Valentino Rossi wspomina swój test Hypercar przeprowadzony podczas testu debiutantów WEC, który odbył się w ostatnią niedzielę, 3 listopada w pobliżu Sakhir (Bahrajn).
Endurance to dyscyplina sportów motorowych charakteryzująca się wyścigami długodystansowymi. W wyścigu bierze udział jednocześnie kilka kategorii: królową dyscypliny jest Hypercar, która łączy koncepcje LMDh (sylwetka podwozia dostarczana przez zatwierdzonych producentów i kilka wspólnych standardowych elementów) oraz LMH (większa swoboda projektowania i projektowania). . Następnie następuje LM P2, a w niektórych mistrzostwach nawet LM P3. Samochody Grand Touring (GT) uzupełniają stawkę z w pełni profesjonalnymi załogami i innymi uczestnikami Pro-Am. Każda kategoria ma swoją własną klasyfikację oprócz ogólnej, która wyznacza zwycięzcę wyścigu. Najbardziej znane wyścigi sezonu to 24-godzinny wyścig w Daytona, 12-godzinny wyścig w Sebring, 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring i 24-godzinny wyścig Le Mans. W 2021 roku Endurance wkroczyło w nową erę wraz z pojawieniem się w WEC kategorii Hypercar, co było równoznaczne z nowymi przepisami, a zwłaszcza nowymi prototypami w najwyższej kategorii tej dyscypliny. W roku 2023 obchodzono stulecie 24-godzinnego wyścigu Le Mans spektakularną edycją zakończoną zwycięstwem Ferrari i jego powrotem do najwyższej kategorii sportowych prototypów. W 2024 r. Alpine, BMW i Lamborghini dołączą do Toyoty, Ferrari, Porsche, Peugeota i Cadillaca w Hypercar. Główne mistrzostwa to WEC, IMSA w Stanach Zjednoczonych, European Le Mans Series w Europie oraz Asian Le Mans Series na Bliskim Wschodzie i w Azji.
Kierowcy rajdowi, których będziemy śledzić w 2024 r
Wielu znanych kierowców ściga się w wyścigach długodystansowych, WEC i 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2024. Myślimy w szczególności o Sébastienie Buemi w Toyocie, Jensonie Buttonie w Porsche, kliencie Hertz Team JOTA, Robercie Kubicy za kierownicą Toyoty trzecie Ferrari 499P AF Corsica. Na pokładzie Ferrari z numerem 50 Antonio Giovinazzi, James Calado i Alessandro Pier Guidi będą próbowali obronić zdobytą w zeszłym roku koronę. Porsche, które jest rekordzistą pod względem zwycięstw w Le Mans (19), będzie dążyć do dwudziestego sukcesu w Sarthe z armadą sześciu 20, w tym trzech oficjalnych w barwach Penske Motorsport. Znajdziemy renomowane ekipy, w skład których wchodzą m.in. Felipe Nasr, Nick Tandy Mathieu Jaminet, Matt Campbell, Dane Cameron, Michael Christensen, Frédérick Makowiecki, Kévin Estre, Laurens Vanthoor i André Lotterer. W Peugeot będziemy śledzić występy Loïca Duvala, Paula di Resty, Nico Muellera, Jean-Erica Vergne’a, Mikkela Jensena i Stoffela Vandoorne’a. Cadillac nie został pominięty przez Sébastiena Bourdaisa, Earla Bambera, Alexa Lynna, Rengera van der Zande, Pipo Deraniego, Jacka Aitkena, Scotta Dixona i Alexa Palou. W LM P963 głównymi bohaterami są Louis Delétraz, zwycięzca 2-godzinnego wyścigu w Sebring, czy Filipe Albuquerque i Ritomo Miyata, mistrzowie Super Formuły i Super GT 12. W nowej klasie LMGT2023 będziemy podążać śladami Francuzki Doriane Pin i jej koleżanki Żelazne Damy.
Jaki jest minimalny czas trwania wyścigu wytrzymałościowego?
Minimalny czas trwania wyścigu wytrzymałościowego wynosi cztery godziny w przypadku wszystkich wydarzeń azjatyckiej serii Le Mans i europejskiej serii Le Mans. W przypadku wyścigów na wyższym poziomie, czyli WEC (mistrzostwa świata w wytrzymałościach) i IMSA, wahają się one od sześciu do 24 godzin dla najbardziej wymagających, jak Daytona (Stany Zjednoczone), Nürburgring (Niemcy) i 24 Godziny Le Mans, klejnot WEC.
Jaka jest różnica między Hypercarem a LM P2?
Obydwa prototypy wyróżniają się różnymi przepisami. Co więcej, pomiędzy nimi tylko kategoria Hypercar jest uważana za odrębne mistrzostwa świata w wyścigach długodystansowych, a mistrz LM P2 zdobywa trofeum Endurance Trophy w WEC. Każdy zespół zgłoszony do Hypercar musi opracować i zbudować własny Hypercar, niezależnie od tego, czy jest to LMH, czy LMDh, podczas gdy zespoły LMP2 otrzymują zaopatrzenie od usługodawcy: Oreca, Ligier, Duqueine lub Ginetta, w zależności od mistrzostw (WEC, ELMS, IMSA itp.). ). Hypercar jest mocniejszy i solidniejszy z tych dwóch.
Jakie są cechy wyścigu wytrzymałościowego?
Wytrzymałość charakteryzuje się wyścigami trwającymi kilka godzin. W tym kontekście kierowcy na zmianę zasiadają za kierownicą. Każdy ma określoną minimalną ilość czasu za kierownicą, w zależności od jego statusu. Wyścigi wytrzymałościowe ze względu na swoją specyfikę nie są liczone w okrążeniach, lecz według czasu. Po jego zakończeniu kierowca za kierownicą samochodu aktualnie prowadzącego w klasyfikacji generalnej musi przejechać ostatnią pętlę, aby zatwierdzić i zakończyć wyścig. W przeciwieństwie do Formuły 1 nie ma stałego pola startowego, ale start rozpoczyna się za samochodem bezpieczeństwa. Maksymalny czas wyścigu wynosi 24 godziny, podobnie jak 24 godziny Le Mans, sztandarowego wydarzenia WEC (mistrzostwa świata w wytrzymałościach).
Kim jest srebrny kierowca?
Srebrny kierowca lub Silver to amatorski kierowca długodystansowy spełniający określone kryteria FIA. Musi mieć mniej niż 30 lat i nie spełniać kryteriów kategorii Platinum i Gold.Status ten przyznawany jest kierowcom, którzy osiągnęli dobry wynik w mistrzostwach podczas imprez regionalnych, ogólnopolskich lub podczas serii dla kierowców nieprofesjonalnych. Tempo uznane za wystarczająco wysokie dla brązowego kierowcy może zostać nagrodzone awansem do poziomu srebra.