zatrzymał się na 19. okrążeniu. Batawian znacznie zwiększa tempo podczas okrążenia opuszczającego boks. To normalne, bo opony są nowe! Z drugiej strony Lewis Hamilton jest znacznie wolniejszy na 20. okrążeniu, jego opony są zużyte! Pułapka jest zastawiona. Brytyjczyk zatrzymuje się w boksie i wyjeżdża… za Verstappenem, który go karci i zajmuje pierwsze miejsce!

Overcut to strategia odwrotna. Zamiast skracać stint, aby skorzystać z szybszego okrążenia wyjściowego, overcut polega na jego wydłużeniu. W tej sytuacji pojazd „ścigający” decyduje się pozostać na torze ze zużytymi oponami, podczas gdy „ścigany” zjeżdża do boksów, aby założyć nowe opony. Teraz, przed swoim przeciwnikiem, kierowca próbujący wjechać na podcięcie musi teraz wydobyć maksymalne osiągi ze swoich opon pod koniec ich życia, aby utrzymać swoją pozycję, gdy sam zjedzie do boksów, aby wymienić umierające opony.

Taka strategia jest dość rzadka w F1, do tego stopnia, że ​​różnice w zużyciu opon odgrywają zasadniczą rolę w tempie kierowców. Jednak to taktyczne posunięcie ma swoje zalety, szczególnie na torach, na których degradacja opon jest minimalna, tempo jest wolne, a możliwości wyprzedzania bardzo ograniczone. Monako jest idealnym przykładem.

Podczas edycji legendarnego Grand Prix Monako w 2021 r. Sergio Perez zrealizował ten plan do perfekcji. Meksykanin, który zajmował rozczarowujące dziewiąte miejsce na starcie, oszczędził opony i utrzymał się na torze aż do 35. okrążenia. W tym momencie Perez prowadził nawet, bo wszyscy kierowcy przed nim się zatrzymali! Ostatecznie Meksykanin wyszedł z alei serwisowej na 4. miejscu, wyprzedzając tym samym Sebastian Vettel, Pierre Gasly czy Lewis Hamilton, bez żadnej walki na torze!

Dzięki śmiałej strategii Sergio Perez uplasował się w Monako na dobrym 4. miejscu. DPPI.

Ukryj swoją grę, aby uzyskać lepszą niespodziankę

Podcięcie i podcięcie pokazują, że podczas pit stopów można wygrać wyścig, a tym samym przegrać. Na murach stratedzy drużyny mogą także opracować znacznie bardziej ambitne i agresywne taktyki, aby mieć ostatnie słowo. Głównie poprzez zapewnienie kierowcy większej liczby przystanków, aby różnił się on od zatrzymania przeciwnika. Żeby lepiej wziąć to od tyłu!

Wróć do Paula-Ricarda. Po postojach Max Verstappen i Lewis Hamilton są wyposażeni w twarde opony. Do ukończenia pozostały 33 okrążenia. Logicznie rzecz biorąc, obaj kierowcy powinni dojechać do końca Grand Prix Francji bez zatrzymywania się i wytłumaczyć sobie na torze.

Jednak na 21 okrążeń przed końcem Red Bull wezwał Maxa Verstappena do boksów, aby założyć mu średnie opony. Holender wątpił, czy uda mu się utrzymać opony aż do mety. Zaskoczenie jest całkowite dla Mercedesa, który nie pamięta już, jak Lewis Hamilton wzorował swoją strategię na holenderskim przeciwniku. Ponieważ minęły już czasy przejścia Batave. 

I stało się to, co miało się stać. Max Verstappen na szybszych oponach wyprzedza Valtteri Bottasi wreszcie Lewisa Hamiltona. Finn wyraził przez radio swoją frustrację wobec Mercedesa, wyjaśniając, że Grand Prix zostanie wygrane po dwóch przystankach! Strategia działa w F1 tylko wtedy, gdy kierowca i jego zespół nadają na tych samych falach…

0 Zobacz komentarze)