Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (3/3)

Redakcja AUTOhebdo kończy sezon sportów motorowych 2022 ważnymi wydarzeniami z okresu wrzesień-grudzień.

opublikowany 31/12/2022 à 10:00

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (3/3)

Od koronacji Verstappena po przybycie Frédérica Vasseura do Ferrari koniec roku obfitował w intrygi / © DPPI & Ferrari

11 września: Wymarzony debiut Nycka de Vriesa w F1

To taki rodzaj bajki, że tylko Formuła 1 wie, jak powtórzyć. Po wzięciu udziału w bezpłatnych treningach 1 młodzi kierowcy Grand Prix Włoch z Aston Martin, Nyk De Vries zostaje wezwany w krótkim czasie przez Williams przed darmowym treningiem 3, z powodu ataku zapalenia wyrostka robaczkowegoAlexander Albon. Holender zagłębia się w kwalifikacje jak w nieznane. Pierwsze zaskoczenie: nie tylko pokonuje swojego kolegę z drużyny Nicholas Latifi, ale zakwalifikował się do Q2 i ustanowił 13. najszybszy czas w kwalifikacjach. Ze względu na liczne kary na silnik nałożone tego dnia, De Vries wystartował z 8. miejsca na starcie i po pokonaniu przeszkody zdołał dojechać na metę na 9. miejscu Guanyu-Zhou (Alfa Romeo) na koniec wyścigu. Udane przesłuchanie dla tego luksusowego jokera, także mistrza świata Formuła E w zeszłym roku i który wykorzystał jego znakomite występy, aby podpisać z nim kontrakt Alfa Tauryń w 2023. To wspaniała historia tego sezonu. Spotkanie z przeznaczeniem doskonale wynegocjowanym.

De Vries nie przegapi okazji, aby się wyróżnić / © Williams Racing

8 października: Gasly ogłosił o godz Alpine

Stało się to tajemnicą poliszynela. W sobotę 8 października o godzinie 02:00 czasu francuskiego i 09:00 czasu japońskiego, gdzie F1 rozłożyła swój namiot, Pierre Gasly zostaje oficjalnym pilotem Alpine od sezonu 2023. Tak kończy się saga zapoczątkowana latem przez odejście na emeryturę Sebastian Vettel, jego zastąpienie przez Fernando Alonsoi odmowaOskar Piastrí . , , , , , , , , , , , , ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, , zostać następcą Hiszpana Alpine. Zmuszony do znalezienia rozwiązania awaryjnego, francuski producent zdecydował się zagrać na patriotycznym i normańskim włóknie, kłusując Gasly'ego, któremu zaczynało się już nudzić na boku AlphaTauri. Zanim będzie można ogłosić ten nabór, będzie to konieczne czerwony Byk znajduje wysokiej jakości zamiennik Rouennais w Faenzie. Stało się to po podpisaniu kontraktu z Nyckiem de Vriesem, który zaimponował padokowi podczas swojego debiutu w F1 na Monzy.

Po dziesięciu latach pracy w Red Bullu Gasly musiał podjąć nowe wyzwanie / © DPPI

9 października: Verstappen ukoronowany w zamieszaniu

W niedzielę podczas Grand Prix Japonii na Suzuce pada deszcz. Dobra wiadomość: kierunek wyścigu opowiada się za startem zatrzymanym, co zapewnia nam bardzo przyjemną walkę od pierwszego zakrętu pomiędzy Max Verstappen (Red Bull) opiekun pole position i jego rywal w mistrzostwach Charles Leclerc (Ferrari). Jednak sytuacja szybko się pogorszy. To pierwsze Carlos Sainz (Ferrari), który gwałtownie wypadł z toru i o włos nie został uderzony przez prześladowców. Zaczynając z dalszej części peletonu, Pierre Gasly (AlphaTauri) uderza w panel reklamowy zdjęty przez Sainza w Halo. Po przejechaniu przez boks Francuz wraca na tor i próbuje dogonić swoich małych towarzyszy za samochodem bezpieczeństwa, gdy na torze natrafia na pojazd holujący! Czy 8 lat po śmiertelnym wypadku Julesa Bianchiego niczego się nie nauczyliśmy? Wywiesza się czerwoną flagę, a Gasly wścieka się w alei serwisowej. Po długiej przerwie GP wznawia wyścig na 45 minut, czyli 28 okrążeń. Choć prawie wszyscy obserwatorzy i członkowie padoku spodziewali się przyznania połowy punktów, FIA w ostatniej chwili ogłosiła, że ​​będzie stosowana pełna skala. Powód: niejasne dostosowanie regulacyjne stanowiące, że wyścig, który zostanie wznowiony i przejdzie do szachownicy, zakończy się w normalnej skali, niezależnie od długości wydarzenia. W środku tego zamieszania Max Verstappen po nienagannym wyścigu na Suzuce po raz drugi w swojej karierze zostaje mistrzem świata. Holender skorzystał z kary, którą Leclerc otrzymał na ostatnim okrążeniu za przecięcie szykany podczas próby przeciwstawienia się Sergio Pérezowi (Red Bull).

Okoliczności tego GP Japonii nie przeszkodzią Verstappenowi w świętowaniu swojego drugiego tytułu mistrzowskiego w sposób, w jaki powinien / © DPPI

20-23 października: Zwycięstwo Sébastiena Ogiera w Katalonii

Nasi Sebastianowie są nieśmiertelni. Kilka miesięcy po zwycięstwie Loeb au Rajd samochodowy Monte Carlo to Ogier pojechał ze swoim zwycięstwem w Rajdzie Katalonii. Ośmiokrotny mistrz świata WRC, który kilka dni wcześniej oddał swoją koronę Kalle Rovanperä, udowodnił, że ma ładne szczątki. Jako szef Gapençais pojechał do Hiszpanii po zwycięstwo z niepokojącą łatwością, odnosząc swój 55. sukces w WRC. Zastanawiają nas dwie rzeczy: jaki jest realny poziom mistrzostw świata na boisku i przede wszystkim Sebastian Ogier czy w przyszłości może sięgnąć po dziewiąty tytuł i tym samym dorównać Loebowi? Talent i doświadczenie mówią same za siebie...

Podobnie jak jego przyjaciel Loeb, na wpół emerytowany Ogier będzie w stanie zapewnić sobie zwycięstwo w WRC w 2022 roku / © DPPI

22 października: Śmierć Dietera Mateschitza, Red Bull koronowany wśród producentów następnego dnia w Austin

Dziwny weekend dla Red Bulla podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych. W sobotę austriacki zespół dowiedział się o śmierci w wieku 78 lat i po długiej chorobie wielkiego szefa Dietricha Mateschitza, współzałożyciela marki Red Bull i właściciela tytułowego zespołu oraz AlphaTauri. Emocje, które można było wyczuć w austriackich szeregach, przerodziły się we wspaniały hołd następnego dnia, kiedy zwycięstwo Maxa Verstappena i 4. miejsce Sergio Péreza zapewniły Red Bullowi piąty tytuł konstruktora, pierwszy od 2013 roku. Weekend bogaty w sprzeczne emocje... Kilka tygodni później marka Red Bull ogłosiła wewnętrzną reorganizację, z synem Markiem Mateschitzem na czele i Oliverem Mintlaffem jako referentem F1. Prawdopodobnie nie skończyliśmy jeszcze słyszeć o marce, która dodaje skrzydeł F1, a to dobrze!

F1 złożyła hołd Dietrichowi Mateschitzowi na marginesie GP USA w Austin / © DPPI

28 października: Ograniczenie budżetu: Red Bull złapany przez patrol, Horner broni się podczas ważnej konferencji prasowej w Meksyku

To jedna z telenoweli sezonu. Nowe regulacje finansowe zmroziły Red Bullowi pot. Austriacki zespół był tak naprawdę jedynym zespołem, który przekroczył pułap określony przez FIA (140 milionów dolarów) o 1,8 miliona dolarów. W zamian Red Bull otrzymał bezbolesną karę w wysokości 7 milionów dolarów, a przede wszystkim 10% redukcję współczynnika czasu w tunelu aerodynamicznym na rok 2023. Ale to prawie nic w porównaniu z deficytem wizerunkowym wywołanym tą kontrowersją, o której konkurencja mówi nawet forma oszustwa. Zaowocowało to niezapomnianą konferencją prasową z udziałem niezrównanego Christiana Hornera, w okularach na nosie i na poparcie cyfr, podczas której brytyjski lider bronił się przed jakąkolwiek przewagą, jaką zespół mógłby osiągnąć z tej nadwyżki, argumentując w istocie, że dodatkowe koszty poniesione straty były związane głównie ze stołówką Milton Keynes. Wielka chwila.

Christian Horner nie ustąpił, gdy stanął w obronie swojej drużyny Red Bull / © DPPI

29 października: Prezentacja hipersamochodu Ferrari 499P

Na torze Enzo e Dino Ferrari w Imola z okazji Finali Mondiali Ferrari podniosło zasłonę nad prototypem Hypercar, który będzie go reprezentował na wyścigu 24 godziny Le Mans 2023, kończący 50 lat nieobecności w kategorii premierWytrzymałość. Włoska firma potwierdziła w ten sposób swoje zaangażowanie w kolejne Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, a także w stulecie 24-godzinnego wyścigu Le Mans (10–11 czerwca 2023 r.) z modelem LMH o nazwie 499P. Na powrót oczekiwano od 1973 roku. Liczba 50 umieszczona na prototypie zaprezentowanym we Włoszech symbolizowała ten powrót po pół wieku nieobecności. Dwa egzemplarze zostaną zaprezentowane w Sebring (Stany Zjednoczone) w dniach 11–12 marca 2023 r. w ramach Prologu sezonu. WEC przed oficjalnym debiutem w zawodach 17 marca na dystansie 1000 mil.

499P oznacza powrót Ferrari do najwyższej kategorii 24-godzinnego wyścigu Le Mans po 50 latach nieobecności / © DPPI

11-13 listopada: Historyczne pole position dla Magnussena, pierwsze zwycięstwo Russella w F1 w Brazylii.

Interlago nigdy nie zawodzi. Autodromo José Carlos Pace po raz kolejny pozostanie wierny swojej legendzie, zaczynając od kwalifikacji, które zostały przesunięte na piątek, weekend sprintu. W obliczu niepewnej pogody, Haas et Kevin Magnussen doskonale przeczytał warunki i skorzystał z czerwonej flagi podniesionej przez George'a Russella (Mercedes), aby zapewnić sobie rewelacyjne i historyczne pole position. Następnego dnia Duńczyk drogo sprzedał swoją skórę, ale logicznie rzecz biorąc, doświadczył prawa bardziej ekskluzywnych jednomiejscowych samochodów. Choć uważamy, że Max Verstappen jest na dobrej drodze do wygrania trzeciego sprintu w 3 r., Holender nie może nic zrobić przeciwko Mercedesowi George’a Russella i Lewis Hamilton. Tym samym młody Brytyjczyk wspina się na czoło stawki niedzielnego Grand Prix. Russell nie dał się zachwycić wyzwaniem i następnego dnia zmienił podejście po bardzo solidnym i kontrolowanym występie. Spóźniony samochód bezpieczeństwa, spowodowane przez to przegrupowanie się za nim i ponowny start, który nastąpił, nie zmartwiły go bardziej. Po bardzo skomplikowanym sezonie sukces był całkowity dla Mercedesa, który podpisał dublet i uniknął zakończenia roku z 0 punktami w kolumnie zwycięstw.

Historyczny pole position dla Magnussena i Haasa, ale to Russell (Mercedes) wygrał wyścig i to dwukrotnie / © DPPI

29 listopada: Rezygnacja Binotto z Ferrari

Kwalifikacje do Grand Prix Brazylii. Charles Leclerc wyjeżdża do Q3 na suchym torze na oponach pośrednich, podczas gdy wszyscy inni mieli miękkie opony. Oczekiwany deszcz w końcu nadszedł za późno. Porażka jest ogromna. Walcząc o honorowy tytuł wicemistrza, Leclerc również nie rozumiał, dlaczego Scuderia nie poprosiła trzeciego Sainza, aby pozwolił mu zająć pierwsze miejsce, jak zwykle tego oczekiwano. Ostatnia kropla, która przelała czarę goryczy dla Mattii Binotto. Włoch, genialny producent silników, który od czasu przybycia na rynek w 3 roku nie był w stanie przekonać swoimi zaletami jako przywódcy mężczyzn, był w centrum uwagi ekspertów Ferrari. Po 2019 latach spędzonych w Maranello (Włochy) złoży rezygnację, oficjalnie z własnej woli!

