5 najlepszych samochodów, które naznaczyły karierę Nelsona Piqueta

17 sierpnia Nelson Piquet będzie obchodził swoje 66. urodziny; trzykrotny mistrz świata Formuły 1 jeździł innowacyjnymi samochodami, które graniczyły nawet z nielegalnym prawem. Powrót na zdjęciach.

opublikowany 18/08/2018 à 09:31

Bernard

0 Zobacz komentarze)

5 najlepszych samochodów, które naznaczyły karierę Nelsona Piqueta

5. McLaren F1 GTR

Mniej znany niż jego jednomiejscowe bolidy, Brazylijczyk startował w dwóch edycjach zawodów 24 godziny Le Mans (Sarthe) na pokładzie McLarena F1 GTR napędzanego silnikiem BMW. W 1996 roku Nelson Piquet połączył siły z byłym kierowcą F1 Johnnym Cecotto i Dannym Sullivanem (zwycięzcą Indy 500 w 1985 r.) w zespole Bigazzi. Ofiarą będzie F1 GTRpoważny strach o szóstej rano w niedzielę z powodu wymiany chłodnicy i zakończy wyścig na ósmym miejscu.

 

Za 12 miesięcy będzie jeszcze gorzej. Choć doświadczony, jego kolega z drużyny, JJ Lehto, stracił kontrolę nad McLarenem z długim ogonem wyjeżdżającym z zakrętu Mulsanne i uderzył w betonową ścianę. To porzucenie.

 

 

4. Benettona B191

W wieku 39 lat Nelson Piquet powoli zbliżał się do wycofania się z Formuły 1 w 1991 roku. Zanim jednak zrezygnował z ramion, miał zamiar odzyskać siły (trzeba przyznać, że przy odrobinie szczęścia) po ostatnim zwycięstwie w Montrealu (Kanada). Rzeczywiście, ma tę zaletę, że na początku ostatniego okrążenia poprowadził swoją łódź na drugie miejsce, 55 sekund za niedotykalnym Nigelem Mansellem (Williams).

Nagle na nawrocie Brytyjczyk zatrzymuje się! Okoliczności porzucenia pozostają niejasne, ale wydaje się, że Nigel Mansell chciał pomachać do tłumu, zwalniając, co spowodowało zgaśnięcie silnika.

 

 

„Chociaż wyobrażałem sobie, że Mansell już zwyciężył, w radiu ostrzegł mnie: śmiało, śmiało, Mansella już tu nie ma! Niesamowity. Piękne zwycięstwo dla mnie, oczywiście dla zespołu. I jestem bardzo szczęśliwy z powodu tego starego palanta z Patrese (drugi. Przypis redaktora) », roześmiał się Nelson Piquet.

3. Williamsa FW11B

W 1987 roku pakiet składający się z podwozia Williamsa i turbodoładowanego silnika Hondy był właściwą formułą: dziewięć sukcesów z łącznie 16 Grand Prix. Walka o tytuł mistrza świata ogranicza się zatem do Nelsona Piqueta i jego kolegi z drużyny (i najlepszy wróg) Nigel Mansell. Ten ostatni jest bardziej ekstrawagancki w wyścigu, ale jego zmysł ataku często działa przeciwko niemu, podczas gdy Brazylijczyk jest niezwykle konsekwentny. Mniej ekscytujący, ale skuteczniejszy, będzie zatytułowany po raz trzeci po wypadku rywala podczas testów przed GP Japonii.

2. Brabhama BT49C

Wyposażony w solidny blok Ford Cosworth DFV V8, Brabham jest równie solidny. Zaprojektowany w ciągu zaledwie sześciu tygodni w 1979 roku na podwoziu BT48 (z silnikiem Alfa Romeo), The jednomiejscowy W Wielkiej Brytanii trwa już trzeci rok zatwierdzania kiedy Nelson Piquet rozpoczął sezon 1981 od trzeciego miejsca w Long Beach (Kalifornia). Początek niezapomnianego roku, naznaczonego wyczerpującym finałem w Las Vegas (Nevada).

Na parkingu Caesar's Palace pomimo indyjskiego lata (17 października) panuje duszny upał. Podczas testów Nelson Piquet cierpiał na ból szyi i musiał poddać się masażowi przez prawie dwie godziny, aby złagodzić ból szyi. W niedzielę absolutnie musi zdobyć o jeden punkt więcej niż Carlos Reutemann (Williams), aby zdobyć tytuł.

Jeśli Argentyńczyk szybko znajdzie się w trudnej sytuacji, Nelson Piquet musi przede wszystkim walczyć ze zmęczeniem. Na ostatnich okrążeniach miał nawet problemy z utrzymaniem głowy prosto w zakrętach; obwód działa w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, co jest rzadką cechą. Po przekroczeniu linii mety na piątym miejscu (dwa punkty) potrzebował dużo czasu, aby dojść do siebie w kokpicie.

 

 

1. Brabhama BT52B

Samochód pachnący kontrowersjami! Zespół zarządzany przez Berniego Ecclestone'a został przyłapany na gorącym uczynku podczas używania w tym jednomiejscowym samolocie paliwa niezgodnego z przepisami, jako pierwszy z silnikiem turbo, który zdobył mistrzostwo w 1983 roku.

„Podczas GP Niemiec komisarze techniczni postanowili przeanalizować paliwo kilku jednomiejscowych samochodów, w tym Brabhama: 102 RON (badawcza liczba oktanowa) oktanu dla wszystkich z wyjątkiem Brabhama, który wyświetla 102,3, a następnie 102,7 w ciągu sekundy analiza. Pomimo tego, FISA (Międzynarodowa Federacja Sportów Motorowych) uciszyć sprawę, w zakresie, w jakim obie analizy przedstawiają średnią wynoszącą 102,50 i mieszczącą się w granicach 0,50 RON, zdaniem francuskiego instytutu naftowego, który był autorem operacji, trudno jest dokonać precyzyjnej oceny., wyjaśniamy w AUTOhebdo nr 391.

Renault et Alain ProstPobity do granic wytrzymałości wolał nie protestować, a Nelson Piquet obronił swój drugi tytuł. Brabham BT52B ostatecznie wyróżnił się umiejscowieniem chłodnic, umieszczonych jak najdalej z tyłu, aby zwiększyć przyczepność przy wychodzeniu z zakrętów.

Źródło zdjęcia: DPPI

0 Zobacz komentarze)