Lotus, Prost GP, Toyota… największe „fałszywe nadzieje” zrodziły się podczas zimowych testów

Zimowe testy Formuły 1 są dla zespołów okazją do zrobienia fałszywego przedstawienia w celu przyciągnięcia sponsorów, znalezienia się na pierwszych stronach gazet w mediach lub zmartwienia rywali. Mała antologia nadziei szybko zawiedzionych po pierwszym wyścigu sezonu.

opublikowany 20/02/2024 à 16:00

Medhiego Casauranga

1 Zobacz komentarze)

Lotus, Prost GP, Toyota… największe „fałszywe nadzieje” zrodziły się podczas zimowych testów

Prost GP AP04 zaskoczył nas podczas zimowych testów 2001... © DPPI

5. GP Lotus-Renault, 2011

Robert Kubica za kierownicą Lotusa-Renault GP R31 © DPPI

Mogliśmy w to uwierzyć. Renault, cóż, Lotus, nie, Lotus-Renault GP (w skrócie LRGP) mógł powrócić na regularne podium dzięki Renault R31. Pomalowany na czarno i złoto niczym jednomiejscowe samochody Colina Chapmana z lat 1970. i 1980. jednomiejscowy wypuścił rewolucyjny system w F1, czyli przepalonych wydechów. Podczas gdy inne zespoły skopiują pomysł i zdecydują się na wydechy otwierane w pobliżu dyfuzora, inżynier James Allison decyduje się na wyprowadzenie rurek pod boczne pontony!

Boczny wylot spalin. ©DPPI

Ku uciesze sprzedawców ochronników słuchu dźwięk francuskiego V8 zyskuje na wartości w decybelach. Skuteczność systemu zdaje się potwierdzać Robert Kubica, autor najlepszego okrążenia w Walencji (Hiszpania), niestety piękna historia zakończyła się kilka dni później. Polak cudem uniknął śmierci w strasznym wypadku w r rallye amator i do F1 wróci dopiero w 2019 roku. Zespół pilnie przypomina Nicka Heidfelda.

Dwa podium na początku sezonu nie wystarczą, aby ukryć brak rozwoju R31, który w miarę postępu wyścigów plasuje się w środku stawki. James Allison wyjaśni AUTOtygodniowo że proces zwijania wydechów był zbyt skomplikowany i nieskuteczne. „Urządzenie wydawało się mieć duży potencjał, jednak trudno było nam poprawić jego wydajność w tempie, na jakie liczyliśmy. Rozwój jest bardzo skomplikowany. Kiedy wyjęliśmy go z pudełka, było dobrze, ale krzywa progresji nie była tak silna, jak oczekiwano. Następnie nie zapewniał oczekiwanego wsparcia na niektórych obwodach. » Lotus-Renault GP zajmie 5. miejsce w mistrzostwach producentów z 90 punktami mniej niż w poprzedniej kampanii.

4.Toyota, 2007

Jarno Trulli testuje z Toyota w Barcelonie © DPPI

W pierwszej dekadzie XXI wieku marki ogólne postrzegają F1 jako idealną platformę do komunikacji i budowania sportowej reputacji. Pojawiająca się w 2002 roku struktura Toyoty wydaje setki i tysiące, aby martwić historyczne zespoły.

W 2005 roku Rouges-et-Blancs rozpoczęło odrodzenie formy, zajmując czwarte miejsce w klasyfikacji producentów i kilka podium. Sezon 2006 nie pozwolił jednak na kontynuację tego progresu (6. miejsce) pomimo wyłożenia na stół 400 milionów euro (!); w następnym roku dziecko będzie jeszcze bardziej cierpieć. Jarno Trulli, Ralf Schumacher i kierowca testowy Franck Montagny osiągnęli świetne czasy w Valence zimą 2007 roku. TF107 wydaje się dobrze urodzony i bardzo często zajmuje czołowe miejsca w rankingach.

Toyota zdobywa trzy punkty podczas wiosennego zagranicznego tournee. Niestety, japońska marka w ciągu kolejnych 8 Grand Prix znalazła się w pierwszej ósemce tylko cztery razy! Azjatycki producent zdobywa w sumie skromne 14 punktów! Cóż, to wciąż lepiej niż Honda (13. miejsce z 8 jednostkami)…

3. BAR, 1999

PASEK F1

Jacques Villeneuve i zimowe barwy BAR 01 w Barcelonie (Hiszpania). ©DPPI

Ulegając syrenom swojego menadżera Craiga Pollocka, który pod koniec 1997 roku kupił Tyrrell Racing, Jacques Villeneuve zyskał blask w wizjerze. Quebecer, który odszedł Williams rok później dołączył do British American Racing (BAR), ma nadzieję, że nowy podmiot dokona cudów na torze.

Projektant BAR 01, Malcolm Oastler, podczas konferencji prasowej postawił sobie śmiały cel. „Celem każdego wyścigu musi być zwycięstwo. Z tym zamiarem pojedziemy do Australii. » Te odważne słowa nieco potwierdza najlepszy czas mistrza świata z 1997 roku w Barcelonie (Hiszpania). Ale błysk na patelni gaśnie, gdy padok spotyka się w Melbourne.

Samochód jest po prostu powolny i zawodny. Jacques Villeneuve zaliczy nieprawdopodobną serię 11 kolejnych odejść na emeryturę, a najlepszy wynik osiągnie Mika Salo, wezwany do San Marino (7.) w miejsce kontuzjowanego w Brazylii kontuzjowanego Ricardo Zonty. BAR był za wysoki!

2. BMW-Sauber, 2009

BMW F1

Nagroda za finezję nie jest przyznawana temu BMW-Sauberowi. ©DPPI

Podobnie jak Toyota, BMW wkracza do świata F1 z zasobami tak dużymi, jak jego ambicje. Niemiecka firma połączyła siły z Sauberem w 2006 roku i niewątpliwie rozwija się (2. miejsce po wykluczeniu McLaren w 2007 r., 3. miejsce w 2008 r., ale z pierwszym zwycięstwem w Kanadzie).

Rewolucja aerodynamiczna roku 2009 powinna pozwolić zespołowi ze Szwajcarii regularnie zajmować czołowe miejsca. I tutaj zimowe testy pozwoliły BMW-Sauberowi pokazać siłę, zwłaszcza że pod koniec 2008 roku jako jedno z pierwszych pojawiło się na rynku z uproszczonym pakietem aerodynamicznym i systemem SREC (Kinetic Energy Recovery System, KERS w języku angielskim). Potencjał potwierdza otwarcie w Melbourne. Robert Kubica gonił za drugim miejscem, zanim wycofał się po zderzeniu z Sebastian Vettel (czerwony Byk). Jego kolega z drużyny Nick Heidfeld zajmuje drugie miejsce podczas burzy w Sepang (Malezja).

Jednak rozwój techniczny F1.09 jest równie udany, jak projekt jednomiejscowego samochodu, czyli porażką. Kierowcy przesuwają się w stronę anonimowości środka stawki, a nawet mają trudności z wejściem do Q2 podczas kwalifikacji! Robert Kubica uratuje meble w Brazylii (2. miejsce), ale remis w Monachium decyduje o przerwaniu programu F1 ze stratami i hałasem, z powodu braku wyników, ale także z powodu kryzysu gospodarczego.

1. Prost GP, 2001

Zimowe testy F1

©DPPI

Sukces należy do Francuzów! Przygotowując się do sezonu 2001, Alain Prost wyciąga wiosła. Czterokrotny mistrz świata jest uwikłany w niepowodzenia swojego zespołu Prost GP. Jej czołowy kierowca Jean Alesi robi wszystko, co w jego mocy, aby utrzymać niebieską maszynę w wyścigu, ale rezultaty nie są widoczne. Jednak niespodzianka podczas testów zimą 2001 roku. The Blues są zaskakująco szybcy. „Jeannot” na chwilę zapada w pamięć wszystkim w Estoril (Portugalia). Tak, nawet Ferrari (które dostarczają silnik Prost GP, przemianowane na Acer) i McLaren!

Czy Prost AP04 to piorun czy wilgotny charłak? Obserwatorzy zaczynają łamać sobie głowę, dopóki mały świat F1 nie pojawi się w Australii. Tam prawda wychodzi na jaw bezlitośnie. Jean Alesi osiąga 14. czas, 3 sekundy za polemanem Michael Schumacher ! Jego bogaty kolega z drużyny Gaston Mazzacane traci prawie 4 sekundy. Walizka jest duża, a uderzenie mocne. W wyścigu Francuz zajmie dziewiąte miejsce.

Z pewnością silnik Ferrari – przepraszam, Acer – był znacznie bardziej niezawodny niż blok Peugeot, kruchy jak kryształ w roku 2000. Jednak za niezawodnością nie szła wyjątkowa szybkość. Wciąż musimy pamiętać niesamowitą jazdę Jeana Alesiego w Monako (6.), Montrealu (Kanada, 5.) i Hockenheim (5.).

Druga pozycja, zarezerwowana dla płacących kierowców (Gaston Mazzacane, Luciano Burti, Tomas Enge), Prost GP odnotowała tylko 4 jednostki w 2001 roku i dziewiątą pozycję w mistrzostwach producentów. Jean Alesi i Alain Prost rozstaną się w wyniku głębokich nieporozumień, a Heinz-Harald Frentzen nie dokona cudu. Prost AP04, poza tym, że podczas zimowych testów jeździł z suchym zbiornikiem, nie uratował francuskiego zespołu, który zbankrutował na początku 2002 roku.

CZYTAJ TAKŻE > Prezentacje F1 2024 – Kalendarz dat do zapamiętania

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

1 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

Yves-Henri RANDIER

22 o 01:2024

Dawna era, w której odbywały się prawdziwe zimowe testy, wiedząc, że w ubiegłym stuleciu niektórzy przeprowadzali sesje testowe w letnim słońcu półkuli południowej i na dużej wysokości w Kyalami na oczach dużej liczby południowych widzów – Afrykanów i Zimbabwe!

1

Aby napisać komentarz