Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (2/3)

AUTOhebdo w dalszym ciągu wspomina sezon sportów motorowych 2022, wspominając najważniejsze wydarzenia z okresu trwającego od maja do sierpnia.

opublikowany 30/12/2022 à 10:00

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Wielkie AUTOhebdo 2022 retro: najważniejsze wydarzenia sezonu (2/3)

Od debiutu 9X8 po błąd Leclerca w Castellet lato 2022 było pełne przygód / © DPPI

8 maja: pierwsze GP Miami w historii

Pierwszy z wielkimi fanfarami. Po raz pierwszy w swojej historii Miami gościło wielki cyrk Formuła 1. Aby to uczcić, organizatorzy zadbali o wszystko: uroczystości i wszelkiego rodzaju zajęcia wokół stadionu Dolphins' Hard Rock, deszcz gwiazd, a przede wszystkim słynna marina... sztuczna, być może główna atrakcja weekendu . Od strony sportowej tak Max Verstappen dał się poznać jako szef, trasa i asfalt były dalekie od jednomyślności. Przyczyną jest bardzo niepewna (lub wręcz nieistniejąca) przyczepność poza trajektorią, uniemożliwiająca jakąkolwiek realną próbę zanurzenia się w zakrętach 11 i 17. Kręty odcinek w trzecim sektorze stał się koszmarem dla kierowców. Wyniki inauguracyjnego wyścigu w Miami: wspaniała uroczystość poza torem, ale wciąż jest nad czym pracować na torze.

Max Verstappen wygrał pierwsze w historii GP Miami, wyprzedzając kierowców Ferrari / ©DPPI

29 maja: Grand Prix Monako, wrak Ferrari

Dwa miesiące po zachwycającym debiucie Ferrari w Bahrajnie, w Monako zaczęło się pierwsze strategiczne fiasko Scuderii. Jak włoska drużyna, będąc w stu procentach czerwonych w pierwszym rzędzie w Monako, na torze, na którym zwykle liczy się pole position, pozwoliła, aby zwycięstwo umknęło jej uwadze? To była tragedia w dwóch aktach. Na mokrym, ale wysychającym torze Ferrari zaczęło od przegranej wyścigu Charles Leclerc próbując pokonać pit stop Sergio Péreza (który przechodził z mokrej nawierzchni na pośrednią). Meksykanin zdołał wyprzedzić Monako w boksach, mimo początkowej 10-sekundowej przewagi Charlesa! Druga część czerwonego mistrzostwa nastąpiła cztery pętle później. Tym razem to podium pozbawiono lokalnego bohatera. Podczas zmiany z półproduktów na slicki. Ferrari próbowało kontynuować podcięcie Czech wyprasować Meksykanina. Problem ? Dzieje się tak, ponieważ Ferrari próbowało dwukrotnie zatrzymać się Sainzi że Leclerc stracił dwie sekundy… a także trzecie miejsce w stosunku do Maxa Verstappena. Zdarzenie to zostało oznaczone słynnym zwrotem w jego radiu, który stał się już legendarny: „ Trzymaj się z daleka, trzymaj się z daleka, trzymaj się z daleka » od swojego inżyniera. Nowe rozczarowanie dla Leclerca na jego rodzinnych ulicach.

Niemniej jednak Ferrari zablokowało pierwszy rząd w Monako! / ©DPPI

29 maja: Marcus Ericsson wygrywa Indy 500

Delikatnie krytykowany za brak błyskotliwości w Formule 1, prowadzenie samochodów z końca stawki (Caterham) lub w najlepszym wypadku ze środka tabeli (Sauber), Marcus Ericsson odzyskał barwy dzięki zmianie życia w Stanach Zjednoczonych – Stany Zjednoczone . Szwed, dzięki miejscu w Chip Ganassi Racing, regularnie występującym w czołówce, nabył również zamiłowania do doskonałej jazdy na owalu. Ale od tego momentu do zwycięstwa w Indianapolis 500, jednym z trzech klejnotów światowego sportu motorowego 24 godziny Le Mans i Grand Prix Monako? Jest to jednak największy wyczyn, jakiego 31-letni kierowca dokonał przed olbrzymią publicznością (325 000 widzów, druga najwyższa frekwencja od 20 lat). Z pewnością pomogła mu kara jego kolegi z drużyny Scotta Dixona, który brykał na prowadzeniu aż do swojej nadmiernej prędkości w boksach. Jednak sposób, w jaki wytrzymał presję wywołaną czerwoną flagą na trzy okrążenia przed końcem, był godny podziwu. Nawet śmiałość Pato O'Warda (Arrow McLaren SP), który podbiegł do niego na starcie ostatniego okrążenia, nie przeszkadzał liderowi!

Ericsson stał się legendą Indy! / © Penske Entertainment

11–12 czerwca: Zwycięstwo Toyoty w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2022

Po skomplikowanym początku sezonu i wycofaniu się z wyścigu w Sebring (USA) po wypadnięciu poza tor Jose Marii Lopeza et à Spa-Francorchamps (Belgique) sur un problème technique, Toyota ne se présentait pas aux 24 Heures du Mans dans sa meilleure forme. D’autant qu’en face, Alpine po swoim inauguracyjnym zwycięstwie w Sebring dotarł na sam szczyt mistrzostw, a przede wszystkim z dużą pewnością siebie. Mimo wszystko podczas klasyka La Sarthe nie doszło do żadnej bitwy pomiędzy obydwoma producentami. Marka ze strzałką A nigdy nie brała udziału w grze i zwielokrotniła problemy w wyścigu. Zaczął z prowadzenia po Superpole Brendon Hartley, Toyota nr 8, którą Nowozelandczyk dzieli z Sébatienem Bum a Ryo Hirakawa zwyciężył przed siostrzanym samochodem. Glickenhaus zdobył swoje pierwsze podium w Le Mans.

Japoński producent jest niepokonany w Sarthe od 2018 roku / © DPPI

26 czerwca: Prezentacja Porsche 963 Hypercar w Goodwood

Plutôt que d’organiser une conférence de presse, ou, pire encore, une cérémonie uniquement retransmise sur Internet, Porsche a compris comment gagner le cœur du public : en présentant sa nouvelle voiture de course durant une manifestation sportive, en dynamique s’il-vous-plaît ! La course de côte du Festival of Speed de Goodwood (Grande-Bretagne) fut choisi par le constructeur allemand pour y faire débuter la 963, une LMDh qui devrait jouer les premiers rôles en catégorie Hypercar en IMSA i WEC w 2023 r. Wyposażone w silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem wywodzący się z supersamochodu Porsche 918 oraz system hybrydowy wspólny dla wszystkich Hypercarów, Porsche 963 stanowi również mocny ukłon w stronę historii firmy w Wytrzymałość poprzez wybór oficjalnych barw, wykorzystujących trzy historyczne kolory Porsche w Le Mans (czerwony, czarny i biały). Również w Goodwood wyznaczono oficjalnych kierowców, kilka miesięcy przed zatwierdzeniem szkolenia załogi: Dane Cameron (34 lata/Stany Zjednoczone), Matt Campbell (27 lat/Australia), Michael Christensen (32 lata/Dania ), Kévin Estre (34 lata/Francja), Mathieu Jaminet (28 lat/Francja), André Lotterer (40 lat/Niemcy), Frédéric Makowiecki (41 lat/Francja), Felipe Nasr (30 lat/Brazylia), Nick Tandy ( 38 lat/Wielka Brytania) i Laurens Vanthoor (31 lat/Belgia).

Model 963 docierał do asfaltu w Daytona przed debiutem w zawodach już za miesiąc / © IMSA

10 lipca: Debiut Peugeota 9X8 w zawodach w 6-godzinnym wyścigu na Monzy

Czekałem miesiącami, Peugeot 9X8 w końcu zadebiutowało podczas 6-godzinnego wyścigu na Monzy, czwartej rundy sezonu WEC. Marka Lion zaprezentowała się we Włoszech z dwoma egzemplarzami swojego Hypercara, obecnie słynącego z braku. Jednak te pierwsze zawody w Bérézinie zakończyły się źle, ponieważ dwa sochalijskie LMH napotkały szereg problemów od kwalifikacji. Pomimo przejechania 15 000 kilometrów testów, francuska ekipa podczas pierwszego oficjalnego wyjazdu doświadczyła wielu problemów, a metę dojechał z pewnością numer 94, zajmując jednak 33. miejsce w klasyfikacji generalnej (na 35 sklasyfikowanych na 38 startujących). Problemy najbardziej dotknął biednego Mikkela Jensena z numerem 93, który nie ukończył pierwszego wyścigu.

Niezwykły, choć skomplikowany debiut nowej Lwicy / © DPPI

Grand Prix Francji 24 lipca: błąd Leclerca w Castellet, punkt zwrotny w mistrzostwach?

Trudno z perspektywy czasu uważać zejście z toru Charlesa Leclerca (Ferrari) za punkt zwrotny mistrzostw, gdy wiemy, że Max Verstappen (czerwony Byk) ostatecznie zakończył wyścig ze 146 punktami przewagi nad wicemistrzem. Jednak w czasie Grand Prix Francji, w parnym Var, gdy różnica między obydwoma zawodnikami wynosiła zaledwie 38 punktów, błąd popełniony przez Monako okazał się najważniejszym wydarzeniem sezonu. Poleman dzień wcześniej i prowadząc Grand Prix, Leclerc stracił F1-75 w podwójnej prostej na torze Beausset i oddał zwycięstwo Maxowi Verstappenowi. Ogromny cios po sekwencji awarii silnika w Barcelonie, karze za tył stawki w Montrealu i błędach strategicznych w Monako i Silverstone (Wielka Brytania). Max Verstappen przyznał później, że to 24 lipca uzna, że ​​tytuł nie mógł już mu umknąć.

Czy Leclerc stracił tytuł w Le Castellet? Nie tak pewny. / ©DPPI

30–31 lipca: Zwycięstwo Julesa Gounona i Akkodisa w 24 Hours of Spa

Dzięki Julesowi Gounonowi, Raffaele Marciello i Danielowi Juncadelli drużyna Akkodis ASP prowadzona przez Jérôme’a Polianda w końcu zatriumfowała na podwójnej wieży zegarowej w Ardenach. Zwycięstwo Mercedes-AMG uzupełnili 2. miejsce Luca Stolz, Steijn Schothorst i Maxi Götz z zespołu GetSpeed ​​​​. Podium uzupełniło Ferrari 488 Antonio Fuoco, Daniela Serry i Davide Rigona. „ To zwycięstwo jest bardzo wzruszające. Myślę, że jest jeszcze intensywniejszy niż ten z 2017 roku, kiedy broniłem barw Audi w Saintéloc », smakował Gounon. Ta edycja upłynęła także pod znakiem zwycięstwa Żelaznych Dam w kategorii Złota, gdyż Sarah Bovy, Dorjan Pin, Rahel Frey i Michelle Gatting triumfowały swoim słynnym różowym Ferrari.

Gounon-Juncadella-Marciello, złote trio 24 Hours of Spa / © DPPI

28-2 sierpnia: Vettel ogłasza odejście na emeryturę, Alonso zastępuje go w Aston, Piastri nie Alpine

W ciągu krótkiego tygodnia tradycyjne letnie okienko transferowe zostało wywrócone do góry nogami. Wszystko zaczęło się w czwartek 28 lipca od ogłoszenia o odejściu na emeryturę Sebastian Vettel przed Grand Prix Węgier. To za pośrednictwem wiadomości na Instagramie czterokrotny mistrz świata Niemiec, nieobecny do tej pory na portalach społecznościowych, przekazał oficjalne wieści, z pewnością znaczące, ale też nie takie, które nie wzięły się znikąd. Reszta weekendu w Madziarze minęła bez żadnych incydentów na froncie transferowym, nawet jeśli głównym tematem rozmów była tożsamość przyszłego następcy Vettela. Niektórzy tak myśleli Mick Schumacher miał przejąć obowiązki od swojego rodaka i przyjaciela. To się nie wydarzyło. Dzień po wyścigu, w poniedziałek 1 sierpnia, o godzinie 09:00 czasu brytyjskiego, Aston Martin przesyła informację prasową o ogłoszeniu naboru Fernando Alonso w ramach wieloletniej umowy. Zaskoczenie jest totalne, bo myśleliśmy, że Hiszpan już niedługo wróci Alpine… W klanie francuskiego producenta panuje zamieszanie. wtorek, 2 sierpnia, Alpine gra z całych sił i komunikuje swoją kadencjęOskar Piastrí . , , , , , , , , , , , , ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, ,, , jego rezerwę na następcę Alonso. Problem: Australijczyk jest już zaangażowany gdzie indziej! Zaledwie kilka godzin po ogłoszeniu Piastri opublikował legendarny tweet, w którym zaprzeczył swojemu awansowi do Bluesa! Następnie rozpoczyna się legalno-sportowe przeciąganie liny Alpine oraz McLaren, zespół, który zapewnił usługi rodakowi z Melbourne (Australia). Sprawa zgnije latem marki ze strzałką A, która również zostanie jednomyślnie oddalona przez Biuro Uznawania Kontraktów FIA (CRB) na początku roku szkolnego. Alpine uratuje meble, udając się w kłusownictwie Pierre Gasly chez Alfa Tauryń.

Jeden odchodzi, drugi go zastępuje / © DPPI

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz