Red Bull, mistrz świata w 6 lat

Pod koniec 2004 roku Red Bull kupił Jaguar Racing. Sześć lat później zespół Milton Keynes zostaje mistrzem świata producentów.

opublikowany 08/11/2010 à 17:08

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Red Bull, mistrz świata w 6 lat

Red Bull Racing, po tym jak o włos ominął najwyższą nagrodę w 2009 roku, jest u szczytu mistrzostwa technicznego i mechanicznego w Formuła 1. Niecałe sześć lat po przybyciu do F1 zespołowi marki napojów energetycznych udało się zdominować historyczne zespoły F1? McLaren, Ferrari, Renault ? aby osiągnąć swoje cele, zdobyć tytuł Mistrza Świata Formuły 1.

Już w 2009 roku Red Bull Racing posiada jeden z najlepszych jednomiejscowych bolidów na starcie. RB5 zaprojektowany przez Adriana Neweya jest najbardziej ekstremalny pod względem technicznym, ale w szczególności ze względu na opóźnienia narosłe na Brawn GP w pierwszej połowie sezonu, Red Bull Racing nie jest w stanie dogonić zespołu Rossa Brawna pod koniec sezonu sezon, sezon. To jedynie przesunięcie terminu, ponieważ na początku 2010 roku RB6 okazał się najszybszym samochodem F1.

Jednak na początku 2005 roku, kiedy Red Bull pojawił się w F1, było wiele pytań. Rzeczywiście, Dietrich Mateschitz, założyciel marki, właśnie kupił zespół F1, Jaguar Racing, aby uczynić F1 swoją nową wizytówką. Ale Jaguar przez pięć sezonów nigdy tak naprawdę nie przekonał. Projekt zainicjowany przez Forda zakończył się dwoma podium, zajmując w najlepszym rankingu siódme miejsce w Mistrzostwach Świata Konstruktorów F1.

Austriacka drużyna zadebiutowała w 2005 roku z Davidem Coulthardem, Christianem Klienem i Vitantonio Liuzzim, wielokrotnie zdobywając punkty i zajmując siódme miejsce w klasyfikacji konstruktorów. W 2006 r. ranking jest taki sam, ale zbiory RBR są mniej znaczące. Jednak przybycie Adriana Neweya? minął marzec, Williams i McLarena? jako projektant RB3, samochodu, który miał wystartować w 2007 roku, nadaje nowy impuls zespołowi z Milton Keynes.

W 2007 roku wraz z doświadczonym Davidem Coulthardem przybył Mark Webber, w tym samym czasie co Renault, które zastąpiło Ferrari jako partner ds. silników. Następnie zespół osiągał dobre wyniki, ale tylko sporadycznie. Webber stanął na podium GP Europy, gdy Coulthard zajął 4. miejsce i dwa razy drugie miejsce. Z drugiej strony sezon 2 był rozczarowujący, szczególnie pod względem drużynowym Toro Rosso, prowadzone przez Sebastian Vettel i Sebastiana Bourdais, oznaka lepszych wyników. Vettel, który zachwycił swoich szefów swoim talentem, z Red Bull Junior Team, pod koniec 2008 roku awansował do Red Bull Racing. Następnie zastąpił Coultharda, który odchodził po 15 latach w F1.

La saison 2009 arrive alors comme une aubaine puisque la FIA décide de changer les règles de façon drastique. Les écuries qui dominent le championnat repartent de zéro et Red Bull Racing travaille ardemment pour grimper dans la hiérarchie. Dès les premières courses de la saison, il s?avère que RBR possède l?une des meilleures voitures du plateau. Si le team de Milton Keynes n?a pas pensé à l?astuce de Brawn GP, Williams et Toyota, qui possède une voiture à double diffuseur, la suspension à tirants est une des innovations qui permettent à Red Bull de devenir une écurie capable de gagner des courses.

Z biegiem tygodni RB6 okazał się najlepszym samochodem w branży, a zespół miał więcej zasobów na rozwój samochodu niż Brawn GP. Sebastian Vettel przejmuje swój status i łączy zwycięstwa, a Mark Webber, pomimo poważnej kontuzji zimą, wygrywa swój pierwszy wyścig po 132 Grand Prix. Jednak dzięki prowadzeniu na początku sezonu byłego zespołu Hondy Brawn GP i Jenson Button zostali mistrzami świata producentów i kierowców.

Na początku 2010 roku Red Bull Racing powrócił z potwierdzonymi ambicjami i samochodem, który nadal był ekstremalny pod względem rozwiązań technicznych. Co więcej, kilka jego cech budzi w sezonie kontrowersje, jak np. tzw. elastyczne przednie skrzydło czy szczególnie niski prześwit. Pomimo ekstremalnej dominacji w sesjach kwalifikacyjnych, Red Bull-Renaults okazał się mniej dynamiczny w wyścigu.

Z powodu problemów z niezawodnością i błędów kierowców zespołowi Christiana Hornera nie udało się wystartować w mistrzostwach. Do tego Mark Webber okazuje się równie bystry jak Sebastian Vettel, dlatego w zespole mamy dwóch kierowców zdolnych sięgnąć po tytuł. Jednak Red Bull Racing zdołał powiązać dobre wyniki i po GP Węgier objął prowadzenie w klasyfikacji konstruktorów. McLaren zwalnia pod koniec mistrzostw i Red Bull startuje w Singapurze, a następnie w Japonii. Po dublecie w Abu Zabi, czwartym w 2010 roku, RBR zapewnia sobie koronę Mistrza Świata Producentów, co jest logiczną nagrodą, biorąc pod uwagę kilkuletnie wysiłki.

Po tym tytule pozostaje teraz dwóm kierowcom, Sebastianowi Vettelowi i Markowi Webberowi, „dokończyć robotę”. Każdy z nich ma szansę zostać mistrzem świata, ale zawsze tak jest Fernando Alonso który dominuje w mistrzostwach. W tym sezonie zwycięzcy czterokrotnie, każdy z dwóch kierowców ma broń niezbędną do zdobycia korony, dzięki czemu Red Bull może świętować całkowity sukces.

0 Zobacz komentarze)