Wielkie retro AUTOhebdo 2023: najważniejsze wydarzenia sezonu (2/3)

Zespół redakcyjny AUTOhebdo przypomina kampanię związaną ze sportami motorowymi z 2023 roku, naznaczoną wyczynami, dramatami, smutkami i radościami.

opublikowany 30/12/2023 à 15:01

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Wielkie retro AUTOhebdo 2023: najważniejsze wydarzenia sezonu (2/3)

AUTOhebdo podsumowuje rok 2023 w sportach motorowych. / © AUTOhebdo

28 maja: Josef Newgarden wygrywa 107. edycję wyścigu Indianapolis 500

Pilot z Nashville wychodzi w tłum, aby świętować swój sukces.

Josef Newgarden — 107. wyścig Indianapolis 500 przedstawiony przez Gainbridge — autor: Chris Jones_Duży obraz bez znaku wodnego_m82953-AUTOhebdo

Josef Newgarden po zwycięstwie w 107. edycji Indianapolis 500. / © IndyCar Media

Aby w ostatnią niedzielę maja zobaczyć nieoczekiwane, lepiej było obejrzeć wyścig Indianapolis 500 niż Grand Prix Monako. Pomiędzy trzema czerwonymi flagami (coś niespotykanego od 30 lat), wyprzedzeniem na ostatnim okrążeniu w celu zwycięstwa (tylko po raz trzeci w ciągu 3 lat wyścigów) i zwycięzcą przecinającym tłum, aby uczcić swój triumf, zostaliśmy obsłużeni!

Historia zapamięta zatem, że Josef Newgarden (Team Penske) wygrał Indy 500 kosztem zapierającego dech w piersiach ponownego startu. Amerykanin nie prowadził jednak daleko w kwalifikacjach (17.)! Przed tym 200. i ostatnim okrążeniem mogliśmy podziwiać kaskadę wypadków, jak na przykład bardzo spektakularny Kyle Kirkwood (Andretti), który wyrzucił koło na trybuny na parkingu przylegającym do owalu! Wreszcie to wydarzenie było szansą dla Tony’ego Kanaana (Arrow McLaren, zwycięzca w 2013 r.) wycofał się dzięki wyjątkowemu wyprzedzaniu z prędkością ponad 330 km/h… na trawie.

28 maja: Max Verstappen wygrywa podczas GP Monako 2023

Pilot czerwony Byk przed geniuszami Fernando Alonso et Esteban Ocon.

Jest Max Verstappen książę, który dominuje w weekend w Monako od pierwszej rundy EL1 do ostatniej rundy Grand Prix, a jego kulminacją jest okrążenie kwalifikacyjne, które z pewnością zdobyłby sam Ayrton Senna. Przejażdżka z innego świata, w którym zjeżdżalnie znikają, ustępując miejsca wzniosłości. Okrążenie, na które mógł przejechać tylko jeden inny kierowca: Fernando Alonso! Parvenu wyszła ze swojego Aston Martin więcej, niż mogła dać, Hiszpanka dorównywała Holenderowi precyzją i odwagą. Podczas wyścigu po raz kolejny jako jedyny był w stanie pozostać w zasięgu kierowcy Red Bulla, dostosowując się tak jak on do warunków. Sposób, w jaki prowadzą, sposób, w jaki niestrudzenie pchają, tego dnia w Księstwie był tron ​​dla dwóch osób. Przez cały weekend na podium dołączył do nich bardzo solidny Esteban Ocon, który chętnie wywołał uśmiech na twarzach bluesa.

ALONSO Fernando (spa), Aston Martin F1 Team AMR23, wkracza na uroczyste zdjęcie VERSTAPPEN Max (ned), Red Bull Racing RB19, ze swoim zespołem podczas Grand Prix Monako Formuły 1 2023, 6. rundy Świata Formuły 2023 26 Mistrzostwa od 28 do 2023 maja XNUMX na torze Circuit de Monaco w Monako – fot. Florent Gooden / DPPI

Fernando Alonso prawie ukradł show Maxowi Verstappenowi na ulicach Księstwa. / ©DPPI

1-4 czerwca: pierwsze zwycięstwo w sezonie Neuville i Hyundai na Sardynii

Cyril Abiteboul w końcu otwiera swój kontuar WRC.

Zajmując miejsce na czele Hyundai Motorsport w styczniu 2023 r., Cyril Abiteboul wkroczył w zupełnie nowy wszechświat: WRC. Ten, który zbudował większość swojej kariery w F1 zamierzał odkryć nowy świat, z pewnością znajomy, ale wciąż nieznany. W koreańskim zespole, który pod każdym względem pozostawał w tyle w porównaniu z Toyotą, francuski lider musiał czekać prawie sześć miesięcy, zanim odniósł swój pierwszy sukces w WRC. Wybawienie nadeszło Thierry Neuvillew Rajd samochodowy z Sardynii. Bardzo pomogło porzucenie Sebastian Ogier, ówczesny lider zawodów, na które pozostało pięć odcinków specjalnych, Belg zapewnił Hyundaiowi i szefowi zespołu pierwsze rajdowe zwycięstwo. Co więcej: dzięki drugiemu miejscu Esapekki Lappi Cyril Abiteboul i jego zespół zdobyli dublet we Włoszech! Pierwszy kamień powrotu na szczyt WRC?

11 Thierry NEUVILLE (BEL), Martijn WYDAEGHE (BEL), HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAM, HYUNDAI I20 N Rally1 Hybrid, WRC, akcja podczas Rajdu Italia Sardegna 2023, 6. runda Rajdowych Mistrzostw Świata Samochodów WRC 2023, od 1 czerwca do 4 stycznia 2023 r. w Olbii, Włochy - Fot. Nikos Katikis / DPPI

Thierry Neuville będzie musiał długo czekać, zanim otworzy swój licznik zwycięstw w 2023 r. / © DPPI

10/11 czerwca: Ferrari wygrywa stulecie 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Prancing Horse zwycięsko powraca do Sarthe 50 lat po swoim ostatnim udziale w Sport-Proto.

Ferrari nie przegapiło powrotu do wyścigów 24 godziny Le Mans w kategorii premierowej. Po pół wieku nieobecności w sporcie-proto, firma Maranello wygrywa rundę Stulecia Sarthe ze swoim trio Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi i Jamesem Calado. Sukces uzyskany po świetnej walce z Toyotą, w szczególności z numerem 8 Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa, odpychając pozostałych pościgów przynajmniej o jedno okrążenie. Japoński kierowca okazał się niefortunnym bohaterem na koniec wyścigu, pokonując GR010 półtorej godziny przed flagą w szachownicę, goniąc czołowe Ferrari. Błąd równoznaczny z powrotem do boksów w celu naprawy, który przypieczętował los japońskiego producenta w stulecie, kończąc serię pięciu kolejnych zwycięstw.

51 PIER GUIDI Alessandro (ita), CALADO James (gbr), GIOVINAZZI Antonio (ita), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P, świętują zwycięstwo na podium 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2023 na torze Circuit des 24 Heures du Mans w czerwcu 11 w Le Mans, Francja – fot. Florent Gooden / DPPI

Historyczne zwycięstwo Ferrari podczas powrotu do Sport-Proto w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. / ©DPPI

1 lipca: Simon Pagenaud staje się ofiarą poważnego wypadku w środkowym Ohio

Od tego czasu Francuz był niestety zmuszony do odpoczynku.

Simona Pagenauda jest czystym kierowcą, który rzadko zjeżdża z pasa asfaltu. Dlatego to naprawdę niesprawiedliwe, że Poitevin płaci tak wysoką cenę od początku lata, zwłaszcza że zwycięzca Indianapolis 500 jest po prostu niewinny w tej historii. Hamulce jego Dallary zawiodły podczas wolnych treningów w Mid-Ohio na końcu głównej prostej, powodując serię przechyłów przy dużej prędkości:

Na początku myśleliśmy, że Habowie nie ucierpieli. Istotnie, w kaparze nie złamano żadnej kości. Problem tkwi jednak w głowie: po wstrząśnieniu mózgu dwukrotny zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Daytona nie mógł usiąść za kierownicą przez resztę roku. Miejmy nadzieję, że to odsunięcie na boczny tor nie potrwa do 2024 roku.

Simon Pagenaud – Honda Indy 200 w połowie stanu Ohio – autor: Joe Skibinski_Duże zdjęcie bez znaku wodnego_m85948-AUTOhebdo

Cała redakcja AUTOtygodniowo Życzę Simonowi wszystkiego najlepszego w powrocie do zdrowia. / © IndyCar Media

1 lipca: Dilano van’t Hoff ginie w strasznym wypadku FRECA w Spa

Prawie cztery lata po śmierci Anthoine’a Huberta na belgijskim torze po raz kolejny doszło do śmiertelnego wypadku w formułach promocyjnych.

Szok jest ogromny. Głęboki smutek. W sobotę 1 lipca 2023 roku młody holenderski kierowca Dilano van’t Hoff stracił życie na torze Spa-Francorchamps, gdy brał udział w 2. wyścigu mityngu Spa-Francorchamps we FRECA. Przerażający wypadek miał miejsce w ostatnich sekundach trzydziestu minut wyścigu, rozgrywanego przy bardzo słabej widoczności z powodu deszczu, który spadł nad belgijskimi Ardenami. Podczas ponownego uruchomienia po zwolnieniu samochodu bezpieczeństwa pierwszy kierowca stracił kontrolę nad pojazdem. jednomiejscowy w górnej części stromego zbocza, tworząc początki chaosu. Nieco dalej, na początku prostej Combes (za Raidillon), doszło do wypadku. Jednomiejscowy samochód MP Motorsport Holendra uderzył w szynę przy prędkości około 200 km/h, po czym zatrzymał się na środku toru. Następnie została uderzona w bok przez innego zawodnika, który nadjeżdżał z pełną prędkością. Mistrz Hiszpanii F4 2021 tragicznie stracił tam życie. AUTOMATYCZNYtygodniowo po raz kolejny przekazuje swoje myśli rodzinie i bliskim.

Spa (BEL), 28 CZERWCA - 1 LIPCA 2023 r. - Runda 4 Regionalnych Mistrzostw Europy Formuły przez Alpine 2023 na torze Circuit Spa Francorchamps. Początek. © 2023 Sebastiaan Rozendaal / Holenderska Agencja Fotograficzna.

Weekend spa we FRECA był opłakiwany przez śmierć Dilano van’t Hoffa. / © FRECA

11 lipca: Nyck de Vries zostaje zwolniony przez AlphaTauri po zaledwie 10 GP.

Daniel Ricciardo zostaje wezwany z powrotem, aby go zastąpić.

Koniec oczywiście za Nycka de Vriesa, usunięty z Alpha Tauri po miesiącach spekulacji. Brak punktów, zbyt wiele błędów w pierwszych dziesięciu wyścigach sezonu, Holender płaci wysoką cenę za oczekiwania – niewątpliwie wygórowane – jakie powstały po jego debiucie we Włoszech w 2022 roku, gdzie zastąpił Alexa Albon chez Williams i zajął 9 miejsce. 12. miejsce w Monako za najlepszy wynik, tylko trzy wypady do Q2 podczas kwalifikacji, nawet jeśli liczby nie przemawiają na jego korzyść, niewątpliwie zasługiwałby na trochę więcej czasu. Helmut Marko nie zgodził się, woląc zwrócić się do trzeciego kierowcy Red Bulla o jego zastąpienie. W ten sposób powstała stajnia Faenza Alfa Tauryń czy odnowi kontakt z Danielem Ricciardo? Dla australijskiego kierowcy to powrót do domu i nowy początek kariery po zaciekłej rozłące z McLarenem pod koniec 2022 roku.

DE VRIES Nyck (ned), Scuderia AlphaTauri AT04, portret podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii Formuły 2023 Aramco 1, 10. rundy Mistrzostw Świata Formuły 2023 7 w dniach 9–2023 lipca XNUMX r. na torze Silverstone w Silverstone, Wielka Brytania – zdjęcie Antonin Vincent / DPPI

11 małych lekarzy pierwszego kontaktu, a potem wyjazd do Nycka de Vriesa, który wrócił do formy Formuła E et WEC Od. / ©DPPI

21 lipca: Zespół Special One Racing pada ofiarą spektakularnego pożaru w Lydden Hill.

Wiele miesięcy później WRX nadal odczuwa skutki katastrofy.

W Mistrzostwach Świata robi się gorąco rallycross (Świat RX)! Ale nie na torze. Raczej na padoku Lydden Hill (Wielka Brytania), gdzie dwie Lancia Delta Evo-E RX firm Guerlain Chicherit i Sébastien Loeb pójść z dymem przed pierwszymi testami. Spotkanie zostaje odwołane, a elektryczne Supersamochody wróciły do ​​garażu do końca sezonu.

Promotor World RX i dostawca akumulatorów Kreisel Electric rzeczywiście nie byli w stanie wykryć źródła pożaru, który spustoszył całą strukturę francuskiego zespołu. Tak więc (nieliczne) pozostałe zespoły w drugiej połowie sezonu preferowały małe elektryczne RX2e. Jeśli chodzi o Special One Racing, odrzuciła ona ofertę bezpłatnego przejazdu w Hongkongu, aby pokazać, że nie zgadza się z lekceważącą postawą liderów mistrzostw.

Sébastien Loeb i Guerlain Chicherit z Special ONE Racing w akcji podczas Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie w World RX w Szwecji, 2 lipca 2023 r. // Rallycross Promoter GmbH / Red Bull Content Pool // SI202307180253 // Wykorzystanie wyłącznie do celów redakcyjnych //

Piękne Lancias Special One Racing nie przetrwały straszliwego pożaru, który dotknął strukturę zespołu w Lydden Hill. / © Pula treści Red Bull.

29-30 lipca: Jake Dennis zostaje mistrzem Formuły E

Brytyjczyk przejmuje koronę na swojej ziemi.

Może nie był najszybszy ani najbardziej imponujący, ale z pewnością najbardziej spójny! Jake Dennis zdobył tytuł mistrza świata Formuły E na koniec mistrzowskiego sezonu, zdobywając niezły wynik jedenastu podium (i dwa zwycięstwa) w szesnastu E-Prixach! Pierwszy król ery Gen3 był w stanie stawić czoła szybszym, ale mniej konsekwentnym kierowcom, jak nowozelandzki duet Nick Cassidy – Mitch Evans. W wieku 28 lat kierowca Andrettiego zdobył bez wątpienia najwspanialszy tytuł w swojej karierze… wygrał przed własną publicznością, w Londynie, proszę! Jego wspaniały sezon zostanie nagrodzony nawet przedłużeniem kontraktu z Andrettim, ale także oficjalną sesją testową w Formule 1 z Red Bullem podczas pierwszego treningu Grand Prix Abu Zabi. Co mogło być lepiej ?

Zdjęcie mistrza świata zespołu z DENNIS Jake (Wielka Brytania), Avalanche Andretti Formula E, Spark-Porsche, Porsche 99X Electric, portret na podium podczas Hankook London ePrix 2023, 12. spotkanie Mistrzostw Świata Formuły E ABB FIA 2022–23, w dniu ExCeL London w dniach 29–30 lipca 2023 r. w Londynie, Wielka Brytania – fot. Germain Hazard / DPPI

Podwójny cios dla Jake’a Dennisa i jego zespołu Andrettiego w Formule E w tym sezonie. / ©DPPI

25 sierpnia: Daniel Ricciardo złamie nadgarstek podczas treningu wolnego w Zandvoort.

Liam Lawson zastępuje go w krótkim czasie.

Rok 2023 był zdecydowanie dziwnym sezonem dla Daniela Ricciardo. Bez kierownicy na początku roku Australijczyk pojawił się znikąd, zajmując miejsce Nycka de Vriesa na AlphaTauri po Grand Prix Węgier, kiedy nie wyobrażaliśmy sobie już widoku DR3 w F1. Jedyny problem, podczas jego trzeciego Grand Prix w Zandvoort, nieszczęśliwy wypadek w bankowości w EL2 spowodował złamanie nadgarstka i niedostępność przez kilka tygodni. Obecny na miejscu rezerwista Liam Lawson, który od początku roku błyszczał w Japonii w Super Formule, nie przepuścił swojej szansy. Kiwi po raz pierwszy wsiadło do samochodu w oficjalnych zawodach, pokonało Yuki tsunoda w niedzielę i w sumie wziął udział w pięciu Grand Prix (aż do Kataru). Świetnie, zdobył nawet swoje pierwsze dwa punkty w kategorii Premier dzięki swojemu 9. miejscu w Singapurze. Jedna ze wspaniałych historii tej kampanii na rok 2023.

03 RICCIARDO Daniel (australia), Scuderia AlphaTauri AT04, akcja, wypadek, wypadek, podczas Grand Prix Holandii Formuły 2023 Heineken 1, 13. runda Mistrzostw Świata Formuły 2023 25 w dniach 28–2023 sierpnia XNUMX r. na torze Zandvoort w Zandvoort , Holandia - Zdjęcie DPPI

Złamanie nadgarstka Daniela Ricciardo, który opuści pięć Grand Prix, od Zandvoort do Losail. / ©DPPI

27 sierpnia: Podium Pierre'a Gasly'ego w deszczu w Zandvoort.

Pilot Alpine skorzystaj z inspirującej strategii, aby zająć niezłe 3. miejsce.

10 GASLY Pierre (fra), Alpine Zespół F1 A523, akcja podczas Grand Prix Holandii Formuły 2023 Heineken 1, 13. runda Mistrzostw Świata Formuły 2023 25 w dniach 28–2023 sierpnia XNUMX r. na torze Zandvoort w Zandvoort, Holandia – Zdjęcie DPPI

Pierre Gasly błyszczy w deszczu i zmierza w stronę ładnego podium w Holandii. / ©DPPI

Nigdy więcej Grand Prix bez wyrównania lub ustanowienia nowego standardu przez Maxa Verstappena. Przed publicznością składającą się z ponad 100.000 XNUMX dusz oddanych jego sprawie udało mu się przezwyciężyć wszystkie przekleństwa Grand Prix chaosu spowodowanego trudną pogodą i podpisać wyraźne zwycięstwo. Dziewiąty z rzędu, jak Sebastian Vettel w 2013 r. Na podium dołączają do niego Fernando Alonso i Pierre Gasly, którzy po raz pierwszy w historii stanęli na podium Alpine, czwarty w jego karierze. Suchy start, dwie ogromne ulewy, czerwona flaga, kilka kar i restart na 4 okrążeń przed metą: Francuz wiedział, jak wykorzystać okoliczności, zatrzymując się w odpowiednich momentach, aby wymazać swoje słabe kwalifikacje. To podium, które pozostanie kulminacyjnym momentem jego sezonu, pozwoli mu wrócić do poziomu kolegi z drużyny i wielkiego rywala Estebana Ocona, autora podium w Księstwie.

CZYTAJ TAKŻE > Wielkie retro AUTOhebdo 2023: najważniejsze wydarzenia sezonu (1/3)

0 Zobacz komentarze)