Pomimo wyraźnego odbicia wyników, Binotto zapłaci za opóźnienia operacyjne Scuderii / © DPPI

4 grudnia: Zniknięcie Patricka Tambay'a

Na początku grudnia świat francuskiego sportu motorowego pogrążył się w żałobie. Patrick Tambay, kierowca Formuły 1 w latach 1977–1986 (114 Grand Prix), zmarł w wieku 73 lat. Urodzony w Paryżu w 1949 r. Francuz rywalizował w pierwszej kategorii z sześcioma różnymi zespołami, w tym z Ferrari, z którym odniósł dwa zwycięstwa w Niemczech w 1982 r. i na torze Imola w 1983 r. Powołany przez Maranello (Włochy) po śmierci Gillesa Villeneuve, Tambay był kluczowym zawodnikiem w zdobyciu przez Scuderię tytułów mistrzowskich producentów w tamtych latach. W sumie, oprócz dwóch zwycięstw, mieszkaniec Cannes będzie miał na swoim koncie pięć pole position, 11 podium i dwa najlepsze okrążenia w wyścigu. Zwyciężył w Volant Elf w 1973 roku, zdobył honorowy tytuł wicemistrza F2 dwa lata później.

Patrick Tambay (1949-2022) / © DPPI

12-13 grudnia: Vasseur potwierdził w Ferrari walc szefów zespołów

W poniedziałek 12 grudnia, ku zaskoczeniu wszystkich, Williams ogłosił odejście swojego głównego zespołu Josta Capito i dyrektora technicznego François-Xaviera Demaisona. Czy Niemiec, były Volkswagen, zmierza do Saubera, gdzie powstaje projekt Audi? Zwłaszcza, że ​​po stronie Ferrari uparcie ogłaszano, że Frédéric Vasseur ma zastąpić Mattię Binotto, który od tygodni zrezygnował. Następnego ranka w Maranello oficjalnie zatwierdzono stanowisko francuskiego menadżera. Kilka godzin później Sauber ujawnia tożsamość swojego nowego dyrektora generalnego: jest to Andreas Seidl, który pełnił funkcję szefa zespołu w McLaren depuis 2019. L’Allemand a également des liens avec le groupe VW puisqu’il supervisait le programme Porsche LMP1 avant son arrivée à Woking (trois victoires au Mans entre 2015 et 2017). En l’espace de quelques semaines, 40% des écuries du plateau F1 ont changé de tête. Un mercato hivernal qu’on n’avait pas vraiment vu venir.

Przed Vasseurem w Maranello stoi duże wyzwanie / © Ferrari

23 grudnia: Śmierć Philippe'a Streiffa

Zaledwie trzy tygodnie po śmierci Patricka Tambaya świat francuskiej Formuły 1 ponownie pogrążył się w żałobie. Odszedł także jego były towarzysz Philippe Streiff, autor podium (Australia 1985) w 53 startach w latach 1984–1988. Urodzony 24 czerwca 26 roku w La Tronche mieszkaniec Isérois dwukrotnie stanął na podium 1955-godzinnego wyścigu Le Mans, a 15 marca 1989 roku jego życie wywróciło się do góry nogami po strasznym wypadku podczas testów. tor Jacarepaguá w Rio de Janeiro (Brazylia). Po porażeniu czterokończynowym Streiff był w stanie pokonać tę próbę z wielką odwagą i zaangażował się w organizację Elf Masters Kart of Bercy, a następnie aktywnie zaangażował się w poprawę sytuacji i warunków życia osób niepełnosprawnych.

Philippe Streiff (1955-2022) / © DPPI

Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (1/3)

Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (2/3)

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz