Pięć najbardziej znaczących Grand Prix Brazylii na torze Interlagos

Na torze Interlagos odbyły się jedne z najbardziej legendarnych wyścigów w historii Formuły 1. Pomiędzy dantejskimi warunkami pogodowymi, niesamowitymi wynikami i zapałem całego narodu, Grand Prix Brazylii zajmuje szczególne miejsce w sercach pilotów i entuzjastów .

opublikowany 11/11/2022 à 14:52

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

Pięć najbardziej znaczących Grand Prix Brazylii na torze Interlagos

Grand Prix Brazylii 2008 to jeden z legendarnych wyścigów Formuły 1 © GILLES LEVENT / DPPI

1991: Senna, prorok w swoim kraju

Senna

Zwycięzca Ayrtona Senny pod koniec swojego krajowego Grand Prix © GILLES LEVENT / DPPI

W 1991 roku Ayrton Senna wygrał już prawie wszystko: około trzydziestu zwycięstw w Grand Prix, 2 tytuły mistrza świata... ale nigdy, ku swojej największej rozpaczy, nie zdobył Grand Prix kraju. Brazylijczyk ma na myśli tylko jedno: wygrać swój wyścig u siebie w São Paulo. Presja sięga zenitu, Senna absolutnie chce wygrać przed swoją publicznością. Posunie się nawet do tego, że w dniach poprzedzających wyścig odizoluje się, całkowicie odcięty od świata.

Potem nadchodzi Grand Prix, wydarzenie, którego nie można przegapić. Senna startuje z pole position przed obydwoma Williams przez Mansella i Patrese’a. Pilot McLaren szybko obejmuje prowadzenie i obejmuje wygodne prowadzenie. Zwycięstwo nie wymyka mu się z rąk... los jednak postanawia skomplikować jego zadanie. Na 46. okrążeniu Senna stracił 3. bieg, potem 5., potem 2.… Na 62. okrążeniu działał tylko 6. bieg McLarena-Hondy, a do końca pozostało 10 okrążeń!

Kosztem herkulesowego wysiłku Ayrtonowi Sennie udało się dojechać samochodem do mety i zająć pierwsze miejsce: Brazylijczyk zwyciężył przy wiwatach publiczności, która skandowała jego imię! Dwukrotny mistrz świata wydał ogromny okrzyk ulgi i bólu, przekraczając linię mety, podczas gdy McLaren-Honda zatrzymał się na uroczystym okrążeniu. Senna, wyczerpany wyścigiem i kontuzjowany, stara się wydostać z wyścigu jednomiejscowy i wymachiwać pucharem na podium. Pod koniec wyścigu oświadczył: „Wierzę, że wszedłem w nieznane istoty ludzkie”. Wystarczająco, aby jeszcze bardziej podsycić legendę „Magic Senna”…

2003: Chaos na wszystkich poziomach

Wypadek Marka Webbera wtedy Fernando Alonso przedwczesne zakończenie Grand Prix Brazylii 2003 w otaczającym chaosie © THIERRY BOVY / DPPI

Chaos to mało powiedziane w przypadku Grand Prix Brazylii 2003. W zmieniających się warunkach wyścig szybko zamienił się w festiwal wszelkiego rodzaju wypadków. 700. Grand Prix w historii pozostanie jednym z najbardziej udręczonych Formuła 1. Prawie trzy godziny przed rozpoczęciem wyścigu przez Interlagos przeszła potężna burza. Opady są tak intensywne, że zalewają salę prasową. Tradycyjna parada pilotów została nawet odwołana, ale wyścig został utrzymany.

Rubens Barrichello wystartował z pole position i utrzymał prowadzenie już po pierwszych okrążeniach za samochodem bezpieczeństwa. Podobnie jak Senna 12 lat wcześniej, Brazylijczyk bardzo chce wygrać u siebie... ale nie będzie miał tyle szczęścia, co jego rodak. Tam Ferrari zatrzymuje się nagle, gdy kończy się paliwo! Początek wyścigu pełnego zwrotów akcji... W dalszej części wyścigu kilka samochodów uderza w ścianę na Curva do Sol, po tym jak Senna S. Pizzonia, a następnie Montoya stracił panowanie nad pojazdem i uderzył w ścianę na zewnątrz zakrętu nr 3. Gdy dźwig podjechał, aby uwolnić oba samochody, Schumacher wychodzi w to samo miejsce i prawie ją uderza! Jenson Button doświadczy tego samego wypadku w tym samym miejscu kilka okrążeń później.

Samochody Pizzoni, Montoyi i Schumachera skończą w tym samym murze… © GILLES LEVENT / DPPI

Jednak najbardziej zagmatwany jest wynik Grand Prix Brazylii w 2003 roku. Webber stracił kontrolę nad swoim Jaguarem na podjeździe na prostą startową i metę i gwałtownie uderzył w zewnętrzną ścianę opon, rozrzucając gruz na całej szerokości toru. Fernando Alonso nie unika opony i powoduje kolejny wypadek. Tor nieprzejezdny, czerwona flaga i koniec wyścigu. Następnie Kimi Räikkönen został ogłoszony zwycięzcą… choć to Giancarlo Fisichella prowadził, po wyprzedzeniu McLarena okrążenie wcześniej!

W całkowitym zamieszaniu Fin znajduje się na najwyższym stopniu podium, przed rozczarowanym Fisichellą i nieobecnym Alonso z kontuzją kostki. Sprawiedliwość stanie się faktem kilka dni później po kontroli przeprowadzonej przez FIA, a Fisichella zostanie zrehabilitowany po miniceremonii, która odbędzie się w następny weekend na torze Imola.

McLaren i Räikkönen zwracają trofeum za pierwsze miejsce Jordanowi i Fisichelli na torze Imola © GILLES LEVENT / DPPI

2008: Ostatnie legendarne okrążenie

Lewis Hamilton zdobył swój pierwszy tytuł w zupełnie niezwykły sposób na Interlagos © GILLES LEVENT / DPPI

Przed niesamowitym wynikiem sezonu 2021 pomiędzy Max Verstappen i Lewisa Hamiltona, na ostatnim okrążeniu w Abu Zabi doszło już do precedensu i Brytyjczyk również był w to zamieszany. Grand Prix Brazylii 2008: Lewis Hamilton ma w mistrzostwach 7 punktów przewagi nad Felipe Massą. Brazylijczyk, wspierany przez całą społeczność, która od 17 lat czeka na następcę Ayrtona Senny, na kilka minut przed startem wystartował z pole position na torze nasiąkniętym ulewnymi deszczami. Na starcie utrzymuje prowadzenie i szybko wybiega do przodu. Z tyłu David Coulthard nie dożyje nawet końca pierwszego okrążenia swojego ostatniego Grand Prix w Formule 1, potrącony przez Williamsa w Sennie S.

Pogoda jest niestabilna, co komplikuje strategie czytania i trasę. Lewis Hamilton potrzebuje tylko 5. miejsca, aby zostać mistrzem… ale radzi sobie w peletonie mniej komfortowo niż zwykle w deszczu. Pierwszy zwrot: Sebastian Vettel, wówczas obiecujący młody talent w Toro Rosso, wyprzedził Lewisa Hamiltona, który na 6 okrążenia przed końcem spadł na 4. miejsce! Massa, wciąż na prowadzeniu, jest zatem praktycznie mistrzem świata!

C’est alors que la F1 va vivre un de ses derniers tours les plus mythiques de son histoire. Hamilton et Vettel avaient fait le choix de s’arrêter quelques tours plus tôt pour chausser des pneus pluie, puisque la pluie avait fait son retour à 10 boucles de l’arrivée. Un pari que certains pilotes n’ont pas suivi, à l’image de Timo Glock. Dans le dernier tour, alors que la pluie redouble d’intensité, la Toyota est en totale perdition.

Czwarty na starcie ostatniego okrążenia Niemiec stracił kilkadziesiąt sekund i na ostatnim zakręcie został wyprzedzony przez Vettela i… Hamiltona! Brytyjczyk powrócił na 5. miejsce w ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia ostatniego Grand Prix sezonu. W garażu Ferrari świętujemy już tytuł Felipe Massy, ​​zwycięzcy i mistrza świata przez… 30 sekund. Kierowca McLarena i jego garaż są radośni, kierowca Ferrari i jego garaż są zdumieni.

Rodzina Massa i klan Ferrari sekundy po wiadomości, że Lewis Hamilton wyprzedził Glocka… © ERIC VARGIOLU / DPPI

2012: Fantastyczny powrót Vettela

Kolejny fantastyczny wynik sezonu, Grand Prix Brazylii 2012. Na początku ostatniego Grand Prix roku Sebastian Vettel ma 13 punktów przewagi nad Fernando Alonso, który osiągał lepsze wyniki przez cały sezon, a Ferrari jest jednak słabsze od jego konkurentów czerwony Byk i McLarena. Na papierze Niemiec powinien bez większych trudności szukać na Interlagos trzeciego tytułu. Vettel zaczynając z czwartej pozycji, trzy miejsca przed Hiszpanem, mimo wszystko doświadczy startu, który mógł kosztować go mistrzostwo. Na 3. zakręcie kierowca Red Bulla został dwukrotnie uderzony przez Williamsa Bruno Senny. Podczas korkociągu i z uszkodzonym samochodem Niemiec pozostawia martwy jako ostatni…

Pierwsze okrążenie: Vettel zostaje uderzony przez Williamsa Senny i czuje się wirowany! © FREDERIC LE FLOC'H / DPPI

Sebastian Vettel uzyska wówczas wysokiej klasy wynik i wróci do peletonu. W zmieniających się warunkach i z uszkodzonym Red Bullem chwytał pozycję za pozycją, aby ponownie nawiązać kontakt z Fernando Alonso. W tym czasie Hiszpan naciskał, miejscami nawet miał kilka przestraszeń, a także stworzył wyścig bliski perfekcji, jak w swoim sezonie. Korzysta także ze starcia Hamiltona z Hulkenberg na froncie, aby odzyskać niektóre pozycje. Niestety, pomimo zajęcia drugiego miejsca za Jensonem Buttonem, kierowca Ferrari stracił 2 punkty do Vettela, któremu udało się w Grand Prix zająć 3. miejsce. Jeden z najbardziej epickich pojedynków dystansowych w historii.

Sebastian Vettel triumfował po zdobyciu trzeciego tytułu w Brazylii © ERIC VARGIOLU / DPPI

2016: Verstappen, mistrz deszczu

Brazylia 2016, jeden z pierwszych przebłysków geniuszu Verstappena w deszczu © Eric Vargiolu / DPPI.

Ostatnia deszczowa edycja Grand Prix Brazylii w 2016 roku była niemal tak samo chaotyczna, jak poprzednie. Jeszcze przed startem, na całkowicie mokrym torze, Romain Grosjean uderza w ścianę po zakręcie siatki, ślizgając się po rynnie wodnej. Tam Haas zostaje zniszczona i Francuz nie może wystartować w wyścigu, mimo że dzień wcześniej zakwalifikował się na 7. miejscu.

Odjazd zostaje wówczas przesunięty o 10 minut. Zostanie to wydane na polecenie samochodu bezpieczeństwa. Piloci są szczególnie zaniepokojeni zachowaniem opon Pirelli „maxi-rain”, które ich zdaniem niewystarczająco odprowadzają wodę deszczową. Po kilku okrążeniach treningowych za samochodem bezpieczeństwa następuje start ciągły… przez 6 okrążeń, ponieważ samochód bezpieczeństwa zostaje wypuszczony po poważnym wypadku Marcusa Ericssona na podjeździe na prostą startową. Sauber kończy wyścig przy wjeździe do boksów, przednie skrzydło znajduje się na środku drogi.

Jednomiejscowy samochód Ericssona po wypadku, w wyniku którego pojawi się pierwszy samochód bezpieczeństwa © DPPI

Po ponownym uruchomieniu stało się to, czego się obawialiśmy: Räikkönen, przekraczając linię pomiaru czasu, wpadł w aquaplaning przy prędkości 250 km/h, uderzył w ścianę i o włos minął Ocon. Zaburzenie jest tak duże, że Charlie Whiting postanawia tym razem machać czerwoną flagą. Po 20-minutowej przerwie samochody wróciły na tor... zanim 7 okrążeń później pojawiła się nowa czerwona flaga, sędziowie postanowili nie podejmować żadnego ryzyka. Po długich minutach oczekiwania wyścig wreszcie wraca na swoje prawa. To tutaj Verstappen da show w każdym tego słowa znaczeniu. Na 32. okrążeniu fenomenalnie wyprzedził z zewnątrz Nico Rosberga na torze Curva do Sol.

Kilka okrążeń później Holender podczas przyspieszania w kierunku prostej start-meta stracił kontrolę i cudem złapał się, nie dotykając ściany. Uwięziony przez samochód bezpieczeństwa po wypadku Felipe Massy – który wówczas myślał, że przeżyje swoje ostatnie Grand Prix w Formule 1, zanim został odwołany przez Williamsa w 2017 roku – młody kierowca Red Bulla będzie nadal wyprzedzał w peletonie, dopóki nie odzyskał 3. miejsce (mimo że na 15 okrążeń przed końcem był 16.!). Majaskułowy występ będący jedynie przedsmakiem całej technicznej palety Verstappena…

CZYTAJ TAKŻE > Program Grand Prix Brazylii – São Paulo 2022

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz